En liten haklapp, kanske??
I onsdags badade jag Damian och Stephanie inför helgens utställning, och dom är sååååå fina, fick verkligen superresultat med Damians långa päls… men JISSES vad han grisar ner sej i kragen när han äter och dricker!
Han äter banne mej med hela nyllet verkar det som! Och kragen är ju mestadels vit!
Min son rekommenderade en liten haklapp (på skoj) men jag tror faktiskt att jag får ta det på allvar, åtminstone i utställningsburen innan bedömningen! Damian har verkligen en jättekrage, till skillnad från mina andra långhåriga katter Oggy och Colleen, när jag ställer ut dom har jag inga såna problem.
Undrar vad han kommer att tycka om haklappen, jag förmodar att han kommer att plocka av sej den ganska direkt!
Haha ja du, katter brukar ju inte vara så roade av sådant :P
Kanske prova på att ge honom torrfoder istället och kanske ingen mat alls medans han sitter i utställningsburen?
Kan tänka mig att om man ger blötfoder till långhårskatter att det blir lite grisigt :P Tur jag har som har två korthårskissar här hemma :)
Lycka till!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Hahaha! Torrfoder innan och under utställningen är ett hett tips!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Torrfoder kör vi med här också, men lik f*rbannat lyckas han grisa ner sej! 
Haha vilken liten lortgris du verkar ha :D
Ja då är det ju inte mycket mer o göra, antar det inte är så lyckat att raka bort pälsen han grisar ner eftersom du ställer ut honom :P
:D
Linnea Adler

Hehe, det händer faktiskt att katter har haklapp på utställningar när de ska äta, just för att skydda kragen. Särskilt perserkatter med sin korta nos har en förmåga att grisa ner sig rejält :P Det är ju ingenting dem har på sig jämt, men just på utställningen kan det komma sig väl till pass :)

Absolut inget att bli rädd för, Moa lilla!
Saken råkar bara vara den att de långhårskatter som har stora kragar lätt får in pälsen i munnen när de äter och dricker! Till vardags spelar det ju ingen roll, men inför en utställning gäller det ju att katten är ren o fräsch, även i kragen…. Har tom. hört talas om utställare som inte gett katten mat lr vatten i buren innan bedömningen, just för att katten inte ska grisa ner sej i kragen… men det skulle definitivt jag aldrig göra, särskilt med tanke på att huskatterna i regel alltid bedöms sist. Skulle då kraken inte få äta lr dricka på nästan hela dagen????
Nä det blir allt en liten haklapp ändå! 
Är bara det att jag tycker det är så sjukt att man sätter på katten haklapp för att den inte ska bli "smutsig" om den nu kan bli det av vatten och torrfoder. Jo jag blir rädd…. Är utställningar verkligen så viktigt för er…….. Nä jag ska inte lägga mig i det här känns som om ni lever i andra tankar än mig….
Hur ser egentligen en hakklapp för katter ut? :D Finns det någon bild du kan posta?
Kan tänka mig att perser katter har svårt med det där och äta utan att smutsa ner sig… de har ju som ingen nos o tala om så de får ju trycka ner hela huvet i matskålen XD
Många djurarter till skillnad från människor mår inte dåligt av att inte äta var femte timme eller så så jag tror inte någon katt skulle lida av att sitta en hel dag i buren utan mat, däremot ska den ju jämt och ständigt ha tillgång till vatten.
Kanske borde vara nåt domarna kunde ha överseende med tycker man ju, me tanke på att katten har så platt nos =/ Men men. Låter lite sött de där me hakklapp tycker ja :D
Linnea Adler

Vet inte om lr vart dom finns att köpa, lr också kanske folk syr sina egna. Jag har sett en hel del katter med haklapp på utställning, isynnerhet perser som sagt.
Jag håller just nu på att leta efter nåt tygstycke som jag kan greja till åt honom, det kommer att bli ganska provisoriskt, bråttom som det är, så vi får välan se vad det månde bliva!
Har tyvärr ingen bild i nuläget, men kanske kan jag posta en imorron där Damian ståtar i haklapp! 

Precis, tillgång till vatten är ju ett måste. Men har katten nyätit innan utställningen så borde det inte vara så farligt tycker jag. Däremot känns det som om toabesök är lite mer ett måste på 5 timmar? Nu har jag aldrig varit på en kattutställning så jag vet inte om man placerar en kattlåda i buren eller hur man gör? Mina katter går då iallafall jätteofta på lådan :)

Svado - Det är bara en liten tyglapp som man knyter runt halsen som hänger ner, men för att piffa till dem är många prydda mer en massa paljetter och spetskanter. Ser helt galet ut ibland! *s*
Jag tror bara jag sett två haklappar "live" (har sett bilder på fler.. ) på dem sex utställningar jag varit på, så det är ju inte jättevanligt förekommande, eller så har jag bara missat dem, dem är ju som sagt inte på hela tiden :)
Mja, man kan ju tycka dem borde ha överseende.. Men jag menar, ingen skulle tävla i Miss Universum med matrester runt munnen, det är ju faktiskt en skönhetstävling det handlar om :)

Det finns en låda i SAMTLIGA burar, Moa!
Jag har ställt ut katter i snart femton år, och har hittills aldrig sett någon katt som inte har toalåda i sin bur.

Moa, om du sett burar utan toalådor kanske det beror på att utställningen snart är slut, och ägaren håller på att packa ihop? Man börjar ju alltid med att ta ut och tömma lådan och skålarna, innan man tar ut själva katten/katterna och börjar riva burskynket…..
Varför har man dom i burar som är inreda i sammet och tyg och så egentligen?. Får man högre "poäng" då eller?. Varför går du på utställning?. För att träffa andra kattägare med samma intresse eller för att gå in för det 100 procent. Min katt ska vinna?. Jag vet inte ämnet men jag undrar bara….

Jag tror det står i reglerna att katterna måste ha tillgång till låda. Så har någon sett en bur utan låda är lådan antingen väl gömd för åskådare (många har "mellanväggar" för att det ska se trevligare ut), eller så är ägaren och rengör lådan/skaffar sand eller så håller dem på att packa ihop inför dagen.
Eller så hittar man bara på massa saker för att få det att låta värre än det är.

Nej man får definitivt inga poäng för burskynket, men buren ska ju vara klädd så det blir trevligare för katterna, hur trevligt skulle det vara att sitta i en helt kal bur??? Sen är det olika tycke och smak på tyger, färger, pynt och annan ev. utsmyckning. Själv är jag inget för rysch, pysch eller andra extravaganser, utan vill ha ett relativt "stilrent" burskynke. Men smaken är som sagt olika.
Jag ställer ut mina katter därför att jag älskar att träffa och umgås med annat kattfolk, och det brukar gå bra för mina katter.