Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 560 ggr
[helenal]
0

lär sig namnen

ungefär när lär sig katt ungarna sina namn?tror inte mina kan…och känner katterna igen mig?på vad isf?

EddaM
0

Det tar ett tag för dem att lära sig sina namn. Ofta kallar man ju dem annat oxå o inte bara deras namn. =) Och det är klart att de känner igen dig. På lukten om inget annat=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Scilla
0

Enklaste sättet att lära dem namnen är att använda det mycket, speciellt när man ger mat eller gosar med dem. När jag precis fått Selma så brukade jag locka på henne med namnet och ge henne godis när hon kom. Och gosa mycket såklart. Nu är hon jätteduktig på att komma när man ropar och vet precis att det handlar om henne när man säger hennes namn.

Klart katterna känner igen dig. Dom känner igen din doft och din röst, hur det låter när just du går på golvet osv. Våra utekatter kände igen våra bilar. Ett tag när det var samma som körde kände de igen taxin som körde vår skolskjuts.

Siss
0

#2 håller med dig!,
bara säg namnet mycket. Jag säger alltid "hej Måns" eller "hej Kasper" så fort jag ser dom och när vi gosar säger jag också deras namn, nu kan vi inte prata om Måns utan att han stannar upp och tittar på oss, han lyssnar alltid till sitt namn.

Men det tog ett tag att få dom att lyssna så mycket, jobba på det säg namnet ofta (tur att man är ensam när man pratar med dom, folk hade nog tyckt att man var tokig som säger deras namn hela tiden Fundersam)

AnnaO
0

Ibland undrar jag om mina katter överhuvudtaget vet vad de heter.Fundersam Jag kan ju ropa vad som helst och de kommer i alla fall. De lyssnar nog mer på tonfallet som antagligen säger "mat!" eller nåt. Om jag ropar deras namn med arg röst så kommer de ju inte.Glad (De är väl inte dumma heller?)

Jag har också undrat hur katter kan känna igen olika människor även på långt håll. De ser ju om det är någon de känner eller inte på säkert 100 meters håll.

Scilla
0

Jag tror de uppfattar ens rörelsemönster.

coockie_87
0

jag har 3 katter och dom 2 som är över året kan sina namn, men den lille är ca 7mån och han har börjat lära sitt namn! som när dom får godis säger jag hans namn samtidigt som han får godisen =) men alla katter lär sej sitt namn, vad jag vet iaf =)