Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1613 ggr
LiindaLarsson
0

OT-WSPA - Jag bryr mig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säg inte att ni ska HJÄLPA till och att ni bryr er!

NÄR NI INTE GÖR ETT SHIT ÅT DET.

Bryr ni er så hjälper man till .. Finns hundratals sidor som behöver hjälp och tänk inte på att pengarna inte kommer fram, visst det kommer en liten del fram men ju mer som hjälper till desto mer pengar kommer fram till att hjälpa hundar katter att hitta hem. djru misshandel. och utrotade djur. 

Tänk om det var ni som  var dess DJUR =(

För gatuhundarna i Colombo är varje

dag en kamp på liv och död.
Ett liv på gatan innebär att de hungriga hundarna konstant får kämpa för att överleva. De slåss med andra herrelösa hundar om de futtiga matrester de kan hitta här och var. Sjukdomar som rabies och valpsjuka är en konstant risk för de oönskade hundarna.

Stadens hundpatruller har som uppgift att hålla gatbilden ren från de sargade djuren. Tyvärr är det inte ett bättre liv som väntar för hundarna när de plockas upp av patrullbilarna. Upp till 15 hundar pressas in i burar som inte är utrustade med nödvändiga avlopp, vilket gör det svårt att hålla en bra hygien. Utan karantänområden är det omöjligt att undgå spridning av sjukdomar bland de olyckligt lottade djuren.

Denna behandling ska stoppas.
Vi måste minska beståndet av oönskade hundar och ersätta de bristfälliga metoderna som idag används till att hålla antalet hundar under kontroll. Till exempel att hundarna stängs in i en lastbil och gasas ihjäl genom att en slang från avgasröret leds in till hundarna. Hundarnas goda luktsinne avslöjar snabbt att något farligt håller på att hända och under stress och panik dör de under stora plågor.

Vi kan stoppa hundarnas lidande, men vi behöver din hjälp.
Med ditt stöd kan vi, tillsammans med vår medlemsorganisation Blue Paw Trust och myndigheterna i Colombo, arbeta för att förbättra livet för gatuhundarna.

Tillsammans kan vi uppnå konkreta och långsiktiga lösningar som:

• Att införa sterilisations- och vaccinationsprogram som minskar antalet oönskade hundar.
  • Att förändra förhållandena på hundinternaten genom att bygga karantänområden som hjälper till att stoppa spridningen av sjukdomar.
  • Att informera lokalbefolkningen i Colombo om hundvård, häribland sterilisation/kastration och vaccination.

Just nu lider många hundar helt i onödan.
Med din hjälp kan vi ge myndigheterna i Colombo de resurser de behöver, så de kan förbättra livet för gatuhundarna och sluta använda de avskyvärda avlivningsmetoderna. Ett fast, månatligt stöd är viktigt för det ger oss möjlighet att investera i långsiktiga och permanenta förbättringar för världens djur.

Som månatlig givare hos WSPA får du kontinuerligt uppdateringar om vårt arbete, bland annat vår nyhetstidning WSPA NEWS. På detta vis kan du själv se hur dina pengar hjälper djur i nöd världen över.

Med vänlig hälsning

Gitte Buchhave
Direktör
WSPA Nordic

------------------------------------

Sälskinn i Europa - Nej tack!

Apr 7, 2009

Namibiska sälungar dör under stora plågor under jakten
© WSPA

EU överväger att införa ett förbud mot import av sälskinn. WSPA stödjer förslaget. Flera hundratusen sälar dödas årligen på det mest brutala sätt.En del sälar dör inte av klubbslagen utan flås levande. Andra förblöder efter att deras pulsåder skurits av. Detta är verkligheten för sälar i Kanada, där upp till 250.000 sälar dödas varje år.

Jakterna sker i den absoluta majoriteten av fallen av kommersiella skäl; skinn och pälsar blir jackor och väskor och exporteras till Europa. De mest omfattande kommersiella säljakterna äger rum i Kanada, Namibia och Grönland.

Sälarna dödas i stor skala och det sker inte på ett snabbt och smärtfritt sätt. Det är djurmisshandel. Därför går WSPA in för det förbud mot import och försäljning av sälprodukter som EU nu överväger att införa.

Ett steg fram och två tillbaka

Redan 2006 skrev medlemmar i EU-parlamentet under på en deklaration som krävde ett förbud mot import och försäljning av sälprodukter. Hela 425 skrev under - vilket var det största antalet parlamentariker som hade skrivit under på en deklaration någonsin.

Idag låter det annorlunda. Flera parlamentariker är idag mot ett förbud, t.ex. föreslår brittiska Diana Wallis en ny märkning av sälprodukter - "från sälar som fångats humant".

Men förslaget är inte möjligt att genomföra. Sakens kärna är att sälar inte kan fångas och dödas humant när de dödas i stor skala på kort tid; det har oräkneliga djurvälfärdsexperter bevisat gång på gång och EU är också medvetna om det - se rapporten från den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.

