Snoben och akvariet
HUr ska jag göra? Snobben tycker det är jätte kul att hoppa upp på akvariet när ingen ser. Och eftersom det är glas där uppe så är jag rädd att det ska spicka och han ska falla i och i värsta fall välta akvariet. Jag har akvariet på en byrå och jag tror han hoppar direkt från golvet och upp eller tar sats från våran skohylla.
Frågan är nu hur lär jag honom att inte hoppa up på akvariet. Har försökt med get off spray som jag har sprayat på byrån men det har inte hjälpt. Jag funderar på att sätta dit nå kanter upp på.
Nån som har nån idé?

Du kanske kan andvända en gel som heter något med Fy Off.. Det är en grön gel som man köper på flaska i dom flesta d juraffärer… Funkar bra då det luktar jätteilla så katterna vill inte ha med dedt att göra.. Det ända minus är att efter några dagar en veka måste man byta ut det då det torkar. Så ha det på ett fat så är det lett att byta. Hoppas det löser sig med din kaatt
okej det ska jag testa. Är gelen dyr?
Jag tror det bästa är att försöka göra så att han rent tekniskt inte tar sig upp. Du kan inte lägga något för eller så?
Själv har jag valt att köpa ett så tjockt glas att det tål katternas tyngd och sedan så ligger de oftas på lysrampen. Världens bästa liggplats tycker de :)

#2 nee. Jag tror inte det.. Kolla på Djurmagazinet eller nån annan djuraffär dom brukar ha.

Om du inte kan få honom att sluta hoppa upp kanske du kan lägga något annat än glas ovanpå? Om han tycker det är kul att sitta och titta ner i akvariet kan du kanske lägga dit t.ex. en träskiva som han inte kan se igenom.
Jag hade glas över mina vattensköldpaddor (som egentligen inte ska ha det) för jag trodde det skulle stoppa nedfallande katter, men trots att det såg ganska kraftigt ut lyckades Sammy spräcka det och ramlade i. Det slutade bra som tur var, men ett tag hade jag en träskiva där. Hittade sedan ett kraftigt nät i zooaffären som fungerar bra. Det är väl inte aktuellt för dig om du har fiskar, för då ska det väl vara täckt om jag inte har fel?
har tänkt lite. jag slka nog fixa en tjock glasruta till akvariet .

Det bör ju vara rätt obehagligt för honom att sitta på akvariet om du sätter dubbelhäftande tape där… fast det kanske är ett rätt rislabelt sätt eftersom han nog kommer att skutta bort med ordentlig kraft när han känner det obehagliga kletet under tassarna…
Han brukar för det mesta sitta på lysrampen. Men han är det inte lika mycket ofta nu.
Han brukar sitta vid sin klätterställning bredvid nä jag ska mata fiskarna. det tycker han är kul :)
Och smaka på fiskvattnet. mm mums :)

Jag köpte extra tjock glasskiva att ha ovanpå akvariet. En av våra kissar var som tokig i att "fiska" med tassen när jag utfodrade firrarna men det intresset la sig dock när hon kommit ur kattungeperioden. Nu sitter hon värdigt på golvet och spanar, kan göra det hur länge som helst. :)