Kastrering och icke ansvarstagande.
Hur tror ni man kan göra för att komma åt folk som inte bryr sig i att kastrera utekatter?
Hur menar du "komma åt", menar du typ få dom att förstå att man ska kastrera sina utekatter eller? Eller komma åt och typ straffa dom?? bara undrar :P
Få dem att förstå att man bör kastrera utekatter ^^
Hur man ska göra för att alla utekatter ska vara kasterarade.
#2 Okej =) Ja det där är inte lätt… Själv håller jag på att övertala min mamma angående kastrering av våra 2 honkatter (7½ resp. 11½år). Hon säger alltid att dem är för gamla och att de kanske inte klarar det. .. Det är svårt att få henne att förstå :S

Förklara hur enkelt det är för katten att klara av en kastrering genom två praktiska åtgärder.
1) Ge ingen mat den dag katten ska kastreras. Det är för att den inte ska kräkas och må dåligt.
2) Väg katten och tala om den exakta vikten för veterinären, så att den får lagom dos av nedsövningsmedlet. Då bör uppvaknandet gå fint och katten blir snart pigg efter ingreppet.
Om alla som säljer kattungar upplyser om det, kan man kanske nå en bit.
Men jag vet många som skyller på att de inte har råd. Men jag förstår inte hur man inte kan ha råd med det, det kostar ju att föda upp en kull oxå. Har man en hanne så slipper man ju den kostnaden, men där kommer verkligen oansvaret in i bilden.
Jag önskar nästan att det blev en lag på att man kastrerade och märkte alla katter. Hur man ska kunna ha koll på att alla följer den lagen har jag själv ingen aning om. Det är ju så många hundar som inte id märks, så det kommer nog ta tid innan katterna är där.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Du kanske inte förstod mitt inlägg riktigt.
Jag menar hur man ska få folk att kastrera katterna :)
Ja det finns många ursäkter. Har man inte råd kanske man ska fundera på om man inte ska ha katt. Eller föda up i mindre skala.

#6 Jag har ingen uppfattning om hur man kan "komma åt folk som inte bryr sig i att kastrera utekatter" som du skrev.
Jag tror att saklig information till tveksamma personer kan vara uppmuntrande. Mitt svar riktade sig därför mest till #2, som verkade behöva bra argument för att få sin mamma att kastrera ett par katter. Jag ger tipset av egen erfarenhet och det är förhoppningsvis lugnande för den som tvekar. Det är på det sättet jag tror att man bidrar till att fler kastrerar sina katter.
Men #2 är det ju jag som skrivit ^^

#9 Förlåt. Blandade ihop siffrorna
. Menade inlägg #3 Starfall.
Ingen fara, lätt hänt
En liten lista på den nya lagen:
Några av de nya regler som gäller för hund och katt från och med första maj 2008:
* Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen.
* De ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett genom att vara med andra djur eller människor några timmar varje dag.
* Hundar som hålls inomhus ska regelbundet rastas utomhus och hänsyn ska tas till ålder och hälsotillstånd.
* Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
* Hundar får inte hållas bundna inomhus. Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent.
Djurägare som inte lyder bestämmelserna kan få betala vite. De kan också dömas i domstol för brott mot djurskyddslagen till böter eller fängelse upp till två år.
Källa: Jordbruksverket
Det finns en längre lista också men jag vet inte om den handlar om kastrering. Här handlar det ju mest om hundar men det finns regler ang. nätning av balkonger osv. numera och det gäller ju katter i högsta grad.
/Maria

#12 Bra att du nämner Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:05). Det finns ett längre utdrag av den på den här sajten. Man kan läsa hela via denna länk: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
Kastrering nämns bara i samband med uppfödning och avel om jag minns rätt.
Jag har problem med alla bönder som bor omkring mig, så fort man bara nämner kastrering så åker taggarna utåt och man får utläggningar som: Vi har haft katter i flera generationer och dom slåss ju ibland och det blir ungar men det är ju djurens lag, eller: kastrerade katter blir dåligare på att jaga, eller: kastrerar vi katterna kan de inte försvara sig mot andra okastrerade katter osv. massa gamla skrönor och sånt som de lärt sig av förra generationer.
De har ju en sån annorlunda syn på de hela, katterna är bruksdjur men jag menar, vilka andra bruksdjur låter vi slåss med varandra och föröka sig hej vilt?
Man får apassa tungan så fruktansvärt noga när man diskuterar såna här saker. Hela min själ skriker när jag tänker på hur min hyresvärd dränker kattungarna på vårarna men tar man upp det får man ju bara svaret att så är det att ha brukskatter.
Enda förslaget jag har till hur man diskuterar kastrering är att göra det på ett lugnt och trevligt sätt och göra sitt bästa för att sätta sig in i den andras situation.
Ursch, det är ju så svårt sånt här!

