Katter iFokus

Katter

Etikettom-sajten
Läst 2085 ggr
Rajamaja
0

Biten av kattunge idag

Blev biten av en kattunge som bor på ladugård idag. Små ungar som inte haft tidigare kontakt med människor då de samt mamman drar sig undan när det kommer folk. Men eftersom vi behövde kolla upp antalet ungar och se till hur de mådde så lyfte jag upp en och han hög fast i mitt finger och släppte inte. Han var ju givetvis skräckslagen, men för att få dem tama måste man ju ta en första kontakt någon gång.

Fingret är någut svullet just nu och stelt. Hoppas inte det blir någon infektion av detta. De verkade vara kring 4 veckor gamla.

Har tagit stelkrampsspruta förra året så den risken borde inte finnas hoppas jag.

De är ju ännu så små så de diar för fullt så jag antar att det inte borde bli någon fara med fingret. Förvånad

Men söta var de iaf så det övervägde händelsen.

Jina
0

Ring sjukvårdsupplysningen. Du kan nog behöva antibiotika.

Halvdansken
0

Se vad som händer. Vi har blivit bitna och klösta många gånger av vår senaste katt , Jason, innan han lärde sig hur man ska uppföra sig. Det viktigaste är väl att decinficera så fort som möjligt.

Man ska inte ta antibiotika om det inte är nödvändigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hilo]
0

Kattbett brukar resultera i antibiotika eller stelkrampssprutan..
Bäst att kolla upp det.

Rajamaja
0

Ja fingret är lite svillet och där ena tanden gick in där är det hårt och kommer ut vätska och ömmar ganska mycket. Blir det värre imorgon och det kommer var eller så hör jag av mig till sjukvården.

Fick som sagt stelkramp föra året då jag trampade in en spik i foten, så jag ska nog inte behöva det igen på minst 10-20 år.

Scilla
0

Kattbett som tar i mjukdelar, i köttet kan man avvakta med, men om det tagit vid leder eller om det svullnar upp mycket så ska det kollas upp och i allmänhet antibiotikabehandlas. Det kan bli riktigt illa annars och det går fort! Stelkramp har de flesta ett gott skydd mot, det här är andra grejer. Sen är det viktigt att det blir rätt sorts antibiotika också eftersom allt inte biter, men just nu har jag inte i huvudet vilka sorter som rekommenderas, men det ska läkare kunna kolla upp.

Rajamaja
0

Är fortfarande lite svullen och det kommer klar vätska ur såret och sjävla området är rodnat. men går det inte över tills imorrn så ringer jag vårdentralen eller sjukvårdsrådgivningen. För det varar inte och det är mest det jag är orolig för.

Tack för stödet! :)

EddaM
0

Jag tror du behöver Antibiotika det behövde jag när jag blev biten av en stall kattunge. De äter ju myckt råttor o annat.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z