Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3678 ggr
laisa86
0

All denna kattsand!! Hjälp!!

Hej!

Jag börjar bli less på all Kattsand som strös utanför kattlåderna! Jag dammsuger minst en gång om dan, fast det behövs säkert 3-4 gånger per dag, men jag ids bara inte för det känns som att så fort jag dammsugit upp all sand så är den ändå tillbaka!

Är det ngn som har ngt bra tips på hur sanden håller sig i lådan eller liknande? Obestämd

Jag har tre kattlådor med sand, två stora med luckor och en liten utan lucka. Sen har jag en peewee låda. Jag har 3 innekatter och en utekatt. Pee-wee lådan är det bara utekatten som använder, dom 3 andra använder sandlåderna, och det är jobbigt! Hade varit bäst om alla använt pee-wee! Obestämd

Så om det är ngn som har ngt bra tips, så skulle det vara superbra!! Hälsningar//Lisa

spiritedaway
0

Nä. Det är svårt. Jag har en sop jag sopar upp med lite då och då istället för att dra fram dammsugaren varje gång.

voranna
0

Vad är en pee-wee låda?Jag har som du tre innekatter och en som går ut och visst känner jag igen problemet!Nu har jag bytt från sand till kretsloppspellets så det dammar åtminstonde inte,men sopandet kommer jag inte ifrån heller.Ska bli kul att se om någon har en lysande ide på problemet.kram

Anne
0

Vi har bergo-platta under kattlådorna, och den mesta av sanden faller ner där. Skönt - vi slipper få det spritt i hela huset. Det är plastplattor som man ofta lägger på balkong eller liknande.

MonicaLagerquist
0

Mitt tips är att ställa kattlådan med luckan in mot väggen och sen bara dra ut lådan så att katten kan kliva i och ur.Sen är det som sagt bra att ha en matta vid lådan så att sanden stannar på mattan.

Stolt ägare till tre La permer

Skruttan-1
0

sån platta är bra även vända lådan mot väggen. Här har jag dok märkt att enda kattlådan utan tak blir mindre utsvätt av den med huv skätter de ut en del ifrån. Varför kan man ju undra titta på när hon skrapade och ser att hon har baken utanför lådan sen går in för kissa och det gör att antagligen sanden far ut. Hon gilar att gräva djupt :) o skottar över väl med. Här har jag en platta framför o den tar upp bra. förut hade jag den vänd men enda stället vi kan ha lådan på är under handfatet och barn=kattsand lika med blöt Kattsand på golvet. Så att ha den vänd var inte bra alt då. Sen kan man köpa tungre Kattsand det gör att det skätts ut mindre oxå.

Emmsa
0

Det är svårt tror jag, finns ju alltid sand som fastnar i tassarna :/

"min" uppfödare körde med en smart variant dock, hon hade djupa lådor (typ förvaringslådor som kan sätta lock på) som kattlådor, så katten vart tvungen att hoppa in och hoppa ut och hon hade minimalt med grus utanför trots att det är coonisar.

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

chigak
0

Vi har 3 lådor med lock. Två av de har även lucka. Framför alla lådorna har vi en vanlig dörrmatta och den dammsuger jag varje gång jag tömmer lådorna. Det funkar bra för nästan all sand stannar på mattan.

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre tips att komma med, alla tre har blivit nämnda på ett eller annat sätt tror jag, men ändå :P

Tips 1: Mattor utanför, typ luddiga så att sanden fastnar inta bara några centimeter utanför utan minst en halvmeter så att katten verkligen tvingas landa på den.

Tips 2: Är det med tak så vrid ingången så att katten inte kan rusa ut.

Tips 3: (se bild) Bygg "katt-toa". Dvs bygg in lådan i en annan, större låda. Varianten på vår bild vet jag flera som har, men tyvärr säljs inte HOL-lådan (från IKEA) längre. Går säkert att få tag i begagnat. Har även sett flera varianter av gamla kistor, skåp med dörrar osv. Bara fantasin som sätter gränser. Oerhört funktionell och bland det bästa jag gjort till katterna och vår lilla lägenhet :)

laisa86
0

Tack för alla tips! Tipsen med mattor har vi testat och jag tycker inte att mattorna fångar upp så mkt, men då har vi iof aldrig haft en vanlig dörrmatta, kanske man får testa det. Och vända kattlådorna mot väggen kör vi nu, dom lyckas ändå dra ut en massa sand! Eller så står dom och skrapar ut den i enkom! Tungan ute Och att bygga in lådorna var ganska smart, men vet inte om det skulle få plats någonstans?

Men som sagt, tack för alla tips! Glad

Hyrrokkin
0

Okej. :P

Då har jag ett nytt tips: Byt till pellets :)

Johanna161
0

Man kan ju skaffa en låda men högre kanter. Då skakar sanden av vid skuttet över kanten. Glad

Hyrrokkin
0

#11 Njae, det är inte riktigt sant. Åtminstone inte om du har långhåriga katter med snöskor :P Vi har 30-35 cm höga kanter men mattan på andra sidan är fortfarande grå av sand :P

Johanna161
0

# Okej, mina är ju väldigt korthåriga istället

Ankie
0

vi har köpt en stor förvaringslåda med hööga kanter runt om och det blir inte mycket Kattsand runt om, den vi köpte kostade 39 kr på rusta. De andra är det ju så låga kanter runt om så det skvätter sand överallt

Skruttan-1
0

#8 det där var snyggt gjort :) smart ide måste jag säga och så kan man ändå andvända den som en möbel :) jag tänke jag har 2 lådor till våran katt men i hallen skulle vara bra ändå med nån sittbänk varför inte trolla in en kattlåda i den mäbeln samtidigt behöver man itne vara orolig för att nån glömmer att toadörren ska vara öppen. mm den gillar jag sarkt o inte heller blir det en massa sand, måste ändå sopa hallen för barnen tar in lite sand o grus :D så några sandkorn från lådan skulle inte märkas :D

Hyrrokkin
0

#15 Tack! Ja jag har snott idén från andra byggsnillen ;)

Mjo, jag har också två lådor, men den ena kommer ju iaf bort, och så får vi plats med tvättkorgarna ovanpå. Helt perfekt när man lever på lite mindre yta. Man börjar tänka på samma sätt som man tänker till katterna - att utnyttja höjderna också, inte bara golvytan :)

Sittmöbel i hallen vet jag flera som har som kombinerad kattlåda! :)  Har en tråd på ett annat forum med massa hemmabyggen som tex kattoaletter, ska se om jag kan leta fram den.. :)

laisa86
0

ObestämdPellets funkar inte, dom två minsta kissar bara i sand, har peewee lådan och det är ju bara pellets i den Obestämd men kanske ngn förvaringslåda?

Hyrrokkin
0

Hittade inte just den tråden jag leta efter, men ett par andra som också gan ge lite tips.

Länk Ett. En variant.

Länk Två. En till variant.

Länk Tre. En tråd med hemmabyggen i allmänhet. Mycket inspiration! Ett par varianter på kattlådor men även mycket annat.

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser den ut ungefär, försökte hitta på

rustas hemsida men hittade ingen, vet att det finns ivarjefall

finns olika storlekar

laisa86
0

Tack för alla tips! Ska be min sambo om hjälp att kanske bygga ngn fin låda till sandlåderna Glad

Hawknestgrove
0

jag tycker, att det blir mindre sand utnför, när man använder fin sand, för den rinnr liksom bort från mellanrummet mellan trampdynorna. Den grova fastnar och följer med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rooie
0

Jag vet inte! Jag måste också men det hjälper att öppna dörren så de går ut och gör bestyren där!