Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 11110 ggr
[Norrbysa]
0

Kattvagn? Är det bra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte bestämma mig!

Har hittat en kattvagn för ca 800 kr ink. frakt på tyska ebay. Det är ju ganska billigt med tanke på att de brukar kosta ca 500 kr mer i Sverige.

Jag ska resa till min mamma över jul med katterna. Vi ska åka både tåg och pendeltåg samt promenera en bra bit. Mina kissar uppskattar inte transportburen. Tänkte att det här kunde vara ett bättre altenativ.

Vad tror ni? Kan det vara nåt att ha?

Är det någon som redan har en?

Auktionen går ut nu kl 15.00 så jag måste bestämma mig om jag ska buda på den eller inte.

tuska
0

Jag har sett en rosa kattvagn med fyra hjul (lik en barnvagn) på en utställning. Det fanns bara plats i den för en katt.  Jag tror att det är en träningsak om katten gillar den eller inte. Det blir att ruska bra nog i vagnen.

[Norrbysa]
0

Ja de finns ju en hel del olika modeller.. http://justpetstrollers.com/

Jag tänkte att det skulle vara smidigare att resa med vagn när man ska ha väskor och annat med sig oxå.

MonicaLagerquist
0

Oftast är hjulen väldigt dåliga.Jag skulle hellre ha ett vanligt barnvagnsunderde meden elelr två transportburar fastspända på.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

#3  Tack för den iden, perfekt tyckte jag när man ska ha en hel stapel med kattburar med sejSkrattande

[Norrbysa]
0

#3 Jo jag har tänkt på det. Problemet är bara att då måste jag köpa en större transportbur och en massa annat för att fixa det.

Känns som om det kommer kosta lika mycket tillslut. Rynkar på näsan

[Norrbysa]
1

Jag lade ett bud. Så vi får se hur det går.

[Norrbysa]
0

Jag vann auktionen! Skrattande

Scilla
0

Jag har några bekanta som använder petstrollers och är nöjda, men vet inte exakt vilken sort de har.

[Norrbysa]
2

Nu är den betald. Hoppas allt går som det ska.

Loria
0

När jag såg rubriken tänkte jag "det var det fånigaste jag hört"! Men det var ju en rätt finulig grej, jag har rätt mycket syskonbarn, så kanske nån av mina sykon har en vagn jag kan få köpa av dem och bygga om. Men jag e lite tveksam till huruvida det är bättre elelr inte, det tar ju oftast 2 händer för att manövrera en barnvagn, o det e ju en hand mer än med bur. Damtidigt e deet kanske bättre för katten att inte gunga fram o tillbaka. Jag ska fundera ett tag och lägga ut en intressenamälan på syskonens barnvagnar, så får vi se…

SagaLina
0

Hmm det där låter ju faktiskt väldigt intressant, vad mycket enklare det skulle bli att transportera fyra katter…..hmmmm

Satmaran
1

Vi har haft denna diskussion på iller.  För mig som har dålig rygg och 3 illrar skulle det underlätta otroligt mycket när jag ska åka med tåg eller buss. 

Men vi har också kommit fram till att det nog blir bättre att göra en egen konstruktion av ett barnvagnsunderrrede. Bra om man kan fixa till extra lastutrymme och spänna fast ordinarie transportburar.

Det tunna nätet och tyget i dessa strollers känns inte tillräckligt säkra för illrar i alla fall.

Skulle vara kul att se bilder på de konstruktioner vi lyckas knåpa ihop.

[Norrbysa]
0

Ja det finns ju myggnät till barnvagnar. Bara att dra på och säkra så har man en kattvagn! :-)

Lill-Kisse
1

Ja, visst är det bra att ha en vagn. Rekommenderas varmt med tanke på att man inte alltid klarar av att bära en bur med glatt skuttande katt inuti. Det räcker med ett ryggskott, så är man helt ute ur leken. Jag blev tvungen att spänna fast kattburen på en dragvagn för väskor vid ett sådant tilfälle. Katten protesterade inte, men nog vore det bra att ha en sån där fin kattvagn. En liten babysitter på fyra hjul att placera kattburen i, är något jag funderar på att skaffa.

