Farligt med öppet fönster?
Eftersom höga balkonger ska vara innätade så antar jag att katter också kan hoppa från öppna fönster, men jag är inte säker. Så jag undrar, har ni alltid nätfönster för, stänger dörren till rummet eller vidtar andra åtgärder när ni vädrar?
Självklart är det nät eller låst dörr in till rummet om fönstret är öppet.
Stolt ägare till tre La permer

Samma gäller här. Om ett fönster är öppet är dörren stängd till det rummet. Inga katter i ett rum med öppna fönster inte ;).

jag har små små krokar i fönstren så när jag vädrar så sätter jag upp kompostgaller i förnstren…funkar jättebra.. Speciellt på sommarn då det är så varmt så måste fönstret i sovrummet stå öppet, men då hakar jag bara på dom =)
Jag bor i villa, mina katter går in och ut som dom vill genom mitt fönster när det är öppet på sommaren. :)

Katter går gärna ut genom öppna fönster, ja.
Om det sen är på höga höjder spelar ingen roll. Jag har sett katter gå längs huslister på tredje våningen. Huuu…
Nej, säkra fönstret så inte katten kan gå ut.

Våra fönster öppnar man anorlunda än vanliga fönster de e låsta i mitten kan man säga så max 5 cm öppet inte en katt tar sig ut. Vill inte reskera att kissen tar sig ut.
Jag öppnar aldrig fönster helt, krokar fast det så att det är en glipa på några cm. Skulle jag dock bli tvungen att öppna ett fönster helt någon gång så har vi en ram inpassad efter fönstrens storlek med myggnät att sätta för.
Min största mardröm är att mina kissar skulle hoppa ut från fönster eller balkong.. ursch.. jag bor nämligen 8 våningar upp och utanför är det bara asfalt…
Mina fönster är stängda.. och balkongen ska få nät..
*ryser*

#8 oh högt hus förstår att du har det stängt. själv bor vi 2a plan med gräs under men vill inte reskera att hon kommer ut för då skulle vi inte se röken av henne igen antar jag. Hon är så rädd för främande folk, utekatt har hon vart men bara vi som hon bode med var hon trygg med annars såg inte nån henne (grannar osv) så nu när hon är inne katt skulle hon garanterat villa bortsig o gömma sig för väl.
Okej, tack för svar! :) Jag har alltid haft nätfönster för innan men undrade bara lite om det verkligen behövdes, och nu vet jag. 

#3, Nu blir jag nyfiken…..hur menar du att du gör? Är lite trög, sorry. Vill hitta en smidig lösning för oss och våra kissar. Bor på 3:e våningen där katterna kommer rakt ut på taket om de smiter…..inte kul alls!
Ensam - men stark!
Balkongen är in-nätad och vi öppnar aldrig fönstren eftersom de är så stora och klumpiga blir det alldeles för bökigt, om vi vill ha frisk luft öppnar vi balkongdörren och de små ""vädringsfönster" som finns som är som ett väldigt smalt fönster med metallgaller.
Jaaa.. nog är det farligt.
Min förre katt, Victor, lyckades få upp ett spärrat fönster och kom ut, det kostade ett bakben. Nu levde han ändå i ca 15 år men… jag skulle inte vilja uppleva de smärtor och den skräck som han upplevde. Nu mera är allt väldigt noga innätat och spärrat.
Jupp… är mycket noga, trots att jag bara bor på andra våningen.

#11 Jo men jag har satt upp små krokar i fönsterfodret så när jag ska vädra eller nåt så bara hänger jag upp kompostgallret på krokarna.. Å det funkar jättebra, och det är enkelt att både sätta upp och ta ner… Vet inte hur jag ska förklara så jag hoppas du förstår :) Lycka till