katt ska vara utekatter?
Jag berättade om mina katter på jobbet igår, då sa en tjej/ äldre dam att man akn ju inte ha katter i en lägenhet?! det är djurplågeri.. katter sk få vara ute och jaga! Jag blev ledsen men sa att jag bor mitt i stan där jag anser att djurplågeri är att släppa ut katterna, uppfödaren ville att hennes katter skulle vara innekatter, och eftersom mina katter aödrig varit ute förr så vet dme inte hur det är.. däremot kan det vara taskigt om man tar äver en utekatt från landet som sedan ska vara instägd i en lägenhet då kan det kanske vara ett annat problem.. men hon stod fast vid sin synpunkt att katter ska vara ute och jaga!!
vad tycke rni?
Tala du om för käringen att det står i djurböcker att sånt snack bara är nånsens.. Som jag precis skrev i ett inlägg så är det en hel del som kommer med såna åsikter.. Huvudsaken är ju att katter mår bra och trivs.. Tycker att det är mer plågeri att komma körande och hitta sin katt vid vägkanten påkörd om man bor i en stad… Människor som säger sånt är nog inga kattkännare tror jag.. Låt det gå in i ena örat och ut i det andra, ta inte åt dig..

såna människor e bara okunniga… jag får oxå höra såna komentarer men det e bara att strunta i.. du vet bäst för dina katter

Man blir så trött, så trött på sådana människor och deras kommentarer kring allt de inte vet något om…:/
Det finns flera trådar kring detta i forumet, där finns många bra åsikter om det hela, skall se om jag kan hitta dem och länka in dem här.
Håller med helenal att det i såna fall bara skulle vara taskigt om den fått vara ute fritt mkt innan..

jag säger som du! ifs så bor inte jag i stan, en stor väg ligger precis där vi bor! och ägaren till hyreshuset har blivit av med många katter på den vägen! och så jag tänker ju inte bo där hela mitt liv, sen när jag flyttar till hus så ska dom få vara ute katter! jag hade en katt hos mina föräldrar som var min katt, och jag tyckte det var elakt att ta med henne och att hon inte fick gå ut, så hon fick vara kvar hos mina föräldrar!
Man kan ju inte säga att det SKA vara på ett visst sätt. Det handlar ju helt och hållet om vilken katt det är och hur situationen ser ut. Vissa katter trivs jättebra i lägenhet, andra visar tydligt att de måste komma ut för att må bra. Att ha en utekatt i stan är ju inte direkt lämpligt, men om man bor på landsbygden utan en massa trafik och eventuella elaka människor så är det ju en annan sak att ha dem ute.
Jo det kan jag hålla med om.. Dels kan jag förstå om det är en katt som varit ute katt tidigare..att den tycker det är jobbigt att hipp som haver bli innekatt.. och bor man på landet eller en bit från stan så är det ju lugnare att ha en utekatt..upp till var och en som sagt..
jo jag förstår,men man tar ändå åt sig på något sätt. Jag får liksom ångest.. men jag vet att mina katter mår bra hos mig. Huvudsaken är att de trivs och att de har hälsan i behåll.
Sotis o Sessan är innekatter här hemma och på landet är de ute. När de flyttat till dotran kommer de att få vara ute så mycket de vill, fast inte den första tiden
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Det beror ju på hur man bor och vad det är för katter…
Jag har två utekatter som lever helt fria = aldrig instängda. De är stallkatter som vi har för att hålla gården fri från råttor. De är väldigt snälla också så barnen kan pyssla med dem, men det är bara bonus. De är alltså ALDRIG inne i huset - men har hela ladugården att bo i…
Jag har även en innekatt, en raskatt (exotic) som jag aldrig skulle drömma om att göra utekatt av. Inte hon heller….

Sen finns det ju mellanting också, katter som har inhägnade områden eller får gå ut i koppel. Jag har tre katter, som alla från början varit ute. En mår riktigt dåligt av att bara vara inne, och därför får han nu gå ut på dagarna om han vill. Två skulle visserligen gärna gå ut, men de mår inte dåligt av att vara inne. De får komma ut i koppel ibland. Jag vill näta in en uteplats så de kan få gå ut lite mer.

