Katter iFokus

Katter

Etikettom-sajten
Läst 2942 ggr
Mainebusters
0

Behåller du avelshanen?

Eller honan? OM du köper en katt menat till avel, behåller du den sedan när syftet är fullgjort?

Stannar den kvar hos dig som sällskapskatt livet ut, eller omplaceras den efter en tid, till förmån för en ny?

Jina
0

Omöjligt svara på. Det beror på omständigheterna.

Mainebusters
0

Vad kan det gälla för omständigheter ex.vis?

Jina
0

Först och främst tänker jag ju på bråk i katteriet.

Det krävs bara 2 katter för att du ev ska tvingas omplacera.

Mainebusters
0

Nu en kanske konstig fråga: Men varför då inte hyra in en avelshane? Istället för att köpa en, behandla den som familjemedlem, och sedan omplacera?

Själv har jag så framtida planer på att köpa en avelskatt. Men den ska behållas. Då har vi tre katter. Ska det avlas ytterligare så blir det att hyra en kavaljer.

MonicaLagerquist
0

Vem ska hålla alla hankatter så att andra som inte ids ha hankatt ska kunna låna?

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

#5  Nu är jag sådär trög igen.. kan du utveckla frågan? Glad

Mainebusters
0

#5  Hur gör du hemma med dina avelshanar, om du har sådana?

tuska
0

Än har jag inte behövt omplacera någon, men tillslut tar det stopp på uppfödningen om man bara har kastrater och inte försöker att omplacera. jag är väl inte den rätta uppfödaren som inte kan göra så. Jag är allt för kär i mina katter och här råder än sämja bland katterna.

Tänkbart för mej vore om en köpare av kattunge även kunde tänka sej att en kastrat kunde få följa som sällskap till sin kattunge.Obestämd

MonicaLagerquist
0

Det kan väl inte vara så svårt att förstå.VEM ska tillhandahålla hankatter?Vill man låna hankatt så tycker jag att man själv ska ha hankatt så att man kan byta till sig parningar.Jag har haft hankatter under många år och jag har tyvärr fått lov att omplacera två hankatter (eller tre beroende på hur man räknar) Jag kommer framöver ALDRIG att låna ut hankatt till någon som gnäller över att jag omplacerar mina fd avelshanar.Att omplacera en katt är vidrigt.När jag omplacerade min första ville min man fara iväg mitt i natten för att hämta hem hanen eftersom att jag var helt otröstlig.Men situationen här hemma var olidlig.Det var ett par omgångar veterinärbesök pga slagsmålssakdor och själv var jag till akuten tre gånger med svåra bitskador.

Mainebusters
0

Jag har inte hjärta att köpa en katt för att sedan omplacera. Då kan jag använda mig av fodervärdar istället. Här hemma kommer det inte in fler än vad som får plats att stanna kvar.

Och sedan får jag ju räkna med att ungarna kanske inte blir sålda direkt.. Då får de bo kvar de med, tills ev. lösningar hittas.

blondifire
0

jag har kvar min hane som nu är kastrat men det är ju så att när en kastreras ändras rangordningen i flocken att då behålla en katt som inte mår bra, kanske blir utfryst,mobbad m.m är bara egoistiskt,tycker jag. sen skulle jag aldrig omplacera "bara för att köpa in en ny". så många aspekter som spelar in. som nån sa, om vi alla tänkte så..att hellre "låna" in en avelshane, det kostar oxå, vem skulle hålla sig med dessa hanar? jag köper in en ny hane nu som passar bra genetiskt till alla mina honor men det är en risk man tar oxå. kommer han utvecklas som man hoppas? kommer han börja strila?passar han in i guppen? m.m.

S*Winsnes Wilda

MonicaLagerquist
0

Jag är skeptisk till att sätta hankatter på foder.Kan på rak arm räkna upp fyra uppfödare som när det var dags för att använda hankatten fått inse att fodervärden redan kastrerat katten.

Mainebusters
0

#9  Trevlig ton.. "inte så svårt att förstå".. Har någon gnällt över att du omplacerat?

#12  Det sista stycket i mitt inlägg #10 var personligt, jag ska ändra orden där..

tuska
0

Att hålla en fertil hankatt en längre tid innebär oftast att han har ett eget rum med sällskap av en kastrat hona.   Det ligger så mycket arbete att hålla en avelshane en längre tid, bäst är att den får göra sitt avelsarbete så fort som möjligt sen kastreras och hoppas han kan ingå i kattgruppen, annars så måste man tyvärr omplacera honom för att han ska få bli lycklig pensionär. 

Det är inte lätt att vara uppfödare det är så svårt att ta det beslutet att omplacera för kattens bästa.

