Kalla Fakta om illegal hundhandel
Detta rör inte katter, men väl älskade husdjur. Och för den delen har även dessa otäcka tendenser börjat sprida sig inom raskatter tyvärr. Måndag den 21 november går programmet på TV4, var beredd på att bli upprörd… Mer info hittar du i länken nedan.
Jag kan dock inte sluta förundras över, hur egentligen köparna av dessa stackars hundar, resonerar när de väljer denna form av köp-sälj….

Jag kan inte heller göra mer än förundras över djur köpare. Det är som om folk inte fattar att det är viktigt med uppfödning och psyket hos djurens föräldrar. Att smuggla in djur med risk för rabies mm det är ju fruktansvärt.
Kan du inte klicka i "Öppna länken i ett nytt fönster" när du lägger ut en läk den är lättare att läsa då

Tack för påpekandet Kiara, länken är fixad nu (man lär sig ngt nytt varje dag..:)
Ja köpare kan vara klart underliga… I det här fallet med hundar är väl många av dem ute efter en chic lite modeaccessoar och vill inte vänta i kö hos en seriös uppfödare. De tänker inte på vilka oerhörda konsekvenser det har inte bara för hunden de tar in utan som du säger, övrig smittspridning… Jag misstänker att det blir många krokodiltårar gråtna i Kalla Fakta….

Jag vet inte om jag ärligt talat orkar titta på programmet. Dom visar väl antagligen avlivade valpar i en hel hög på bordet. Precis som dom har visat i Aftonbladet.
Det är rent ut sagt för jäkligt alltihop.
Carola

Läste länken nu. Verkar lite underligt att köpa en valp. Bara några timmar senare så måste hon avliva hunden. Kollade hon inte ens upp om den var vid medvetande när hon köpte hunden för så mycket pengar? Man kollar väl först om hunden är lekfull och allert osv. Kräkas maskar, ja i mina ögon låter det som om den behövde avmaskas då. Det är väl andra sjukdomar som är mer farliga. Sjukdomar som vi inte har i Sverige om jag har fattat det rätt?
Carola

Någon som såg dokumentären?? Bortsett från att jag inte var hemma då, så tror jag inte ens att jag eg klarar av att se den… Det känns som man ibland har nog med ledsamheter. Fast man borde ju…

Jo, jag såg ung 4 min sedan orkade jag inte. Det var flera valpar i en liten transportbur ung 3-4 st. En valp skrek hjärtskärande och sprang runt, runt. Hade ont i ett bakben. Troligvis var det brutet. Då bytte jag kanal. Känner mig så j…a maktlös. Hoppas någon stark människa/or orkar ta tag i detta. Det är otroligt jobbigt. Tänk vad många djur det är som lider inte långt ifrån oss.
Carola