Det finns idioter till allt. En katt kan må minst lika bra som innekatt. Min brorsas tjej hade haft sina två katter inomhus i sin lägenhet hela tiden, tills hon flyttade ut till min brorsa som bor i stort hus. De försökte släppa ut katterna men de vägrade gå ut! De trivdes alltså inne. Så det är bara bullshit att katter MÅSTE vara ute. Nu går de visserligen ut (efter 2 års ute-träning) men ligger hellre inne o myser på soffan. Även sommartid =)
Dessutom vet jag om att vissa grannar hatar att ha utekatter på sina tomter. Då kan jag istället tycka att kattägaren är oansvarig eftersom man inte vet vart katterna går när de är ute.
Har den här damen någon egen katt?
nej on är ingen kattmänniska. hon tycker inte om katter,bara hundar…
anna.lundin:en exotic,å jag älskar dem! har du ngn bild?

Då antar jag att hon vill ha katterna utomhus för att hennes hund ska kunna ta dem… eller nåt. Nä, det va iof elakt sagt. Men hon kan ju inte slänga ur dig vad som helst när hon inte vet nåt om det. Om alla katter ska vara utekatter, då måste det ju vara samma regler för hundar också tycker jag. Och det vore ju olyckligt =/ Eftersom hundar ofta vållar mer skada på en liten misse.
men jag sa att jag bodde i en tvåa..så sa hon om man ska ha katt ska man bo ute i skogen…:S

Jag vet, man kan ju verkligen ta åt sig även när sådana totalt ovetande uttalar sig om saker de uppenbarligen inte vet ett dyft om. Man får försöka skaka av sig det… Världen är full av idioter! :)
Katter bör kunna vara utekatter, om omgivningen är sådan att det går.
Annars kan man ju ha dem på nätade balkonger eller uteplatser.

Mina katter är inne, men de får gå ut på (den innätade) balkongen. Det fungerar utmärkt!
Kattor skall få gå ute om omgivningen tillåter skrev Jenna_Gun och det håller jag och min matte fullständigt med om men i vilken paragraf står det att det inte går att ha innekattor. Innätade balkonger / inhägnader fungerar också lika bra för oss. Att vänja oss med sele och koppel är ett utmärkt alternativ om man bryr sig om oss små älsklingar då omgivningen är sådan att det är risk för att vi kattor slinker in i ngn trappuppgång eller där det är mycket livlig trafik. Hälsa den där "tanten" det.
Hälsningar Joppe

Jag som bor på landet (ute i skogen) anser att det är mer djurplågeri att INTE ha inne katt i hyreshus eller större villaområden. Farorna är alla bilar, barn/vuxna som inte gillar katter och skrämmer dom.
Att ha innekatt är väl bättre i såna lägen än att vara oansvarig och ha dom ute i stan, tycker jag. Sen är det väl inte så mycket att lyssna på andra vad dom tycker, man ska själv göra som man känner för, så länge djuret mår bra.
Att katter inte trivs att bara var inne är nog lite individuellt, blir dom van från början är det nog inga problem, värre är om man bor i hus och katten har varit van att gå ut så kan det vara lätt för dom att slinka ut genom dörren,,,
jo jagvet att man inte ska ta åt sig men jag ville ändå skriva ett inlägg om detta =)
jag har typ en förmåga att nästan alltid ta åt mig:S *smart*

#23 klart man tar åt sej och börjar fundera om man är knäpp eller djurplågare :-) men oftast när det gäller djur så ska man gå på sin egen magkänsla och då brukar det fungera bäst….
Jag brukar tänka "hur vill jag ha det om jag vore katt?" men ibland blir man osäker och tvivlar på sej själv och magkänslan och man får för sej att andra har mer rätt än en själv :-)
alltid intressant att diskutera och höra andras åsikter och inställningar till vissa saker,,, om inte annat så får man bekräftelse på att man inte är så himla knäpp eller dum 

Precis, skriva av sig lättar alltid! :)
Bus-Joppe:)
men hon sa sj'älv att hon inte tycktr om katter… att de bara förstör… usch!

Om katterna förstör… varför vill hon då att kattägare släpper ut sina katter vind för våg överallt? Hon säger ju emot sig själv. Fråga henne vart korskopplingen skett i huvet. För hon verkar inte helt frisk enligt mig.

