Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 2218 ggr
ElinH
0

Utställning på lördag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På lördag (4/4) ska jag och min syster ställa ut vår huskatt Yatzy i Hallstahammar.

Är det fler som ska dit? :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

dara
0

inte vi men lycka till

Kattilaforsens
0

Jag ska också dit - fast först på söndag - med en av mina skogisar.

JessicaN
0

Ska dit med min huskatt Findus på lördag Glad

Är lite nyfiken bara, är din Yatzy en tjej?

krasivis
0

Jag ska dit på lördag med Didi, vit perserhona snart 11 månader gammal.

//Elisabet

www.krasivis.se

Mona22
0

vi ska dit med våran cornish rex och våran skogis som sällskap, syrran har med sig 2 burmor.

kul med fler huskatterSkrattande

ophelia
0

Lycka till på utställningen.Jag har inte kommit till skott att anmäla någonstans än.Obestämd//Sylvia

ElinH
0

#3 Yatzy är en snart tvåårig hane. :)

Vi är lite oroliga för att han ska bli sur på domaren och morras, får man mycket avdrag på det?

/ ElinH

JessicaN
0

#7 Då tävlar Findus och Yatzy mot varann då Tungan ute Findus har nog inte jättestor chans att vinna, han är lite överviktig….

Jag var också orolig när jag ställde ut Findus första gången men det gick jättebra. Dom har säkert varit med tidigare om katter som blivit arga. Jag har fått för mig att det är lättare med huskatt på utställning, när jag har varit så har dom inte räknat poäng som dom kanske gör på raskatter, dom ser nog mest till allmänintrycket men rätta mig någon om jag har fel, är inte säker.

Tufvans
0

#7 och #8 Vi har ställt ut både huskatt och raskatt och det är en del skillnader. Framförallt så finns det ju ingen standard för huskatter, de får se ut hur som helst och därmed kan man inte räkna poäng såsom på en raskatt. Det handlar mycket om domarens tycke och smak, men katten ska vara ren, fräsch, välvårdad och normalviktig. Vår erfarenhet är också att en del domare lägger mer vikt vid temperamentet på en huskatt. Inte så att de inte bryr sig om det på en raskatt, men hittar de en huskatt som visar upp sig och gillar att vara på utställning så är det en bonus, de är ju trots allt oftast inte uppfödda och tränade för utställningar.

Det är jätteroligt att ställa ut sin huskatt, så jag tycker definitivt du ska prova. Då märker du om kisse tycker det är ok eller tom roligt att få vara med matte en hel dag och få uppmärksamhet (så såg vår gamla huskatt på det). Om du märker att kisse blir stressad eller orolig så bör du låta honom stanna hemma därefter. Lycka till!

ElinH
0

#8 Yatzy är också lite överviktig, men jag hoppas att det kommer gå bra endå :P

/ ElinH

JessicaN
0

#10 Det gör det säkert Glad

En av domarna för Best In Show i Örebro 31 januari röstade på Findus trots lite mage, han vann inte men mycket har med personlig smak och tycke att göra Glad

ElinH
0

#11 Haha ok, vi får hoppas att de gillar runda magar på lördag då :P
Men vet du hur många katter det är anmälda till klassen?

/ ElinH

Margona
0

Jag ska dit på söndag med min skogishona.

AnnaKarin
0

Jag kommer på lördag med en Devontjej i klass 12 och en Burmillatjej i klass 11.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

JessicaN
0

#12 På VRK:s hemsida står det att det är 10 huskatter som är anmälda men jag vet inte hur många som är hanar/honor eller kort/långhåriga.

cillisw
0

Jag kommer och tittar :)

EddaM
0

Jag kommer på Lördagen med min långhåriga huskatt Feztiz och på söndagen med min skogis kille Kungen =)

Lycka till allihopa så syns vi där=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ElinH
0

Kul att det är så många som ska vara med!
Bor ni också i närheten av Hallsta?

/ ElinH

JessicaN
0

#18 Jag bor i Hallsberg, söder om Örebro så det är inte precis i närheten men det är inte så lång väg att åka dit.

ElinH
0

Lycka till imorgon och på söndag allihopa!

/ ElinH

Salo
0

Haha! Jag läste UTSKÄLLNING och SKÄLLA ut, det blev rätt så kul, innan jag läste igen och såg vad det stod. Fick mig ett gott skratt såhär mitt i natten.

ElinH
0

Kan ju berätta hur det gick!

Yatzy kom faktiskt tvåa, det trodde jag inte! Skrattande
Han var inte arg men när han fick gå in i buren bakom domaren en stund såg han lite småsur ut, han låg och stirrade rakt fram och tittade ibland på någon av oss och såg ut som "Varför har ni lämnat mig i den här hemska buren för?".
Han fräste en gång när domaren tittade på honom, men han gjorde det vänd mot publiken så jag tror inte att han märkte det, haha Flört

Var var i alla fall jättekul att prova ställa ut honom och eftersom han tog det lugnt hela dagen och inte stressade upp sig ska vi säkert göra om det i framtiden! :)

Enda tråkiga var väl att jag fick ont i huvudet kring lunch och den trappades upp under dagen till någon form av migrän,, ingen höjdare. Kan säga att det var väldigt skönt att få komma hem och lägga sig och vila i ett mörkt rum sen :P Usch, har fortfarande ont i huvet :SS

Tänkte lägga in lite bilder i morgon!

/ ElinH

Tufvans
0

Grattis till att det gick så bra och kul att du tyckte det var roligt!

ophelia
0

Grattis till ett bra resultatGlad
//Sylvia

EddaM
0

Vill tacka alla för en trevlig dag =) Yatzy e en fin fin kille=) Och domaren hade ett svårt jobb att välja mellan fyra riktigt fina hanar.

Feztiz blev BIS Långhår =) Och jag e gööööra glad=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mona22
0

min krullis fick ett cert och min skogis var måttligt populär. han var bara sällskap den 4e. många trodde jag åkt på fel dag Skrattande

massor med folk som ville ha kort på honom.Skrattande

JessicaN
0

ElinH - Var fick du tag på "gräset" med blommor som du hade i din bur? Har funderingar på att göra fler burskynken så att jag kan variera mig med säsongen. Har funderingar på att göra ett vår/sommarskynke med blommor som du hade och ett julskynke med en liten plastgran, vet du var man kan få tag på såna saker? Dekorationer till buren…

dara
0

#27 jag skulle rekomendera rusta, de har en hel del sådan t och tex små plastmatter man sätter samman till tex balkong, det är med gräs och blommor, kanske såda du menar?

JessicaN
0

Ja, det var några små fyrkanter som man satte ihop. Såg bara lite hastigt.

ElinH
0

#27 Ska du sno vår idé! :O 

Min syster köpte gräset, men jag vet inte var, antagligen Överskottsbolaget eftersom mycket av pyntet kommer därifrån.

Ett tips är lagerhaus, där finns mycket bra grejer till buren.

Vi har redan planer inför nästa utställnings burdesign, wiie :D

/ ElinH

JessicaN
0

#30 Inte sno men använda som inspiration Glad

Tänkte göra ett vår/sommar, ett höst/halloween, ett jul och ett vinterskynke.