I sängen eller inte?
Får era katter vara i sängen när ni sover? För mig får de det, jag tycker det är supermysigt, och ett bra sätt att komma nära sin kisse på.
Min sambo gillar helst inte att ha katter i sängen när han sover. Mest av hygieniska skäl. Just nu får de vara på "min sida", medan min sambo motar bort dem lite fint.
Ja, ni anar säkert diskussionen som går hemma. Samt den något spretande "kattuppfostran". Tror ni katter förstår att olika regler gäller med olika människor?
Här hemma får dom ligga i sängen när vi sover, för både mig och maken men han tycker det är jobbigt när dom kommer och lägger sig på magen, ryggen eller halsen när man ligger och sover och då knuffar han bort dom.
Så på dagarna ligger katterna överallt men på kvällarna ligger dom bara i min säng för jag knuffar inte bort dom. Ibland kan en av katterna ligga vid makens fötter men oftast så ligger alla tre i min säng.
Det har faktiskt hänt att jag får sova hos min make för att katterna har tagit över min säng, jag kan inte knuffa bort dom när dom ligger och sover :P
Så här förstår dom vilka regler som gäller för husse och vilka som gäller för matte :)

Nej vi har ett kattfritt sovrum pga allergi.Men det finns ju andra i huset som har säng.Sonen klagar över att det blir väldigt trångt i hans säng när alla fyra katterna sover där.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker det är skitmysigt med pälsbollar i sängen, min hund får sova där hur mycket hon vill, och Lucifer kommer självklart också få det =) Det blir lite trångt, men finns det hjärterum så finns det också stjärterum. ;)
Det enda jag gör är att byta sängkläder lite oftare än vanligt, eftersom extra päls och lösa hudflagor antagligen bidrar mer till kvalster. Hatar kvalster och allt som krälar… 
#2 Men hur går det med allergin för övrigt då? Är det svår allergi, så kanske det inte är så bra med många katter..
Om jag var tvungen att ha ett rum stängt för allergi, då skulle jag inte ha några katter hemma. Då tycker jag att allergin är för svår.
Här hemma får de vara överallt.. Men man får tumla sängkläderna, då blir det ganska hårfritt..
Nu förstår jag varför jag har alla katterna i min säng om natten, gubben puttar undan dem
ofta om nätterna sträcker jag ut armen och räknar in dem … här är en, här är den andra å där ligger de där två.

Skönt att man inte är ensam…
Fast ska nog också börja byta sängkläder oftare. Bra tips! Kanske kan få sambon å gulla mer också.
Vårt somrum är kattfritt p.g.a. nattliga racertävlingar..
När de bli gamla och lugnat ner sig lite så får de komma in.
Annars är det mycket mys i soffan om dagarna 

hos oss är det sambon som vill ha dem i sängen. de sover på min sida så han har inte så ont av dem, och jag sover väldigt lätt. till på köpet är det som att sova vid en braskamin :P de är varma de där ullbollarna! men jag ska väl inte klaga. när man vaknar till av att en katt snusar sött på samma kudde och har lagt sig nära nära tycker jag ändå att det är en riktigt kärleksförklaring och mysfaktorn är ju hög när man får somna med näsan i en kattpäls 
Mina katter sover inte i sängen
och det är jag jätteledsen för. Jag har försökt men de ligger tillsammans i deras soffa.
Min gamla katt sov alltid hos mig.
/Maria
#7 Det där är väldigt märkligt.. varför ska det racas när man lägger sig?? Då åker de ut minsann! 
Japp. Det är okej både för mig och sambon. Vi försökte vänja katterna vid att sova ensamma och ha stängd dörr och det gick väl sådär. Men den som saknade det mest var nog jag :P
Så nu sover dom med oss varje natt.
Det kan vara trångt ibland när båda katterna väljer att lägga sig tätt bredvid mig, vilket de oftast väljer, men det är ändå mysigt :)
#11 Jadu, säg det.. Hunden sover dock med oss, hon ligger still i alla fall, haha.
Nåväl. Man får låta dem hållas..
Mina rackare är ju knappt året (en lite över, en lite under)
Våra katter sover hos oss på nätterna, som tur är så sover båda i husses säng..
Han får jämt sova på kanten för katterna ska ha hela sängen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Mys… sånär som på när den ena ska busbitas i stortårna. :) Mest på sambon faktiskt… hahahahaha… ser rätt roligt ut när han flyger upp ur sängen.
Här sover ena katten mellan killens ben, och den andra uppe vid kuddarna mellan oss. Och hunden ligger nere vi fötterna så det är fullt i sängen….
Mina katter får inte vara i sovrummet alls eftersom min ena kissar i sängen. Men annars hade de gärna fått vara det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mina katter får gärna sova hos oss i sängen, men sambon rör på sig så mycket under natten att de aldrig ligger hos honom för då ramlar de bara ner =P
Så jag har en på magen och en runt halsen när jag sover 
Men lite trångt blir det ändå, för vi har en 120 säng, men mysfaktorn överväger!

