Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 13146 ggr
Tikkatikkatini
0

Att bygga en kattställning?

Halloj!

Jag undrar lite, har tänkt å göra ett försök till att bygga en kattställning, inte alltför hög, men med sånt där de kan klösa på och klättra å ligga på.

Vad behöver jag för material?? Har hört talas om något typ man kan köpa på mattaffärer, såna där rullar elelr om det va någon annanstans jag läste det.. Och såna där snören, va de nu heter..
botten plattor osv tänkte jag ansvända mig av spånskiva typ och klä in i lite mjukt tyg..

Men vad behöver jag mer för något???
Tacksam för all hjälp!!

Ninja
0

Finns lite olika tips på internet.

Här är några jag gillar, som jag funderar på att sysselsätta mig med nu i vår/sommar. Man behöver ju inte göra exakt som i berskrivningen, man kan ju få lite tips också så man kan göra efter egna önskemål. Länk: http://www.katt.nu/byggtips.htm (bläddra ner tills du kommer till rubriken "klösträd", där finns länkar till olika beskrivningar samt bilder)

Man behöver ju t ex inte rep att vira runt, utan en matta i material liknande heltäckningsmatta fungerar.

Skruttan-1
0

Jag har funderat på detta med man kan ju köpa lösa delar :) tanken var iaf den att jag skulle göra bara en rak hög pelare. nu har vi köpt en stor klösmöbel men varför ha en på balkongen sen.. mm funderar lite gör man ju allt.

Tikkatikkatini
0

Tack tack Ninja, det va en bra sida med en del tips :)
Hr även kommit på att ja ska rensa ur en garderob i hallen som är lite högre upp och fixa så de kan ta sig upp dit å ligga å mysa å va för sig själva ens tund eller nåt.. st'lla in en liten klöspelare och annat roligt..

Så kommer även garderoben till nytta :P Har ju bara massa skräp å sånt som ligger där å skrotar..:P

Fler tips till att bygga kattställning tack.. =)

Tikkatikkatini
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ja sa i tidigare inlägg så kom garderoben till användning.
Pappa kom på att man kunde ju bygga en stege. Så vi for iväg till Cheapy lågprisbygg och köpte runtstav och skumgummirör typ.. :) Sen åkte han hem och byggde, för sidopinnarna hade han själv hemma. Hyvlade och ICKE flisiga så inte katterna gör sig illa i tassarna.

Rundstav och skumgummirullar kostade 97 kr. Så det blev billigt å bra. Skulle jag köpt egna sidopinnar skulle jag fått lägga till ca 50 kr. Så inte så farligt för en hemmagjord stege.

Blev populärt när man hållt i missarna lite först på stegen och så :)
Imorrn blire att inreda lite mer, typ lite fler klösgrejjer. Ska även försöka hitta nåt litet hus å så.. :)

Tikkatikkatini
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sigge är han på stegen och Sixten är den lilla vita missen uppe i garderoben :)
Nyfikna båda två.

Skruttan-1
0

fin stege kanon snygg o bra tips där med garderoben för översta delen har vi itne heller något i så varförinte ett kattkrypin för mys o extra bra syn för vara högst upp. Mmm kanon fint o bra

Tikkatikkatini
0

Tack tack :) Bra å ha en händig pappa :D
Jaa, hade ju bara massa onödiga grejjer där i som ja lika gärna kan ha uppe i förrådet på vinden. Så kissarna får mer plats å bara få vara ifred.
Min tredje kisse vågar sig dock inte upp dig. Hon är lite feg å försiktig. Men leker de andra å är där så får ju hon lite plats för sig själv för övrigt.

Får se va man kan inreda med mer imorrn. Spännande.. Ska se om ja kan hänga upp lite möss å sånt i taket å lite såna saker. så det blir ett riktigt bus ställe :D

Skruttan-1
0

Här har vi dubbla garderober så ena kan man ha ett krypin i som en liten myskoja med ett tittut överrymmet o ingången på sidan tror det kan vara aktrativt :) vi får väl se. Jag har ingen händig man men lite kan man göra själv, tänkte klä in en planka i golvmatta .

Tikkatikkatini
0

Jag har en till övergarderob, men det är ju betong väggar, så min idé om att göra dubbelkrypin gick i stöpet.. för då kunde man göra en liten "tunnel" gång över till den andra. Men icke..
Men skulle ja inte få användning för undergarderoben med tiden så går det att göra hål upp till över garderoben, då kan man göra en hemmagjord ställning.. :P

Mycket man kan fixa med själv och gud va pengar man kan spara…!!