[Hilo]
0

Om det blir avel med min hane, självklart kommer han stanna efter kastrering..

Jag har inget katteri, och har då inga problem med att behålla f.d. avelsdjur..

Mainebusters
0

Är detta en känslig fråga?

[Hilo]
0

#16 Det kan jag väl inte kalla det.. men man ska väl vara försiktig om att man inte säger fel saker..
Att gasta om att man "Byter ut" och "Kastar bort" och "Varför skaffa om du inte kan ha kvar" är väl fraser man ska undvika för att det kan ta hårt på vissa.. men själva ämnet är väl inte känsligt i sig..

Vet uppfödare som måste omplacera kastrater inom katteriet och det är en väldigt jobbig process och inget de vill göra, men måste för att kunna hålla på med sin uppfödning och bibehålla harmoni i katteriet.

Jina
0

#16 Hur kan du på rak arm säga att du inte kommer omplacera? Någonsin.

Mainebusters
0

#17  Vem gastar fel fraser? Omplaceringar pratar jag om. Det är såna här saker som jag kan fundera på, hur det fungerar i praktiken.. Men om någon tar åt sig eller tycker att det är känsligt så behöver man ju inte svara.

#18  Jag tänker inte göra det. Iaf inte för att få plats med en ny avelshane. Och det är tänkt att bara har tre katter. Vem vet, jag kanske bara tar en kull?

Amoz
0

Jag skulle personligen ha väldigt svårt att omplacera en (i detta fallet avelskatt)katt för att den blir kastrerad, men sedan finns det som vissa sakt andra saker. Katten kanske bli mobbad av de andra efter kastreringen, är det då rätt att ha den om den mår dåligt bland de andra katterna? Då skulle jag kunna tänka mig att omplacera (efter många långa försök för att få det att funka) men det skulle vara extremt jobbigt.
Men sedan har jag bara tänk att kattuppfödning(katteri) i ganska liten skala så det inte blir mängder av avelskatter och massor av kastrater samtidigt så det blir för mycket vilket med gör att man kan behöva omplacera.

tuska
0

#19   Om du tänker ta kull med egen hane kan problemet bli att han alltid tror att det går att para sej med dina honor, fast han är kastrerad kan betendet kvarstå.

Att få en kull som du sedan ska skiljas från är lika jobbigt som att omplacera en hanig kastrat hane.

[Hilo]
0

#19 Ingen, jag bara sa att man ska akta sig för att säga sådana saker..
Så du behöver inte brusa upp..

Man kanske vill svara fast det är jobbigt, just därför ska man tänka på att inte svara med sådana saker.
Inget fel med det, bara vanligt folkvett..

Yoda
0

Jag skulle absolut kunna omplacera en hane om han "gjort sitt" inom aveln. Men, det är en sak att sitta och skriva det på forum och en annan sak att faktiskt göra det. Jag tycker det är jättejobbigt med omplacering, men jag är tämligen säker på att katterna mår lika bra hos någon annan som hos mig.

Om hanen kan flytta med tex en kattungeköpare och kan berika dennes liv är ju det jättebra!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Yoda
0

Man kan ju vända på det och tänka så här; om alla skulle behålla deras kastrater hemma vart ska du då låna hane sedan? Cool

Att hitta fodervärd som är villig att ställa upp på att hålla fertil hane är inte allt för enkelt.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Mainebusters
0

#21 Ja, det visar sig, men med det jag fått veta/se så har det gått bra. Och honan ska kastreras efter en eller två kullar, det beror hur det går med första kullen. OM det blir en kull.. man får se när tester är gjorda.

Det där med att skiljas från kullen, det går nog bättre för mig än att omplacera min hane. Den har jag haft längre, och är en familjemedlem.

#22  Nej då, jag brusade inte upp! Jag bara undrade över ordvalet.. Hade jag skrivit en massa utrops-eller frågetecken, då hade man kunnat tolka det så.. Glad 

Det är ju naturligtvis upp till var och en om man svarar!

Thirre
0

Nu snor jag tråden lite.. Finns det ett standardkontrakt för de djur som man säljer till fodervärdar? Alltså kontrakt som dikterar upp villkor som de flesta kan använda sig av och hämta som fil från någon sida..

Annars är väll ett kontrakt mycket viktigt att dikta upp för att inte få sina planerade kullar förstörda? av fodervärdar som kastrerat katten osv.

Jag håller själv på med avel, men med råttor, och är på så vis väldigt intresserad av diskussionen. I våran avel är det inte vanligt med fodervärdar, och skulle personligen inte bruka det, men det blir allt vanligare. Hos katter är det förståerligt då de lever betydligt längre, kräver större utrymmen och är dyrare i driftkostnad såsom foder, veterinär osv.