[Norrbysa]
0

Och så råkade jag skicka den till min gamla adress! Gha! Hoppas den går att hämta ut med kolli-id och leg.

Singo-Torpet
0

315 kan väl mejla igen och säga de innan de sänder den..

jag håller på att funderar ut en bra barn vagn att bygga om ja orkar inte med 20-25kilo katt i händerna så mycket längre på utställningarna. men då är  problemet att de ska ta så liten plats de går i bilen då burar m.m. tar ju de mesta av platsen 3-5katter brukar vi ha med så lika många burar plus väskorna med saker i..

Ledin
0

säger som #3 tycker att det ser ut att vara kassa hjul på den vagnen lite "dockbarnvagnmodel" på hjulen med det kan man inte lasta så mycket utan dom kommer att pajja. Bättre du kikar på en barnvang beg på blocket :) o har vanlig transportbur större model o sätter fast med spännband. Annars var det smart ide det måste jag ju säga dom ser ju vad som händer osv o rullbart. Men nja tycker inte den ser jätte bra ut iaf.

[Norrbysa]
0

Paketet är ute på vift.. :-( Har ringt runt till 3 olika centraler.. Hoppas det hittar hit tillslut!

Och att vagnens hjul är stabila nog. :-)

LinaK
0

smart vagn egentligen. :) förut såg jag inte det praktiska med den och tyckte mest att det var fjanteri att ha katter i en sådan vagn. Men det är ju jätte bra grej.

hoppas det löser sig med paket och hjul :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Susannem
2

Jag har två smarta lösningar som jag gärna delar med mig.

Den första kom jag på när jag hade en kattväska i tyg och försökte fästa den på en shoppingvagn. Katten höll på att få sjösjuka, än slank han hit och än slank han dit… då kom jag på att jag kunde köpa några starka band och be en skomakare sy på dem på baksidan av väskan så att man kan trä den på handtaget på shoppingvagnen. Sjöholms vagnar är bäst eftersom dom har en väska med fyrkantig form upptill, så att kattväskan kan vila på den. Sedan kan man packa massor med andra saker i vagnen. Fungerar toppenbra.

Min andra idé är när jag ändå behövde köpa en barnvagn att frakta Kattsand från affären i. Då köpte jag en rejäl Briovagn med ordentlig gallerkorg under (200 kr på Blocket). Min stora kattbur som rymmer två katter eller en hel kull kattungar, ryms perfekt i vagnen. När mammakatten ville följa med kattungarna till veterinären sist så fick hon sitta i sin väska på gallerkorgen under. Rena Rolls Roysen med 5 kattungar och en kattmamma. Varför bära när man inte måste…

Skruttan-1
0

Norrbysa Hur var vagnen?

#20 jag gillar barnvang har sparat en sen barnen var små o det är en bra Brio med :) mycket tålig man kan tillomed och här har jag stor kattbur med som jag kan spänna fast med band och har öppningen frammåt på det viset ser dom ut. :)

[Norrbysa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vagnen var av dååålig kvalitet.. Jag gjorde en recension i en annan tråd..

Länk

Funktionsmässigt var den toppen.. men tyget var tunnt och hjulen av plast..Det finns dyrare vagnar med bättre kvalitet. Jag skulle lägt till några hundra och fått en bättre istället.

Jag har tagit av hjulen och monterat den på ett barnvagnsunderrede som jag hittade i grovsoprummet. (Se bild) Dom hjulen som satt på skulle andrig hållt någon längre tid.

Rymningsrisken åtgärdade jag med självhäftande karborrband.

Jag har använt vagnen för att transportera katterna till parken och veterniären. Fungerar jättebra!

dara
0

men det där såg ju super ut, ser ut som det är så den skulle se ut, tufft och bra att den funkade som du ville efter lite modifikation

[Norrbysa]
0

Skulle nog rekomendera den här vagnen istället:

LÄNK

Den har ju luftfyllda vanliga däck, är större och går att koppla till cykeln.

Nackdelarna med den är ju att man förlorar förvaringen under vagnen.

Ser oxå ut som om kvalitén på tyget är detsamma = dåligt.

Jag funderar ändå på att köpa den just på grund av storleken. Jag har planer på att resa längre med mina katter och då är desto större utrymme desto bättre.