Ett förbud är den rätta lösningen

Sälar är sociala varelser som knyter starka band till sina ungar
© WSPA

Det finns regler för att skydda sälars välfärd under fångst. Men de blir inte praktiserade. Det visar årtionder av studier utförda av veterinärer och experter på slakt.

Därför stödjer vi EU:s förslag: Ett stopp för import och försäljning av varor från sälar, dock med undantag för inuiters säljakt i mindre skala.

I maj månad avgörs ödet för miljontals sälar. Då ska ministrarna och parlamentmedlemmarna rösta om förbudet.

Vill du visa vad du tycker för politikerna så besök vår medlemsorgansisation HSUS kampanjsida >> (på engelska)

Många djur drabbade av konflikten

Jan 23, 2009

De överlevande djuren i Gaza lider av skador och av brist på mat och vatten
© PWLS

Vi arbetar på högtryck för att komma till undsättning tillsammans med vår lokala medlemsorganisation Palestine Wildlife Society (PWLS).WSPA är i full gång med att skaffa hjälp till de utsatta djuren i Gaza. Det sker genom PWLS, en av våra medlemsorganisationer och lokala veterinärer.

Enligt PWLS har konflikten drabbat långt fler djur än anat. Förra veckan bedömde PWLS att arbetsdjur och husdjur som hundar och katter var de värst utsatta. Men nu visar det sig att även får, getter och djur från Gaza Zoo är bland offren för striderna.

Många djur har brännskador och sår från granatattacker. De är undernärda och saknar vätska. Flera hästar och åsnor är döda - en del som konsekvens av skottsalvor, andra som konsekvens av det inte finns ägare att ta hand om dem.

Behov av foder och medicin

Vi tar i första instans hand om skador och sår som innebär det värsta lidandet för djuren. Och naturligtvis hunger och törst. Det gör vi bland annat genom att finansiera:

• Kanyler, förbindningar och handskar

• Utrustning til at sy sår

• Antibiotika och andra livsviktiga medikament

• Foder.

Vi förväntar att hjälpinsatsen kommer att kosta runt 75.000 svenska kronor.

Du kan stödja insatsen

Befolkningen i Gaza är beroende av hjälpen till djuren. För de är beroende av sina åsnor och hästar i ett område där bränsle är en knapp resurs. Arbetsdjuren transporterar alltifrån människor till varor och annat gods.

Det är avgörande att hjälpa djuren om befolkningen ska få vardagen att fungera på sikt.

I kommande helg räknar vi med att rycka in i norra Gaza med utrustning och medicin. Ditt stöd är välkommet - stöd vårt räddningsarbete med ett valfritt belopp>>

Länkar till olika skydds grejer.

HJÄLP TILL OM NI BRYR ER

http://www.wspa.se/

http://www.hundarutanhem.se/

http://www.sos-animals.se/

Finns massor med flera Lägg gärna in själv om ni har några, jag är imot detta och vill se skillnad

Hyrrokkin
0

Jag kan inte ta hand om vartenda stackars djur jag ser. Jag håller mig på hemmaplan och försöker göra något åt de problem vi har här i Sverige först. Så lägg gärna till en punkt om hemlösa katter och misshandel av (ute?)katter.

Denna kommentar har tagits bort.
Hyrrokkin
0

#2 Va? Tack för det bemötandet…  :O Förlåt för att jag gav ett förslag till vad som kan vara med.

Och jag ser faktiskt inget om Sveriges hemlösa katter och alla de katter som blir brutalt misshandlade, jag ser artiklar om hundar i Colombo, sälskinn och ännu fler hundar och andra husdjur i Gaza. Ingenting om våra lokala problem här i Svergie.

Men tack för ditt påhopp, det kändes fint att veta att man inte är välkommen i den här tråden.

[Vetauriel]
0

#2 Otrevligt bemötande hjälper varken djuren eller dig själv så sluta. Man kan inte rädda alla världens djur, för det finns miljoner och åter miljoner djur som far illa i världen, alla gör vad de själva anser att de kan, alla kan inte hjälpa till utomlands, utan hjälper till med våra 100.000 hemlösa katter här i Sverige istället, är det ett problem för dig att folk är inriktade på hemlösa katter i det här landet så har du garanterat kommit till fel forum.

Du HAR ingen punkt om alla Sveriges hemlösa katter, enda gången ordet katt nämns är gällande de utsatta djuren i Gaza. Låt folk komma med förslag, det är det ett forum är till för.

[Vetauriel]
0

Förresten, att börja ett långt inlägg med en anklagelse om att man inte gör något är alltid en dålig idé. Något att tänka på. BARA ett förslag, inget bråk.

Kroppskultur
0

Citat från TS "NÄR NI INTE GÖR ETT SHIT ÅT DET."

Och vad vet du om det? Och antar då att du skänker en hundring i månaden, vilket jag tycker är väldigt snålt av dig.

Du kan inte diktera hur folk ska diskutera i en tråd även om du startar den. Snacka om dryg person.

Annaliz
0

Jag håller med föregående talare. Man måste försöka se om sig själv (då menar jag Sveriges hemlösa och misshandlade djur) innan man kan börja se om andra som har det svårt.