Jag har en väninna som tog en siamese på foder. Han har nu blivit far till flera kullar, innan ett års ålder vilket jag tyckte var lite besynnerligt eftersom man då inte har kunnat utröna så mycket av honom som individ men kanske bryr man sig mest om blodet i honom. Han skall nu kastreras för att han har gjort sitt och dessutom tjänade fodervärden en bra slant att låta sin hanne träffa honor på löpande band. (*skrattar* det blev ju lite vitsigt.. ;)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mainebusters
0

#26  Klart du får sno tråden!!

Det är intressanta frågor du har.. Så det är fodervärden som får parningsavgifterna? Då blir det ju lönande att vara fodervärd! Hmm.. en tanke kanske? *Skojar!!*

Jina
0

#26 Ägare och fodervärd får komma överrens om ett avtal. Det finns inget egentligt standardkontrakt, men många använder (eller inspireras av) SKKs.

Dock brukar ägaren ju få betalningen för honornas ungar, men språngavgiften kan tillfalla fodervärden.

Araneas
0

Fick fodervärden alltså intäkter för parningarna? Det hör nog inte till det normala. 

Angående trådstarten. Jag kommer absolut inte att omplacera "på löpande band" eller på rutin, men ibland blir det ett måste. Jag hade själv tre katter, allt funkade jättebra fram tills en dag då det skar sig mellan två av katterna. Vi hade inte längre harmoni i kattgruppen, både djur och folk var stressade och mådde dåligt. En av katterna fick flytta och det var bland det jobbigaste jag någonsin gjort. :(

Nu har jag tre katter återigen och en väldigt fin och harmonisk kattgrupp.

tuska
0

Det har funnits fodervärdsavtal att ladda hem från SVERAK men inte nu längre.

Fodervärdsavtalet man gör är viktigt att både ägaren och fodervärden skriver och kommer överens om, båda parter ska vara nöjda vad som kommer att gälla.

Har ett avtal med min fodervärd att när hankatten parat mina honor så kastreras han och tillfaller fodervärden, ev. kommer han lånas ut om han sköter sej bra och inte markerar allt för ivrigt.

Språngavgift= städavgift tilldelas fodervärden om andra parningarar av mej är utsedd och parningen sker hos fodervärden med hennes samtycke.

Parnings rum finns annars hos ägaren (hos Mej)

Anne
0

Min fd avelshane bor kvar hemma. En av mina honor har däremot fått omplaceras pga osämja, och fick då flytta med en av sina ungar. Jag tror att alla försöker göra det som är bäst för sina katter - och det är faktiskt inte alltid att bo kvar som är det bästa. Det är inte lätt för en fd fertil hane att bli kastrat och helt plötsligt sjunka i rang, så det är långtifrån alla flockar som fungerar. Man får se till den individuella situationen, helt enkelt.

Mainebusters
0

#31  Kan hanen få lättare att anpassa sig om den kommer som liten (12v) och kastreras vid ca 1 års ålder? Så att han växer upp med övriga katter?

tuska
0

Ska hanen nu inte kastreras som ung utan först användas som avelskatt så se till att han inte går allt för länge som fertil.

Han kan visstas med kastrerade katter men med stor sannolikhet kommer han att strila och det blir en odör i hemmet, det är individuellt hur haniga dom blir.

Mainebusters
0

Nja, för min del är det bara tänkt att ta en ev. två kullar. Även OM min hona får neg. svar på tester (ingen avel på henne då) så ska vi iaf ha en katt till. Och denne hane (ja, vi vill ha en hane till) blir då kastrerad och ingen avelskatt.

tuska
0

Om du nu sett ut din hane som passande katt till din hona, så är det väl bara att börja med de nödvändiga testerna som ska göras både på hona och hane,

Önskar dej lycka till i ditt avelsarbete och hoppas att han inte blir en "PisseNisse" för det är inte roligt.

Mainebusters
0

#35  Nej jag har inte hittat honom ännu.. *ler* Vet ännu så länge bara vilka färger jag önskar mig på honom. Det dröjer ett bra tag till innan det är aktuellt. Min hona är nu 9 månader. Nästa sommar kanske det blir då som jag testar.

Silvestris
0

När jag började med uppfödning skulle jag aldrig omplacera en katt. 4 katter senare…

Ingen av de katter jag har omplacerats har omplacerats för att "tjänat ut sitt syfte". Då skulle iaf hälften av dem rykt betydligt tidigare, en av dem skulle inte ha införskaffats alls. När jag omplacerar beror det på en obalans i gruppdynamiken eller för att en individ uppenbart inte mår bra. Jag har haft flera harmoniska kattgrupper, i olika konstellationer och aldrig fler än 3 vuxna samtidigt. Ändå har det uppstått konflikter som resulterat i omplacering. Jag har haft slagsmål på liv och död här hemma och själv åkt in på sjukhuset några gånger för att jag har gått in och brutit (katterna har dock klarat sig utan en endaste skråma, fysiskt). Numera är jag oerhört känslig för "orossignaler" hos katterna.

