Vattenfontäner. Vilken är bäst?
Som sagt, vilken använder ni och vilken tycker ni är bäst?
Vad finns det för olika märken på vattenfontäner?
Fördelar och nackdelar med dom olika märkena?
Hur fungerar dom? Någon skillnad från märke till märke?
Hur rinner vattnet? (rinnande, porlande, skvättande…)
Funderar på att köpa en i julklapp till mina katter men vet inte vilken jag ska välja.
Tacksam för svar! 
Det man ska tänka på vid köp av vattenfontän enligt mig är:
- Ljudnivå
- Hur enkelt det är att rengöra
- Kvalitet/livslängd
- Funktion
Jag köpte en FreshFlow 3 liter efter att jag googlat runt och läst bloggar och forum om olika varianter.
- Ljudnivå: Enligt det jag läst så var denna den tystaste. Den låter lite när den behövs fyllas på eller om motorn fått skräp i sig. Annars är den tyst.
- Rengöring: Ganska enkel och diska och plocka isär. Propellern i motorn går att plocka ur så det går att rengöra den oxå.
- Kvalitet: Den känns stabil och robust trots att den är gjord i plast.
- Funktion: Vattnet rinner ner i en kana och åker in i ett hål där reglatorn för vattenflödet sitter.Vattnet filtreras genom ett kolfilter som ska bytas regelbundet.
Plus: Den svarta är snygg! Den är tystgående och diskret. Den är lätt att fylla på. Den behöver inte rengöras så ofta om man inte har det väldigt dammigt i luften.
Minus: Jag hade lite problem med att den svämmade över om jag hade för högt vattenflöde inställt. Jag även tycker den filtrerar vattnet lite dåligt.

Jag gillar drinkwell Platinum BÄST 
& Det gör katterna också :-)
Har även en fresh Flow..men det finns inget stop/filter vid insuget så som drinkwell har..är inte lika lätt att rengöra..rymmer mindre vatten.
// Mia

vi har en fresh flow deluxe och jag är nöjd med den. den står under en stol i vardagsrummet. man hör tydligt när den behöver fyllas på eller göras ren. relativt lätt att plocka isär och inte så många skrymslen så den är lätt att diska ur. stort filter som är lite underligt tycker jag. det är kolkulor i den, men den tar alla hårstrån och annat skräp, så vattnet är alltid rent. vattnet rinner ner för en backe, så det är inget porlande mer än något litet kluck ibland. min ena katt är dock rädd för den :P och har man inte tryckt till alla delar ordentligt, ja, då läcker den.
Dom här kolfiltren, är dom dyra och är det något som är billigare eller bättre än de andra?
Vi har en Drinkwell, och katterna älskar den. Den har hållt i många år nu.

Vi har en FleshFlow Deluxe. Den funkar jättebra och kissarna gillar den. Den är tyst, man ser när det är dags att fylla på, och lätt att plocka isär och rengöra, tar högst 10 min. Den har aldrig svämmat över eller läckt.
Jag har en Fresh Flow Deluxe men när den så småningom går till de sälla jaktmarkerna kommer jag nog försöka få tag i en drinkwell platinium, för Zelda är tossig i att dricka där det rinner. Hon dricker aldrig vattnet ur själva skålen, utan bara där det rinner ner för själva "skidbacken" eller så dricker hon direkt ur en rinnande kran. När jag skall göra rent fontänen håller hon på att gå upp i limningen för hon tror att jag skall ta den ifrån henne så hon är i det närmaste rent hysterisk innan den kommer ner rengjord igen på golvet.

jag har en Catit och är jättenöjd med den. MEn jag är faktiskt lite skeptisk till de där kolfiltrena. Aktivt kol är inte aktivt så länge, så de fyller kanppt någon funktion. Ärligt talat, när vi häller upp vatten åt oss själva, eller i en vanlig skål, inte 17 använder vi aktivt kol….Så jag tror inte jag ska ödsla pengar på dessa filter mera.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#8 Så man kan ha en vattenfontän utan att ha ett kolfilter? Är filtrena dyra?

Har Cat It med. Har haft problem att plocka isär bubblan för rengöring men resten ok. Lite trixig när man har skruvat åt en grej för hårt, då låter den enormt mkt. Är tyst så länge det är fullt med vatten =)
Googlade lite och kolfiltrerna verkar variera rätt mycket i pris.. Cat it´s kostar ca 40kr/3st, drinkwell kolfilter 3st för ca 80-90kr, fresh flow vet jag inte men tror det är närmare drinkwells filter i pris. Men verkar som flera tar bort cat it ur sitt sortiment så då kanske det är svårt att få tag på filter :/
Ge mer än du förväntar dig att få.
ah hittade fresh flows filter: 2 för 45kr
Ge mer än du förväntar dig att få.