Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 896 ggr
LykkeLii
0

Bedömning med en kastrat..

Träffade på en kvinna på en utställning och hon var lite missnöjd över bedömningen på sin katt, för den (kastrat) förlorade mot en fertil. Och hon trodde det var pågrund av att hennes katt var kastrat.

Då blev jag nu lite nyfiken om det kan vara så? Om det skulle stå mellan två katter och en av dem är kastrat och den andra är fertil, om den fertila går automatiskt före och vinner, för att den är fertil och troligast ska gå i avel?

Nu kan det vara så att jag missuppfattade henne, jag är själv inte alls duktig på hur en kattutställning fungerar med bedömning och alla de andra delarna.

Jag blev så himla nyfiken och jag skulle vilja veta eran erfarenhet.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Jina
0

I vad förlorade den?

Fertila och kastrater tävlar ju inte mot varandra inom de officiella delarna av en utställning (bara om tex klubben tar ut best of the best). Cert etc är helt åtskillda, högsta titel för fertil är SC och kastrat SP.

Ninja
0

Det kan ju vara så att domaren helt enkelt föredrog den fertila katten framför kastraten. På utställningar (över huvud taget, inte bara i kattvärlden) så finns det alltid djurägare som är missnöjda med bedömningen och tycker att deras eget djur är en solklar vinnare.

Jag tycker det vore helknasigt om det skulle vara så att en fertil katt automatiskt skulle komma före en kastrat enbart för att den kan användas i avel.
En bedömning på en kastrat kan vara bra det med, t ex för de som avlar på samma linjer som den kastrerade katten.

Tror (hoppas!) inte att det är så det "ska" gå till, men så finns det ju såklart domares individuella tankar bakom det hela.. vissa kanske väljer en fertil framför kastrat, medans andra inte gör det.

LykkeLii
0

#1 Bra fråga, det missade jag att fråga Skäms.

Kollade nyss med min syster som är lika "dålig" med kunskap inom kattutställning och hon minns lika som jag, att kvinnan förlorade mot en fertil och hon hade en kastrat.

Knepigt! Men kan det kanske vara att katten var under 10 månader? Nu vet jag inte hur gammal katten var, men kan det vara det hon menade?

Jina
0

#3 Det är förstås möjligt! Du minns inte vad det var för katt?

LykkeLii
0

#4 Tyvärr, såg inte katten. Den gömde sig bekom något tyg.

MonicaLagerquist
0

Var det en IDP eller en SVERAK utställning?PÅ IDP tävlar ju fertila och kastrater mot varandra i BIV, BIG och BIR.

Stolt ägare till tre La permer

LykkeLii
0

#6 Sverak

Glömde säga att denna fråga är en helt nyfiken fråga, vill bara lära mig. Vill inte mena något elakt eller liknande mot kattägaren. Jag är bara nyfiken hur det fungerar med bedömning på kattutställningen och vill inte peka ut någon eller liknande.

Jag hoppas att det är okej?

Amoz
0

Kastrater och fertila tävlar ju inte emot varandra oO (jag har nyligen fått lära mig då jag har en liten som ställs ut)

Jina
0

Det klart det är ok att undra! Hur får man annars veta? ;)

MonicaLagerquist
0

Vet du i vilken klass katten tävlade i?I klass 11 och 12 tävlar kastrater mot okastrerade katter.

Stolt ägare till tre La permer

LykkeLii
0

#10 Vågade inte fråga. Men troligast var det säkert i de klasserna.