Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2517 ggr
OssiMissa
0

Nyblivna kattungar!

Hej,

ja undrar om jag kan få hjälp med några funderingar jag har angående nyfödda kattungar´. Igår fick vår underbara perser/skogskatt sina efterlängtade kattungar. 3 st blev det och allt gick bra. Den ena kattungen har dock bakåtvinklade bakben.. Han äter friskt etc men är detta normalt? Kan det rätta till sig? Sedan undrar jag hur mkt en kattmamma brukar lämna boet? Hon har lämnat boet 1 gång på 1 dygn och kom då till mig för att kela och äta lite. Ungarna låg och sov. Vad är normalt?

Annaliz
0

Har du möjlighet att ladda in en bild på den kattungen?

Annaliz
0

Kattmammor lämnar boet då de behöver tillfredsställa sina behov, vilket är olika från katt till katt. Men från mina erfarenheter sett, så lämnar hon de oftare och oftare ju äldre kattungarna blir. Fast i början är det helt normalt att hon ligger med ungarna nästan jämt och ständigt.

Anne
0

Det är helt normalt att mamman är med ungarna hela tiden - det är jättebra ju mer hon är där. Det är när de är borta mycket man kan börja oroa sig lite, det är inte ultimat..

Bakbenen - klurigt. Det är inte något normalt, men behöver inte vara något väldigt oroande heller. Jag vet ett par kattungar som fötts med det och där det har rättat till sig med tiden. Jag vet också uppfödare som fått tejpa benen på en sån unge för att den skulle lära sig gå över huvud taget. Jag skulle nog vilja att en veterinär tittar på den när den är lite större (inte åka iväg med en nyfödd om det inte är absolut nödvändigt), och gärna då en veterinär som är bra på katter.

MonicaLagerquist
0

Det låter som om din kattunge har Twisted legs.

Man kan massera och lägga benen i rätt läge.Det behöver göras många många gånger per dygn i början.Gör man inte det så kommer kattens ben aldrig att bli bra.I vissa svåra fall kan man behöva spjäla benen.

En del honor går knappt ur bolådan så man får servera maten nära och ev i bolådan.Se till att hon har mat vatten och toalåda nära bolådan.

Stolt ägare till tre La permer

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Min ena kisse hade visst riktigt böjda ben när hon föddes, ägarna av mammakatt trodde inte att missen kanske nånsin skulle kunna gå men benen rätade ut sig och var fina (jag vet tyvärr inte vad eller hur de gjorde med henne )när jag köpte henne vid 12 veckor. Och idag är hon 3 år och springer för fullt och skuttar.

Men att ta hem en veterinär att kika på kissen är nog ingen dum ide inte

OssiMissa
0

Tack alla för så snabba svar! Jag tror faktiskt det är twisted legs som är orsaken så jag tänker ge det ett försök med massage ! Jag visade en bild på katten för en veterinär där jag bor och han sa att jag måste avliva den pga missbildning. Men jag tror det är twisted legs och tänker ge det ett försök! Vill verkligen att den ska klara sig!

Jag tänte också att ju mer honan är hos katterna desto bättre, därför tänkte jag att hon kanske var ovannlig som nu ca 15 min var ifrån katterna och istället ville vara med mig. Det är min första kull sedan jag var barn och då var våra katter utekatter och dom första dagarna hade man ingen rikig koll på var mamman gjort av sina de små! :) Nu är det annorlunda! 

Tack så mkt! Jag återkommer om jag får fler funderingar :)