Hela TS inlägg kändes som ett påhopp (?) Det finns många som bryr sig och många som hjälper och vissa som VILL men inte har råd att göra det. Som sagt, man måste ha råd att se om sig själv först. Skulle man stödja allt, skulle man bli fattig tillslut :-D

Istället för att uttrycka sig på det sättet, och anta eller ta för givet, kan du ju bara uppmana folket att ta sig en titt på det och tänka efter ifall de har möjlighet att hjälpa dessa djur. Men bara för att vissa inte kan betyder det givetvis inte att de inte bryr sig!

Cessy
0

Ok LiindaLarsson - du har stött på något o blivit väldigt upprörd över av det du läste o jag lovar dig det finns 1000-tals fler sådana här situationer att bli upprörd över runt om i vår värld. Djur som lider o behandlas illa i bästa fall finns det någon organisation som försöker hjälpa. Men att tjoa att folk inte bryr sig ett shit är inget bra sätt att skapa en tråd på - för hur upprörd du än är så vet du faktiskt ingenting om det. Det finns en gammal sanning som är väldigt tänkvärd. "Ingen kan bry sig om alla, men alla kan bry sig om någon" o det är ju så det är o det innebär inte att folk inte bryr sig, bara att de försöker koncentrera sig på något av alla behjärtansvärda djurprojekt som finns i världen. En del satsar på hemlösa katter i Sverige. En del är med i WWF o en del är med typ i enskilda räddningsprojekt som att rädda isbjörnar, tigrar m.m. m.m, Några är med i flera olika organisationer o projekt o samtliga vi som bryr oss o försöker göra något gott blir nog ganska kränkta av att få slängt i ansiktet att vi inte bryr oss. Klart vi bryr oss. Klart att situationen är förfärlig i de projekt du beskriver o kanske kan du värva några härinne men inte genom att tala om att vi inte bryr oss eller bryr oss om fel saker!

Anne
0

Det här känns redan som en tråd med väldigt, väldigt tråkig ton. Skärpning, annars låser jag den.

[Vetauriel]
0

Värt att nämna är faktiskt att inte alls alla kan bry sig fastän de vill, känner flera som går på socialbidrag och har 300 kvar efter alla räkningar att äta för, hur mycket man än vill hjälpa kan man inte när man är i en sån situation. Att anta att alla har ett par tusen över varje månad som man slösar bort istället för att stödja djurskyddsverksamhet är ganska naivt.

cillisw
0

Vad ger dig den rätten att häva ur dig på det sättet??!

Du har inte den blekaste aning så lägg ner!

Snurpan79
0

Vadå påhopp? Vill man få folk att tänka till så kanske man ska uttrycka sig lite annorlunda. Precis som sagts tidigare i tråden så kanske inte alla har ekonomisk möjlighet att hjälpa och sen kan man heller inte hjälpa alla djur.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

LiindaLarsson
0

Asså Nu hänger jag inte alls med ingen skriver # och inläggets nummer så man vet ju inte vem ni skriver åt Skrattande

jag menade inget illa  när jag skrev tråden jag menade typ ni vet "folk som säger att dom hjälper till men sen egentligen gör dom inte det..

mitt inlägg #2 som "försvann/blev bort taget" konstig nog, så skrev  jag till

#1 att det visst står med katter i tråden,

Men typ nått sånt kommer inte ihåg genom att den är bort tagen.. men en sak jag kommer ihåg och det var att jag hade med  smilisar för att det inte skulle misstolkas elakt, om personen tog det illa så är det h*n själv som tyder det illa. För jag menade  inget illa alla

jag hade med glada gubbar för att det inte skulle misstolkas men tydligen gjorde det ändå :(

Hyrrokkin
0

#13 Men det  minns jag. Du bad folk som var ute efter att bråka att hålla sig borta från tråden, och faktiskt så använde du inga smileys alls, isf hade jag reagerat annorlunda, och troligen hade inlägget inte heller tagits bort (då det troligen ansågs bryta mot reglerna för påhopp).

oh-la
0

det finns inte en enda glad gubbe i #0. däremot är de två första meningarna i tråden:

"Säg inte att ni ska HJÄLPA till och att ni bryr er!

NÄR NI INTE GÖR ETT SHIT ÅT DET."

tycker inte att det går att tolka trevligt alls, inte ens om det funnits en smiley, vilket det inte gör. det du säger till oss alla är att ingen av oss bryr sig eller gör ett skit åt att djur far illa. i själva verket är det otroligt många här inne som gör otroligt mycket för djur. tycker inte att man har någon rätt att kläcka ur sig en så klantig kommentar som den här.

du får gärna förklara hur det inte kan tolkas elakt när du skriver "ni", vi som finns här på katter.ifokus… dumt tycker jag det är.

Moa-15
0

Tycker det är bra att du tar i lite.

folk säger Stackars hundar. Men vad gör dom?

Ger iaf 50 kr från min månadspeng. Till både gatuhundarna och en annan hjälporganisation för djur

Tror inte det hjälper sådär jätte mycket.

Men man får hoppas;)