Min allergi klarar jag av bra med medicinering.Att välja bort katterna är inget alternativ.Jag har ju valt två raser som jag vet att jag klarar av bättre än andra raser.Mina katter fäller i princip inget alls så katthår är inte något problem.Lider mer av grannens nyklippta gräsmatta för tillfället .
#19 Okej, tänkte om du hade barn som var allergiska..

Jag har allergiska barn.Men de har själva valt att ha katt så det lägger jag mig inte i.

Vi har ju inte haft vår lilltös mer än några dagar, men för oss var det naturligt att hon skulle få ligga hos oss.
Min kille är uppvuxen med hundar i sängen (greyhounds, så de är inte små heller.) Det klarar inte jag av. Lukten, storleken, det känns bara inte fräscht, men en katt tycker vi båda är mysigt.

Mina ligger i sängen om dom vill, hundarna med. Haha, det kan bli rätt trångt ibland….
Alla djur behöver någon som bryr sig!
jag har mer än gärna djur i sängen. Synd att ingen av mina illrar gillar det. Förut hade jag en katt, Fungi, som var hittekatt och blev väldigt beroenda av mig och min närhet. När han sov hos mig brukade han ligga som en peruk över mitt huvud eller som ett lösskägg :)
Nu bor han med mina föräldrar och sover alltid intill pappa under armhålan. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min katt sover nästan alltid vid mammas fötter, eller i min tomma säng uppe hos mina föräldrar. Men när han flyttar ner till mig och min fästman när vi fått lägenhet så kommer Nisse få sova vart han vill. Finns ju inget mysigare än att bli väckt av en kelsjuk katt mitt i natten och bara gosa en lång stund innan man somnar om, med katten brevid sig
Jennie
Jag har inte haft min lilla katt mer än ett par veckor. Men det tycks som om hon kommer på morgonen när hon hör att jag är vaken och då blir det myspys, spinnande och en massa pussar. Sen lägger hon sig intill mig och somnar.
Mina katter har alltid fått ligga i sängen, naturligtvis 

Det varierar väldigt ibland sover alla 3 inne i sovrummet ibland ingen alls…sen Zigge kom för en o en halv vecka sen så sover de mer sällan hos mig.. innan sov alltid zorro vid min huvudkudde.. jag tycker det e super mysigt med dem i sovrummet o saknar dem när de inte e där..

Dom katter jag har haft innan har alltid fått vara i sängen, och många av dom har haft en egen kudde då jag ett antal gånger har vaknat med nackspärr för att katten har tagit lite för stor plats… (vad gör man inte för sina alsklingar??)
Nu är sovrumsdörren stängd på nätterna. Mest för att katterna håller min sambo vaken annars. Ibland så lämnar sambon dörren öppen om han går upp tidigare än mig och då morgonmyser vi i några timmar :)
Min katt sover alltid i fotändan, mysigt…men mindre mysigt kl.05 på morgonen när hon spinnande kommer för att kela.
Två av mina är i sängen hos mig på natten. Zabina sover helst i soffan, men hon kommer jättegärna och väcker mig på morgonen, när hon tycker att jag sovit för länge 

När sambon mot min vilja skaffade första katten (innan vi bodde ihop) var jag stenhård, ingen katt i sängen på natten… Stenhård tills jag hörde lillkissen tjuta i två minuter och mina moderskänslor slog till med full kraft… Nu sover båda katterna i sängen…
Katterna får sova i min säng och min syster säng.
Men inte i brorsan och föräldrarnas rum. jag tkr det är super mysigt att ha katterna i sängen. Dom får lika överallt i sängen

