Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 639 ggr
zimzon
0

8 eller 12 veckor?

Hej!

Vissa säger att man kan sälja kattungar vid 8 veckors ålder, men andra menar att de mår bäst av att vara hos mammam tills de är 12 veckor. Vad tycker ni?

Scilla
0

Aldrig, aldrig, aldrig ta en kattunge före 12 veckor om det går att undvika. Mellan 7-12 veckors ålder utvecklar kattungen sin sociala kompetens, de får lätt sociala problem om de tas för tidigt och kan få nervösa besvär.

Tidigare sa man 8 veckor men det var innan man visste bättre.

EddaM
0

Håller med Scilla där.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Scilla
0

Läs här så kan du få vet mer.

Veduran
0

Säger som ovanstående, minst 12 veckor!

Emelie123
0

Håller också med dom ovanför, MINST 12 veckorGlad.

zimzon
0

Okej, tack så mycket. Ska läsa länken.

evamojje
0

Hejsan

Aldrig före 12 veckor .

Lycka till :-)

Kli & Tramp från Mojje & Eva+Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Pia
0

SVERAKs regler säger 12 veckor.

När skall kattungarna flytta…

Scilla
0

Personligen vill jag gärna att katten ska få stanna kanske 14-16 veckor. Tolv är minimum.

Jag tror att den gamla föreställningen om att katter är ensamdjur som inte vill umgås med andra katter beror till stor del på att man tog dem för tidigt så att de inte lärt sig de sociala reglerna.

Pia
0

Det är ju en intressant teori, Scilla, inte alls dum…

Leffe
0

Minst 10 veckor. En del kattungar mår inte bra att vara med sin mamma för länge. Tex en av mina honor som stöter bort ungarna vid 8-10 veckor. Hon tål dem inte sedan. Då mår de inte bra. När det gäller andra honor går det bra med minst 12 veckor. I vilket fall som helst så är det jag som uppfödare som bestämmer om ungarna ska vara kvar längre än minimitiden. En unge kan ju ha varit mobbad eller senare utvecklad och kan ju då bli bättre om hon får vara kvar längre än de övriga och på så sätt vara ensam med sin mamma

zimzon
0

#9 Det kan jag nor hålla med dig om. Det skadar ju aldrig att de får stanna hos mamman lite längre.

Men katter lever väl ensamma egentligen? Vilda katter gör väl det?

Scilla
0

Zimzon: Om du tittar på förvildade katter som bor ute så lever de ofta i sk kattkolonier. Inte i flockar som hundar utan i mer eller mindre löst sammansatta grupper. De domineras av honor, sk matriarkat.

Om man jämför med hundarna så lever de ju i en flock med en ledare. De jagar tillsammans och fungerar på sätt och vis som en sammansatt organism. Katter är mycket mer enskilda individer, men det betyder inte att de är osociala.

Destany
0

Min lille Zorro fick jag när han var 8 veckor.. han bits lite mycket men annars e det absolut inget fel på honom.. men det e klart de ska helst stanna tills de e 12 veckor

Scilla
0

Just en sån sak som bitande är inte ovanligt hos katter som inte fått vara med mamma tillräckligt länge.

Destany
0

nej o det får jag verkligen sota för nu att han inte lärt sig vanligt hyfs..