Vi har samma problem, Miran. Bor också på landet. Man ser ibland skabbiga, hungriga katter som stryker runt. Har pratat med grannen som tycker att "de har ett bra kattliv". Så tittar man på våra mätta, keliga, varma (och kastrerade) katter som ligger och sover i soffan och undrar vem som har ett bra kattliv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#14 & 15
Ja det är hemskt, borde finnas en lag eller något som bestämmer att alla utekatter ska kastreras.
Undrar om det ens skulle hjälpa, visst finns det en lag som säger att man inte får ha fler än 8 katter utan tillstånd?
HUr många bönder har det tillståndet tro? 
Nej det är klart =/
Man få ha 9 vuxna katter utan tillstånd. Utöver det får man ha katter yngre än 12 månader och där vet jag inte om det är sagt något antal. Det fanns ju faktiskt en svensk katt som, fick 12 ungar.
Men man får ha högst 2 kattungekullar om året.
Kattungar får endast avlivas hos veterinären eller med slag mot huvudet , men de har utökat åldern från 1 vecka, nu tror jag att det är 14 dagar. Dränkning av kattungar får inte förekomma!!
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Det där med att man inte har råd har jag också hört. Om det gäller något enstaka fall och man själv har lite pengar över kan man ju erbjuda dem att få låna pengar och betala av när de kan! Det har jag själv gjort när det gäller en granne. Bokade också tid hos veterinären för att vara säker på att det skulle bli gjort.
Det är kanske bara "en droppe i havet", men innebär ändå att man har förhindrat att just den katten föder kull efter kull.
Det är nog också vanligt att de säger att "det har bara inte blivit av". Då kan man fråga om det är okej att man själv bokar tid och tar katten till veterinär. Det har också funkat för mig.
Det är ju inte mycket man kan göra själv, men det känns jättebra att göra det lilla man kan.
Det finns ju alltid hopplösa fall, men någon i omgivningen går det nog att påverka.

Jag har en nära granne som skjuter sina och en del andras katter om de så önskar. Har sagt till han att kastrera de katter han har så slipper de att bli fler. Han bara skrattar åt det och säger att det är för besvärligt och dyrt.
Är dt inte hemskt och besvärligt att skjuta ett husdjur, kan man ju undra.
Sådana personer borde inte få ha djur.
Det finns säkert regler för hur man får skjuta katter. Vilken sorts ammunition man får använda och det vete sjutton om man får skjuta en katt som går fritt ute.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jag vet inte om man får göra detta har funderar på att ringa kommunen och höra. Eller vem vänder man sig till?
Jag tycker detta är hemskt.
Saknar själv en katt sedan lite mer än ett år tillbaka, frågade han om han skjutit våran KaKan men då sa han att han skjuter inte de han vet hör hemma här. Men jag vet inte om man kan lita på en sådan person. Jag gör det inte.
Jag undrar jag hur många som dränker sina kattungar, "min" bonde gör det…
#19 du menar att ungarna måste vara yngre än 14 dagar när de avlivas? Eller ska de vara äldre?
Vad händer om man bryter mot en sån lag, får man böter eller?
Min bonde påstår att honkatterna altid "lämnar ifrån sig" kattungarna under trappen och att de inte tar hand om dem för att de vill att han ska göra sig av med dem 
att folk har en massa skrock e ju bara en orsak till slippa lägga ut en kostnad tror jag. Sen att det i slutändan blir inavel,sjukdomar mm skiter dom fullständigt i i deras ögon är djurenslag den rätta. Otroligt en kattunge är utsatt med mycket honan måste gömma dom väl för att inte vara rädd för att andra hanar ska hitta ungarna o bita ihjäl dom, de får lätt sjukdomar o slutar mycket plågsamt. Ne ursh ja även en ladgårskatt är värd att bli kastrerad slippa vara utsatt för mycket. Dom gör ju gentjänst att jaga en massa råttor,möss,fåglar mm
#25 Det var högst 8 dagar förut men har ändrats till högst 14 dagar nu.Jag har sökt på jordbruksverkets hemsida men jag hittar inte på texten som handlar om det. Följderna blir väl i värsta fall böter men förmodligen händer ingenting om myndigheter får reda på det.