Jag låter Ansgar vara i sängen om han vill det. Han brukar somna i sängen tillsammans med oss, men sedan mitt i natten går han upp och leker, för att sedan gå och lägga sig någonannanstans att sova. Dock brukar han komma upp i vår säng på morgonen och kela litegranna! :)
Lucifer sover vanligtvis i sängen men nu när lillan kommit så sover dom lite här och där och nu och då. Det är så mycket annat roligt att fixa med när man har fått en kattkompis
katterna får vara i sängen när jag är ensam hemma och sover, i annat fall så stänger vi dörren på kvällen. De väcker min sambo så lätt annars som har sömnproblem ändå.
Min katt vill alltid ligga hos mig i sängen när jag sover. Men så är jag singel också. Och ja - katter förstår olika regler med olika personer. Det är jag övertygad om. När jag var sambo så vid räkmatning gick det till så här:
När jag gav räkor, då visste katten ( samma katt som jag har nu ) att räkorna serveras på ett fat bredvid det vanliga matfatet.
När min kille gav räkor, då sprang hon direkt in i badrummet, för han gav katten räkor på badrumsgolvet, för att hon skulle få leka med dom………så han behövde bara närma sig frysen, så sprang hon in i badrummet och väntade på servering. När jag gick till frysen satte hon sig vid matfatet och väntade.
Givetvis förstår katterna att olika regler kan gälla för olika människor, precis som de har olika rang sinsemellan, inget konstigt alls så länge man är konsekvent!
Vänliga hälsningar
Cindy
Min katt sover alltid i sängen, antingen min eller pappas, dock tar hon otroligt mycket plats så det har hänt att jag har fått sova på en madrass på golvet, för hon vägrar flytta på sig ;)
/Emilia
Visst får de sova i sängen om de vill. De brukar komma och gå under natten märker jag.
klart de får!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

håller ,ed #40 klart dom åfr ; )hehe är så mysikt på vintern när de är kallt å man håller på att frysa ihjäl :P
är ganska mysigt annars oxå ( =
dom får vara vart dom vill (bor i ett tvåvånings hus med min mamma pappa å syster) både dagar och nätter förutom på tv bordet och köksbordet : D
#38 aww :(
Båda katterna får här hemma :) Jätte mysigt med en katt ligandes på ryggen och vid föterna. :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag tycker det låter mysigt att ha katten i sovrummet, men jag skulle inte få en blund under natten, min katt får därför ha resten av lägenheten för sig själv och väcker mig sedan vid 6 tiden på morronen med sitt jamande. Vill jag ha sovmorgon så släpper jag in honom och ibland kan han nöjja sig med det, men ofta är mina fötter roliga att leka med. Min katt är 7 månader och en pigg liten rackare som tycker att matte ska stiga upp och inte ligga och lata sig. 
Här får de ligga i sängen när de vill och gärna :) Jag vill gärna införskaffa en loftsäng i min lya som jag hoppas ska uppskattas i och med att det blir lite klättring upp (2.70 i takhöjd). När jag flyttar till större blir det separat sovrum och en ordentlig säng på i alla fall 1.40 bredd, även där får de välja om de vill ligga och vräka ut sig 
Förut när jag hade tre katter fick dom ligga i sängen, fast det blev ju lite trångt ibland. Men när jag skaffade den fjärde blev det för mycket, vi fick ju inte plats själva sen vill den yngsta katten gosa och byta plats hela tiden så det blir ju ingen nattro precis. Vi fixade en nätdörr till vårat sovrum och en kattställning utanför åt dom. Där ligger dom ofta och håller koll och på mornarna sitter dom som små ugglor och krafsar på nätet för att visa att det är matdags. 
Äzzy sover alltid med mig, antingen under täcket och tätt in mot kroppen (flyttar alltid efter om jag lägger mig i en annan position så jag kommer en bit bort från henne), eller så kryper hon ihop tätt intill mitt huvud/ansikte.
Elsa är det lite olika med, ibland vill hon inte vara i sängen alls och andra gånger ligger hon på mig tills jag somnar, ibland vaknar jag av att hon ligger på mig osv. Det är sällan hon ligger vid sidan om, alltid är hon på bröstkorgen och kurrar (eller på ryggen, om jag ligger på mage).
Men ja, mina katter är mer än välkomna i sängen så länge de sover, och inte busar.
#48 vilken härlig gosbild 
Här hemma sover katterna både i vår dubbelsäng eller i barnens sängar. maken är inte överförtjust, men finner sig i det ;) För det mesta sover en katt vid mina fötter och en katt vid mitt huvud…. Myyyyyysigt!!!
"En stund i taget - här & nu"
Absolut.
Vi har både katt och hund i sängen.
Har alltid låtit mina djur sova i sängen.