Lite frågor från mig!
Jag har några frågor som jag har funderat över: …
1. Överallt läser jag att man "inte borde köpa kattungar från blocket.se (och liknande)". Och att man borde köpa katter från katthem istället, eftersom de behöver ett hem mest av allt! Men vad händer om kattungarna på blocket.se inte blir sålda? De behöver ju också ett hem lika mycket som de övergivna katterna …
Vad tycker ni?
2. När jag är vuxen vill jag ha många katter (så många som jag har råd med förstås). Jag vill adoptera katter från katthem och ta hand om de så att de får "världens bästa liv". Men jag undrar: Visst är det inte dåligt att ha ca. 20 katter så länge man tar jättebra hand om dem, (ska kastrera, ID-märka, vaccinera, avmaska alla katterna m.m)?
För alla tycker att det är dåligt att äga många katter, att man är galen när man har 20 katter … :( Men jag vill rädda dem!
Klart att du kan köpa en kattunge! Men det är kanske just detta med att en del sätter system i att blanda raser och sälja dem dyrt.
Har du bara plats, tillstånd och ekonomi att ha så många katter kan inte jag se något hinder?

1. Jo absolut, men i första hand borde man leta katt på katthem. Om folk har svårt att få iväg sina kattungar upptäcker dom förmodligen att det inte är någon bra idé att ta kattungar igen. Dessutom sparar du en massa pengar och tid och gör en enormt god sak genom att ta en katthemskatt. Katten är ju kastrerad, vaccinerad och id-märkt och du får katten för ca 800 för något du istället hade betalat flera tusenlappar för att få gjort om du köper en katt som är endast avmaskad från blocket.
När du tar en katthemskatt hjälper du även en annan katt att komma in i värmen och slippa en plågsam död.
2. Det är olagligt att ha 20 katter. Du får ha högst 9 vuxna katter. Det är jättefint att du vill hjälpa till! Jag har själv haft 7 vuxna katter och 7 kattungar i lägenheten som mest och mer eller mindre alla var hittekatter som jag tog hand om. 9 vuxna katter är högsta antalet för att man inte ska bli sk. "samlare" och även ha tid för alla sina katter. Jag känner själv att mina 14 kissar var för mycket för mig och min sambo, tidmässigt, och det skulle du nog också märka om du hade så många. Nu har vi 7 katter, skulle kunna tänka mig att ta in en till men mer är svårt att hinna och orka med, man blir lätt less när man tar på sig för mycket.
Men om man har tillstånd från länsstyrelsen eller jbv kanske det är..? utan tillstånd får man ha nio katter.

Ja det är sant, men då borde man nog prova vad man hinner och orkar med först =) Som sagt, vi var två personer som gick hemma hela dagarna (arbetslös och sjukskriven) och 7 vuxna och 7 kattungar var lite för mycket för oss. Det behöver ju inte vara så för alla andra men det är viktigt att man vet vad man orkar med i längden innan man tar på sig för mycket!
#1 och #3: Tack så mycket! :)
#2: Okej, tack. Då vet jag det! 
#4: Jag kanske inte klarar av 20 katter om jag tänker efter … Då får det väl bli 9, haha!
Men jag ska verkligen ta bra hand om dem.
7 är lagom, det är ungefär vad deras imunförsvar klarar av.
att ha 20 katter är olagligt.
9 får man ha som högst utan att behöva söka särskillt tillstånd, men det ar du ju fått svar på redan, sen blir det HIMLA dyrt att föda 20 katter..
Tänk bara vacc, försäkringar, veterinär, mat och sand till 20 katter..
Tanken är god dock.
Det tror jag att du gör!
Men som sagt, vill du ha en kattunge så köper du en. Och vill du ha en vuxen så köper du en. Det är bara du som bestämmer det!
Personligen så föredrar jag kattungar, då jag får fostra dem själv. Det är ju mina bebisar!
Enda gången jag skulle kunna tänka mig en vuxen katt är om jag redan känner den.
(Uj, nu blir det väl ramaskri när jag tycker så.. )
#7: Ja, det blir ju dyrt! … Jag ska inte ha fler katter än jag klarar av.
Då får jag väl skänka pengar till katthemmet och sånt. Jag vill hjälpa till så mycket som möjligt. Det finns så fruktansvärt många övergivna och hemlösa katter och jag tycker så synd om dem.
Ang. blocketfrågan så anser jag väl att de flesta blocketdjur är i stort behov av hjälp, av egen erfarenhet..
Så jag ser väl egentligen ingen skillnad på katthem och blocket..
Dock har ju blocket bedrägerier och stöldgods.. vilket katthem och hundstall inte har..
Min förra tik var en s.k. blockethund och efter henne bestämde jag mig för att ALDRIG ta mig an ett blocketdjur..
Jag klarar inte av att se den ignorans människan har..
Tar man katt/hund från ett katthem/hundstall får man en mellanhand, och funderar inte på att gå ut och knäppa idioten som lämnade katten.. För man träffar inte personen i fråga..
Där har du min syn på blocket V.S. katthem/hundstall..
Dock köper jag numera bara katter från uppfödare.
Ska jag köpa en omplacering ska det ske privat inom bekantskapskretsen..
-Både för hund och katt.
#8: Jag föredrar också kattungar. Inte bara för att de är så underbart söta, men också för att kattungar har lättare att anpassa sig till sitt nya hem och det är lättare att lära katten grundreglerna som man vill att den ska kunna.
#9 Att skänka foder och pengar till djurhjälpsorganisationer är jättebra!
#10: Okej, väldigt bra skrivet!
#12: Det ska jag göra. :)
Skillnaden mellan katter som är till salu på blocket och katter från katthem, är att katter från katthem är hemlösa medan katterna från blocket redan har hem. (Självklart med undantag på båda sidor, men generellt.)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14: Ja, men allihopa behöver ju nya hem. Blocketkatterna blir väl kanske avlivade om ingen vill ha dem? Likaså katthemskatterna (tror jag). Jag tycker att de behöver ett hem lika mycket allihopa, fast helst av allt önskar jag att folk kastrerar sina katter så att det någon gång blir slut på övergivna och hemlösa katter!
#15 Men skillnaden är fortfarande att de som säljs av en person som medvetet fött upp ungarna eller fått dem på grund av att de inte kastrerat sina utekatter är att de ungarna ju har en ägare som sett till att de kommit till världen och därmed har ansvar för dem.
Jag tycker att man i första hand väljer en hemlös katt om man vill ha en huskatt, men det är helt upp till var och en.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#16: Okej, jag håller med dig nu!
De hemlösa katterna behöver ju egentligen få ett hem i första hand.