Så ja, jag kommer omplacera när det så behövs. Pga. av osämja eller för att jag håller på att fylla mitt hem med kastrater. Jag vill inte basera min uppfödning på fodervärdar. Jag kan nyttja fodervärd någon enstaka gång (och har gjort det) men det finns få perfekta fodervärdar (och jo, de måste vara perfekta). I synnerhet få som vet vad det innebär att ha en fertil hane och som är beredd på den smällen. Jisses, det ids ju knappt ens vi uppfödare med själva.

Mainebusters
0

Är det de fd avelshanarna du har omplacerat då?

Amoz
0

Just detta med fodervärdar måste jag komentera då jag läst på ett annat forum, vissa är tydligen inte så kunniga som en som hade ringt och sagt att hon ville vara fodervärd till en hane
Då tyckte uppfödaren "Jaha, men det inte så många som brukar vilja vara fodervärdar åt hanar"
"Varför inte?"
"För att de kan pinka rivir"
"Det gör väl inte en kastrerad katt?!"
Förlåt för detta lilla felsteg i tråden ^^'

Men själv har jag tänkt para min hona, men då kommer jag låna en hane, än så länge kan jag inte ha någon fertil hankatt, så då är det ju tur att inte alla uppfödare har fullt av kastrerade hanar.

Mainebusters
0

#39  Kanske bra att vara lite påläst om man vill ha katt.. Glad

Silvestris
0

Två hanar och två honor. Allt som allt 3 fd. avelskatter och en ren sällskapskatt.

Anne
0

#32 - kastrerar man så tidigt kanske, men det brukar ju bli lite svårt att hinna ha dem i avel då. De flesta hälsotester bör inte göras förrän tidigast vid ett år, och sen ska honorna löpa vid rätt tillfällen, man kanske vill hinna med ett par utställningar osv.

Hur som helst, garantier finns det ju aldrig när det handlar om levande varelser. Ibland funkar det, ibland funkar det inte, och man får vara beredd på att försöka lösa det.

Mainebusters
0

Ja, vi får se hur det utspelar sig. En hankatt ska vi ha iaf, i vilket fall som helst. Skulle det sedan fungerar med avel, så är det ju bara ett plus. Det är ju tid kvar till nästa sommar..

blondifire
0

det är inte bara f.d avelskatter som behövs omlpaceras ibland. vare sig du har katteri elr inte kan det hända att man måste omplacera,beror på läget. att du om han inte kan hållas fertil och kastreras är ablolut ingen garanti för att man kan undvika en omplacering. t om din kastrerade huskatt(exempel) kan falla i rang elr så och måste omplaceras. vi har en husis här som ska omplaceras. dels för att hon gett sig på mina andra honor frekvent och dels för att nu har minstingarna blivit 1 år och tillsammans m vår alfahona,gaddar uhop sig och ger sig på henne! att ha en mobbad stressad och olycklig katt… vem vill det? då ger man den en andra chans, OM man älskar sina djur..nåt annat är ego tycker jag..

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Ni som behövt omplacera, hur många katter har ni haft hemma vid den tidpunkten?

Silvestris
0

2-3 st.

blondifire
0

jag har 5 med hon som måste flyttas men allt från 2 o uppåt räcker eg.. rang ändras av ålder,kön händelser i grupp m.m

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Omplacerar ni då den katt som "bråkar" eller blir utsatt? Vad nyfiken jag är! Flört

Jina
0

#45. Hade 3 styckna; tvä kastrathonor och en ca 6 månader gammal hona. Fick omplacera kastraten som ställde till bråk.

Silvestris
0

Den katt som mår dåligt i gruppen omplaceras. Finns det fler än en som alternariv försöker jag bedöma vilka katter som kommer skapa den mest stabila flocken. Den som anses "störa" mest (behöver inte vara bråkstaken) flyttar.

tuska
0

Jag har två olika "läger" På nedre plan bara kastrater som har tillgång till rastgård

Övreplan 2 kastrater och 2 fertila honor,en  ska paras inom kort och då hjälps de åt med kattungarna. De har oxå tillgång till rastgård  

Ingen av dem är aktuellt att omplasera. Jag har två läger för att inte smitttrycket ska bli för hårt och att det inte ska bli någe stress bland katterna. Alla katterna är harmoniska och än ingen osämja.

jag har 8 katter samt två på foder.

Mainebusters
0

#51  Låter toppen! Glad