Höja kattens status i samhället - hur?
Jag blir så matt på alla kommentarer från ignoranta människor, både på internet och i verkliga världen. "Äh, det är ju bara en katt", "min honkatt mår bra av att få kull på kull", "min okastrerade hankatt har det bra som får gå ute och vakta sitt revir" osv osv.
Just kattens status är ett ständigt återkommande ämne bl a på detta forum, inte konstigt alls med tanke på att vi som håller till här värnar om katternas bästa.
**Så, vad kan vi göra?
**Det skulle vara nyttigt om vi allihop kan hjälpas åt att få ner några idéer, svart på vitt, vad som kan göras åt situationen.
Jag tror att bl a krav på id-märkning av katter på lång sikt kan hjälpa att höja statusen. Det är krav på att hundar ska vara märkta och registrerade, jag tycker att det är en självklarhet att mina katter ska vara det precis som hunden. Visst är det två helt olika arter, men värda precis lika mycket.
Enligt Sverak's stadgar är deras syfte att bland annat ständigt verka för att höja kattens status i samhället. Därför anser jag även att krav på id-märkning är något Sverak bör arbeta för att införa, precis som de arbetar för andra djurskyddslagar gällande katter.
Jag har ingen direkt insyn i hur de arbetar aktivt för våra katter, så jag skulle bli glad om någon kunde berätta eller hänvisa till var man kan få tag i den informationen så man kan hålla sig uppdaterad. För mig som betalande medlem är detta en viktig fråga för mig, och för att jag ska få ut så mycket som möjligt av medlemsskapet vill jag känna mig trygg i vetskapen att Sverak jobbar för kattens status. Tyvärr känns det ju som att organisationen enbart nämns i utställnings- och uppfödarsammanhang vilket ju är en stor del och framförallt uppfödarbiten är viktig, men definitivt inte allt.
För många av oss här på forumet är ju vaccinering, märkning, kastrering av utegående katter och allt vad ansvarsfullt kattägande innebär, en självklarhet. Men för att vi ska få ut det i samhället behöver vi, både vi enskilda människor, klubbar och organisationer, arbeta tillsammans och komma på lite idéer.
Vad tycker ni är viktigt, för att höja kattens status i samhället?
Faktum är att kattens livmoder mår bäst av att ha kull på kull.
Vid löp är risken stor för livmoderinflammation.
Det slipper man om man låter katten gå dräktig.
Tänk då att det är bättre att få en kull per löp ett kort tag.*
Sedan låta katten bli kastrat tidigt, än att avla vartannat år och öka risken för komplikationer..
(*beroende på kattens hälsa efter en kull, uppstående ev. problem, m.m.)
En katts livmoder är gjort för att vara dräktig, och den mår bäst av det.
Även fast man som uppfödare måste se till katten, som jag tidigare nämnde, om det har vart en felfri eller en problematisk förlossning.
Sen är det ju max tre kullar under en viss tid enligt Sverak, och SJÄLVKLART ska man följa den regeln.
MEN i praktiken så stämmer faktiskt det jag nämnde tidigare.
Säger därimot att kastrera era ickeavelsdjur och låt avelsdjuren vara inne..
ID-märkning som krav.
Sen att huskatten inte säljs för en 50-lapp utan att man tar betalt för är man seriös så kostar det att föda upp.
Vare sig det är raskatter eller huskatter så ska man vacc. x2, avmaska, besikta och ev. chipmärka.
Det kostar och tar man betalt för kostnad per kattunge så kommer man upp i en ganska bra summa.
Själv tog jag 1500 för mina huskattungar.
Tycker det är viktigt att fler ser över sin avel, sen om det är huskatt eller raskatt ska inte spela någon roll..
Om man som honkattägare som har en utekatt anser att hankatterna borde kastreras så är det rätt, men inte enbart!
Kastrera era honor också!!
Ja, nu tänkte ju jag på de okastrerade katter som får gå ute som de vill. De som under hela sitt liv får kullar varje år, för att ägarna anser att katterna mår bättre av det än att kastreras.
Frågan är hur man kan förmå andra att göra det du skriver, märka, vaccinera avmaska m.m. Det var det som var syftet med tråden. Vad man kan göra för att sprida information, ev. försöka få igenom en lagstiftning på samma sätt som med hundar, att de ska id-märkas och registreras.
Givetvis ska alla utekatter kastreras, inte bara hanarna. De som har okastrerade honor bär ju minst lika mycket skuld till alla kullar där alla ungar kanske inte får hem, de avlivas eller lämnas ute där de som klarar sig förökar sig okontrollerat med plågsam död och smittspridning som följd.. enbart pga människors ignorans och okunskap.
Okunskap kan man ju råda bot på genom att infromera, men de ignoranta är värre..
#2 Usch ja!
Ja, en namninsamling.
Men jag tvivlar på att de högre makterna lägger ner någon större energi på det hela.
Lagen säger ju att alla hundar SKA vara reggade antingen i SKK eller JVS.
Borde ju inte vara så jobbigt att stifta en lag ang. märkning..?