Katter iFokus

Katter

Etikett: andra-djur
Läst 975 ggr
LindaKarlstrom
0

Prata om katter på nationella provet?

Idag gick vi igenom det muntliga nationella i Svenska B, temat till talet vi ska hålla är "Engagemang och påverkan" och jag funderar starkt på att prata om alla människor som engagerar sig i att ta hand om hemlösa katter, och att det är synd att informationen dom försöker sprida ut inte påverkar fler. Vad tror ni om det? Och några tips på vad jag verkligen måste ta upp?

Silvestris
0

Eb viktig sak är ju att få foolk att förstå att kullen de tr "för att det är så mysigt", "för att barnen ska få uppleva livets mirakel" osv. kan vara en början till en kattkoloni. Man har ansvar för de liv man sätter till världen och det räcker med att en honkatt man föder upp hamnar fel för att en hemlös koloni ska börja byggas upp.

LindaKarlstrom
0

Ja det ska jag ta upp!:)

elyse
0

Blir säkert jättebra! I Svenska C pratade jag om generaliserande faktorer hos elakingar i Disney-filmer, minns jag. Haha! Bara det engagerar dig, så… ^v^

LindaKarlstrom
0

#3. Det engagerar mig inte så mycket faktiskt :$ Men jag förundras över dom som lägger ut så mycket tid och pengar på alla hemlösa katter i sverige!

Scilla
0

Tycker det låter som ett bra ämne att prata om!

JessicaN
0

Det här har vi på en plansch på mitt katthem, det kan du ta upp:

"En okastrerad honkatt kan få upp till 120 ungar under en livstid, vart tror du att dom tar vägen?"

Om man sen tänker på att dom i sin tur får ungar, och dom får ungar, och dom får ungar…….. Hur många katter kan inte det bli då..? Och en okastrerad hankatt, hur många ungar kan inte dom få under en livstid..? Dom kan ju para flera honor inom loppet av några dagar.

Okastrerade hanar löper dessutom mindre risk att hamna i slagsmål med andra katter och revirmarkerar mindre.

Okastrerade honkatter löper större risk att få juvertumörer och p-piller ÖKAR risken markant för att få juvertumörer.

JessicaN
0

Mitt hjärta brinner starkt för hemlösa katter! Har fyra katter som jag adopterat inom loppet av två år Glad

Den sista kom egentligen inte från hemmet, han stod på kö för att få komma in men dom som matade honom ville inte vänta på plats för dom skulle flytta så dom tänkte avliva honom. Då åkte jag och hämtade honom, han har nu vunnit sin klass på sin första och hittills enda utställning så han fick pokal Skrattande

elyse
0

Aha. Men du får nog mycket fakta, i alla fall! Gör ett besök på ett katthem där du bor, då kommer du att få mycket information. Det kanske kan vara bra att ge generell information och även ge ett exempel på en katts öde, och det sistnämnda kan du få hos ett katthem.