bra att veta om katter?
hej! Har precis fått hem två urgulliga kattungar. Dom är 10veckor ungefär men hade fyttat ifrån mamman en vecka tidigare så vi tyckte det var lagom att ta hem dom då. Jag bor i hus och dom kommer ha en hel stor skog att springa i så dom kommer få det jätte bra. Men när tycker ni att man ska låta dom springa ute själva och finns det nåt annat man ska tänka på eller nåt när man släpper ut dom? Det här är mina första katter.
Grattis, du har brutit mot lagen!
Det är numera lag på att man inte får ta kattungar före 12 veckor.
Du ska absolut inte släppa ut dina kattungar vind för våg. Kastrera, Idmärk, vaccinera dem först innan du släpper ut dem. Och för katternas skulle läs på lite mer.
Varför flyttades dom från mamman tidigare?
Grattis till katterna!
Innan man släpper ut sina katter så ska de vara kastrerade, idmärkta och vaccinerade innan, och gärna ha åldern ca 1 år så att de har en chans att klara sig ute.
Amoz, de "tyckte det var lagom" …
Gjort är gjort och nu är det bara att göra det bästa, precis som tidigare skribenter skriver. Kastrera, ID-märka plus registrera. Givetvis veterinärkontroll med vaccinering och avmaskning.
Stort Grattis till era kattungar…
/Maria
Katter kommer aldrig få högre status om folk springer runt och tar kattungar för tidigt och folk rycker på axlarna åt det.

6# alltså dom flyttade ifrån henne och hon har fått nya kattungar så hon bryr sig inte om dom gamla och dom dricker inte mjölk längre.
Ännu bättre, det släppte alltså ut mamma katt när hon fortfarande hade ungar. Vad tusan är det för fel på folk egentligen?
Spelar ingen roll att de inte drack mjölk längre, kattungar behöver de där 2 sista veckorna ändå.
Vilket kön har kattungarna?
#7 oj. stackars kattmamma! Och kattungarna för den delen.

#8 det är inte min kattmamma och hon bor inte inne hon bor i en lada och det är en bonde som har den och han har inte kastrerat någon av dom, ok?
#9 en tjej och en kille men vi ska kastrera dom.
Jag hoppas ni skall göra mer än så, dvs vaccinera och märka dem också. Innan ni släpper ut dem.
usch. Ja den bonden skulle man vilja lära nåt !
När du börjar släppa ut dom så var med dom och ha gärna sele på dem så att de får vänja sig först och lära känna omgivningen de ska vistas i. De kan lätt bli rädda för ljud mm när de är så små och rusa iväg så sele på dem iaf första tiden.
Vet inte om du tänkt ha dem lösa sen?
Lycka till med missarna. 

#12 ja, alltså jag har läst på.
#15 Får verkligen inte det intrycket när ni tar kattungarna för tidigt.

jag visste det men om dom hade rymt och verkligen inte var med mamman så tänkte vi att det kanske var dags. Och dom har träffat mamman lite också men hon bryr sig inte.
två kattungar trivs och har det så gott inomhus, Skaffa dem klätterställning och mycket leksaker de kan även roa sej med en papperstuss.
släpper du ut dina ungar så drar de vind för våg i en lek ,sen står du där och de lyssnar inte till sitt namn. Då lovar jag dej du blir orolig. Hoppas dina katter får vara inomhus till nästa sommar då de är lite mera vaksam för faror. och hunnit med både vaccinering kastrering Id. Hoppas du bor långt bort från trafikerade vägar.

18: jag bor typ mitt i skogen och har bara en väg som bara vi åker på så det är lungt. Är mer rädd för att rävar och så ska ta dom. Men tror du verkligen till nästa sommar? har kollat runt lite dom flesta säger två veckor!
Kul att du har en tjej och en kille. Då är det viktigt att tänka på att katter kan bli könsmogna redan när de är 4-6 månader gamla. Honan kan löpa utan att ni märker det, och om de här två parar sig så kan det gå riktigt illa. Honan är då alldeles för ung för att klarar påfrestningarna med en dräktighet och förlossning, plus att ungarna blir inavlade.
Du måste prata med dina föräldrar om att hitta en veterinär som kastrerar tidigt, dvs före 6 månaders ålder. P-piller är inte någon lösning eftersom p-piller inte skyddar mot dräktighet, bara får honan att sluta löpa. P-piller ger också juvertumörer vilket är allvarligt.

#20 okej jag hoppas att vi hinner då!
Om det är folk som säger att det är ok att släppa ut kattungarna på egen hand om två veckor så är de inte seriösa kattmänniskor, och dem ska du inte lyssna på.
Katterna ska vara idmärkta, kastrerade och vaccinerade och gärna 1 år gamla innan ni släpper ut dem lösa på egen hand. Det får du inte slarva med, det är ett allvarligt misstag i så fall.
Ni skall absolut hålla dem inne minst till våren.

okej! Tur att ni sa det annars hade dom varit ute om två veckor, inte bara sådär hejdå gå nu, men typ börjat vara ute med oss och sedn om tre veckor lite mer själva. Men jag bor i hus och inte nån lägenhet i stan och så, så inga bilar och sånt men djur.
Du skulle möjligen kunna ta ut dom i sele om några veckor men verkligen INTE själva, vänta tills våren som de andra sagt.

#25 okej!
Se bara till att de är selvana och redan då kastrerade, ID märkta och vaccinerade.