Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10147 ggr
Link-
3

Best friend fresh & easy

Är det någon som använder denna Kattsand? (Vita kristaller med blå pärlor) Jag tycker att den tar bort lukt bra + att det är skönt att slippa gräva och ta bort klumpar. Men… Den stora påsen på 7 liter ska räcka till 2 katter i en månad. Jag har 2 katter och jag måste byta ca var 14:e dag. Rör inte om i lådan när dom kissat.

Räcker den i en månad för er andra?

EddaM
0

När jag hade tre katter använde jag kristaller men nu när jag har fem så går det inte lika bra. Dessutom har jag en fertil hane som kissar mycket och inte så väldoftande. Tycker att det är en bra "sand" och att den har många fördelar, om inte annat att vita tassar håller sig vita o att man bara tar bort bajsen. Men jag rörde runt i kristallerna varje dag. Och nej det är inte lika drygt som det står på påsen. Nu har jag bara kristaller med mig på utställningar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

micaela88
0

jag använder åxå kristaller, vet ej om de e exakt samma märke som du har… Jag rör inte om i lådan. jag har 2 å brukar hälla i halva påsen i lådan, sedan efter ca 10-14 dagar byter jag.

Ninja
0

Jag köpte en 3-literspåse som skulle räcka till en katt i en månad, då tänkte jag att den räcker väl i 14 dagar till mina två katter. Jag gillade inte! Visst, ser fräscht ut i början, men jag ville byta hela lådan efter knappt en vecka för jag tyckte den såg så lortig ut. Men höll ut lite till, eftersom det inte luktade så värst mycket.. sen när det var dags att byta (ca 1½ vecka) så var det så vidrigt att jag aldrig mer kommer använda det. Foten i munnen

Luktar riktigt äckligt när det ska bytas! Så tycker jag hela lådan blir äcklig.. Kanske går om man byter oftare, men det skulle bli en sån påse i veckan för mig, à 85 kr. Inte värt det.

Kommer dock antagligen använda kristaller före utställningar (och till utställningar), så att den rena katten håller sig ren och inte blir gråaktig om tassarna.

cherryberry13
1

jag har en påse avsedd för katt lådor i botten av min låda och på själva lådan är det en ram som man kan knäppa på och av så att den där "påsen" fåller sig där den ska. när det väl är dax för byte av allt sand är det bara att knäppa av ramen och lyfta ur påsen knyta ihop och kasta, sätta dit en ny påse och hälla i ny sand. Tar ju max 5, jätte smidigt och inget krångel!Glad

Snurpan79
0

#4 Testade också sådan där påse i botten, men lillan krafsar sönder den varenda gång så funkar inte riktigt som jag vill.

Har testat fresh & easy också och var super nöjd till en början för det luktade väldigt lite och det var smidigt att rensa. Men precis som #3 så tyckte jag det såg lortigt ut snabbt och när man skulle byta så lucktade det så himla äckligt att jag inte kan tänka mig att använda det igen.

Ska tillägga att den inte räckte 1 månad heller.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Ledin
0

jag har aldrig testat kristall Kattsand har annars testat allt tror jag :D förr köpte jag jätte dyr Kattsand men det räckte oxå en månad denna sand dok var man tvungen o köpa 2 lådor sand 1,5 gick åt till fylla resen spara jag för att dutta i då o då efter behov. Men när jag räkna ut så var det inte billigaste :D så jag gick över till billigare Kattsand. Idag kör jag med kittys Kattsand den räcker ett tag då köper jag 2 påsar o fyller lådan o köper den 3e för fylla på vid behov. Räcker lite mer än 2 v bytt nyligen så jag sa se hur denna funkar :) katterna gillar den med o även kaninen går på sin kattlåda o gör behoven där så helt godkänd är den. Hur är nu kristall-kattsand jag har 3 katter 2 lådor till kissarna hur läge skulle kattsanden räcka o vad är ca priset för sanden?

mammaru
0

Kristallsanden är kanonbra om man ser till att röra runt den varje dag - det fattade inte jag först och då blir det äckliga, mörkgula och illaluktande partier i botten. Men om man rör runt är det suveränt och framför allt luktfritt!

Ett problem vi har är dock att vår en katt fick för sig att vägra bajsa i kristallsand. Hon kissar i sanden och lägger korven bredvid på golvet. Vansinnigt irriterande. Så nu har har vi fått byta till vanlig sand av typen sådan det blir klumpar av. Och då är den här katten nöjd, men jag håller på att förgås därför att det luktar apa i hela huset!

Sanden jag använder nu är Pussi Kompakt (tror jag den hette) och jag bara måste hitta en annan sort för lukten är helt outhärdlig.

Link-
0

Tack för era svar :) Jag har absolut fått för mig att man inte ska röra runt kristaller. Ska testa om det blir någon skillnad om jag börjar röra.

Det luktar verkligen illa när det som ligger på botten kommer fram.. när man ska byta menar jag. Men jag håller bara andan ett tag haha. Inget större problem.

#6 Den stora påsen jag köper är 7 liter kristaller för 99 kr (köper på coop) och för mina 2 katter går det 2 påsar i månaden. Alltså ca:200 kr/månad. Det står att en påse räcker till 2 katter i en månad men det gör den inte åt mina. Beror väl på hur kräsna katterna är också, har en liten primadonna som är betydligt kinkigare än den andra.

Låter dyrt.. ska kanske leta vidare. Jag har räknat ut att dessa blir dyrare och är sämre:

-Miss cat icke klumpbildande -Coop X-tra kattströ -Coop klumpbildande bentonit -Euro shopper icke klumpbildande