Ha fönstren öppna!!
Jag är på semester, och har fått låna en kompis lägenhet. Så jag har katterna med mig. Genast uppstod ett problem. Det är jätte varmt i lägenheten, alla andra har sina fönster öppna! Men jag hade ju katterna! Panik detta måste lösas!
Jag kom på lösningen som tillochmed blev bättre i verkligheten!
Iväg och köpte kompostgaller på närmaste ställe 99kr, vet att det finns billigare men nöden har ingen lag!
Satte sedan ihop gallren så de täckte hela fönstret, öppnade dom helt och satte in gallret, lite bökigt men det gick! Satte sedan upp fönstren med stormhakarna. Som avslutning tog jag en rem och knöt fast gallret i mitten stolpen!
Kano! Nu står fönstren på vidgavel hela tiden :)
Och bäst av allt, det är bara att plocka ner det och ta med hem o sätta upp i mitt kök :)
Ha en skön sommar kisse katterna :)

Åh, det skulle jag behöva ha på mitt rum typ..
Det var en fyndig lösning! Bra med dylika tips mitt i sommarvärmen! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så gjorde jag vid balkongdörren. Fick idén från en kompis
Fast jag hängde bara upp, men ska fixa en bättre lösning senare.
Jättebra ide.

smart, om jag skulle köpa mig lite fler kompostgaller,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Bra tips! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hm….det där ser inte dumt ut inte, jag har innätat balkong men behöver mer luft och dina fönster serut som mina, kommer nog stjäla din konstruktionside här 

Mycket klok idé! 
Åh ser ut som en höjdaridé.
Synd bara att vi har sådana där fönster som man svänger runt. De går ju in o fönsterhålet då man öppnat dem en bit. Någon som har en bra idé hur man gör med den typen av fönster?
#11 Där kanske det går med kattnät?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#10 Hur sitter nätet fast?
#11 Det kan gå att dela ett galler på typ mitten och sätta det i öppningen. Om man sedan "stänger" fänstret tills det tar i näte, det bör låsa sig själv…
Det bästa är att hålla fönster mot solen täckta, och ha fönster i skugan öppna.
Kul att dela med sig av tipset och att det uppskattas :)

#13 det finns ett mellanrum mellan gummilisten och fönsterkarmen på utsidan. Däremellan har jag kilat fast gallret. stod och skaka i det igår och det är ganska stadigt. De kan lätt småklättra i det.
Sen har jag satt ihop dem med buntband så på bredden är det skjutbart så det går att görta smalare så man kan få loss det. På höjden är det dock stumt ifall de skulle klättra. Men mitt fönster är 130 högt så det gick åt alla 4 sidorna på komposten för att kunna täcka fönstret.
//Pia
Den enda orsaken till att jag gillar personerna i min förra lägenhet är att dom satt hönsnät för fönstren. Dock gjorde dom det för sitt barn men det funkar ju lika bra för min katt 

hmm.. mitt fönster är 120 cm högt och dom flesta kompostgaller verkar vara typ 80-90 cm höga.. hur gör man då? på bredden kan man ju sätta ihop två och göra det skjutbart men hur gör man på höjden?

eller aha.. har du satt ihop dom på höjden också? det som blir lite knepigt för mig med det är att kompostgaller ju brukar vara typ 90 cm höga så det är ju bara 30 cm som fattas. känns som det blir väldigt mycket "dubbelt" liksom?

Nu har jag tagit din idé och förverkligat den i mitt kök! Äntligen lite luft!! Tack för tipset!

Oh gud, du har verkligen räddat min sommar, lägenheten här vi (jag, sambo o katt) har är som en bastu och inte vågar man öppna mer än balkongen som har hasp men inte hjälper de mycket, men nu kan man fläkta sig :D

men.. hur gör ni allihopa för att få det bra? mina fönster är 110 breda och 120 höga. om jag köper galler från jula t.ex. har dom ju måtten B900xH700 mm och då kommer dom ju sitta väldigt mycket dubbelt på bredden.. 

#19 #20
:) Vad glad jag blir att ha kunnat hjälpa till i sommar värmen :)
#18 #21
Ja det blir en del dubbelt… men det stör mig inte då detta bara var tänkt som en tillfällig lösning :)
Men det går faktiskt bra att kapa dessa galler! Har man en ordentlig tång är det inga problem. Jag tror att det är bäst att låta gallren sitta dubbelt ca 10-15 cm, för stabilitet. Det kan oxå vara ide att tänka på hur man klipper. Se till att du inte får några långa "pinnar" som sticker ut.
Om det inte ska plockas ihop (föränn till vintern -hualigen) blir det jätte snyggt att sätta ihop det med buntband.

vi har så för blkongdörren när vi inte kan ha uppskt på katterna. annars får de vara därute.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har fått använda alla fyra kompostgaller för att täcka hela fönstret men det gjorde det bara stadigare. Sen har jag satt buntband så det är stumt på höjden men på bredden kan man skjuta på gallren så man kan få bort det igen.
Att det är stumt på höjden gör också att katterna kan klättra lite på det utan problem med.
//Pia

#23 Min mamma har ett kompostgaller som täcker ytterdörren, för att hålla hennes lilla hund inne.
För att kunna öppna och stänga det smidigt, sitter det fast med fyra stycken kabelskor, eller vad det heter. (sådanadär vita plastsaker med en spik i.)
Nu kan man svänga gallret som en dörr. :)

Vilken smart idé.

Sökte lite och hittade det här
Vilken smart ide´.
/Maria