Hon håller med er andra, hon verkar inte frisk i huvudet! En katt mår inte alls dåligt av att vara inne! Mina katter är innekatter och mår bara bra. Dom leker med sina leksaker och med varandra. Jag har inte märkt att dom mår dåligt på något vis. Snarare tvärtom!
Och en katt bör INTE vara ute om man bo nära centrum eller i centrum. Om man bor på landet så är det väl en annan sak!
Jag har både läst och hört om katter som blivit ihjälslagna och torterade av sjuka fega jävlar! Såna finns och det bör man komma ihåg innan man släpper ut sin katt!
Jag tycker det inte är nåt fel i att ha innekatter, men man måste bestämma från fall till fall, det är ju så mycket som spelar in, individen, omgivningen mm. Men däremot tycker jag inte att man ska ha katten enbart inne om man bor i en liten etta (tex som min på 27 kvm) (om man bor i en sån liten lägenhet är det väl tveksamt om man öht ska ha katt…. tycker väl jag)
Visst önskade väl vi alla att vi kunde släppa ut våra små tigrar i naturen….men tyvärr så går det inte idag, förutom att man kanske bor i en lantlig miljö.
Det var annat på 50-60-talet….då hade vi inte så mycket biltrafik om vi har idag….vårat samhälle har vi inte byggt till våra katter….vi människan har själv ställt till det….tyvärr. En utekatt sägs leva högst i 3 år….
Katterna mår inte dåligt av att vara innekatter har de bara möjlighet till att gå ut på en balkong eller dyl. (innätad) så är de nöjda…..frisk luft vill alla ha…..
Det finns även så mycket giftiga kemikaler i marken idag….katterna rullar sig ute slickar sig sen i pälsen sväljer gifterna…nej usch….inte bra.
Jag har två katter och de är innekatter….jag har dem inne för jag älskar mina katter….vill inte att de ska fara illa ute. Man kan ju lära sin katt att gå i sele….och det är inget plågeri för katten….för den har inte varit fri ute….brukar säga "det man inte vet det mår man inte dåligt av"….
Min lille hittekatt Emilia som hittade mig två dagar före nyårsaftonen 2005…..hon visar inget tecken på att hon vill ut igen….hon går gärna ut på trappen när jag öppnar dörren när jag kommer hem…..för att markera att "Här bor Emilia"…..men hon håller noga koll på så att jag inte stänger dörren….hon har aldrig visat något tecken på att hon vill ut igen…..den delen har hon nog fått nog av…..
De som säger att det är djurplågeri att inte låta katterna var ute….tänker inte längre än vad deras näsor pekar….jaktinstinkten får utlopp genom lek…vem vill att sin katt ska gå och äta en liten mus….vad har musen ätit….samt allt prat om fågelinfluensan….samt att fästingarna ökar år för år….katter kan också bli sjuka av fästingbett….samt få loppor ute….m.m.
I dagens samhälle mår katten bäst inne om man inte bor i en LANTLIG MILJÖ!!!!

Jag håller med i allt du skriver Asander #31. Mycket bra skrivet.
Själv bor jag i en lantlig miljö,även jag tycker att Asander har skrivit bra. Så sant,det är inte som förr ,då jag var barn - på 1950-talet och1960-talet. Jag skulle heller inte låta katten/orna springa ute om jag bodde i sta´n,det är också djurplågeri. Så strunta i vad hon säger den däringa tanten Helena, vi kattägare känner bäst till våra egna kattor,det är vi som sitter inne med erfarenhet av att ha katt/or.
Mina svärföräldrar fick på ålderns dagar(de är 87 resp.83 år) en norsk skogskatt (blandning?) katten är 2 1/2 år nu,okastrerad och ej ID-märkt, har de otur förvinner katten………. Har sagt åt dem att kastrera katten m.m.De bor väldigt på sidan om kan man säga. Bara skog m.m. så någon större fara för bilar är det visserligen inte, men däremot vilda djur.
Jag är liksom lite orolig med vad som ska hända med katten deras, den dag då de har vandrat vidare. Vi ska inte ha någon mera katt, det är bestämd,( min gube har bestämt det)hur mycket frestande det än kändes,då jag såg en annons på en sibirisk kattunge häromdagen som var till salu. Min Gube och hans syster hottar säkert en lösning när den dagen kommer.