Maine Coon bilder önskas!!

Tack så mycket! Vilken pärla.. Ska prova att ta ut min i snön imorgon.. får se hur det går! 
varför ta ut katten om den itne är van med vistas ute? bara för att ta kort? ofta brukar dom ju uppleva första gången ute som livrädda men men. Jätte fina katter ni har iaf :)

#5 min katt är inte livrädd han älskar att vara ute, han är ute både med och utan koppel men bara under uppsikt, detta var inte hans första gång ute heller..
min katt är van att alltid ha öppen altandörr från uppföddaren med. ja ska näta min till sommaren så katterna får gå ut och in som de vill, just nu är de lite för kallt för mig att ha öppen dörr, men de 3 pälsbollarna här hemma skulle nog gärna gå ut när som.
#0 min heter S* Big Breeze´s Mr detroit (manne, mannfred till vardags) och är en svart smoke pojk blivande avelskatt om han utveklas som det ser ut i dagsläget, de ja kan klaga lite på är öronen som borde vara ett nr större men hoppas de löser sig underutveklingen. ställer du ut din katt? ja har ställt manne en gång en så länge, ska ställa honom i mars igen och hoppas på samma resultat som sist :)
Manne.. vilket härligt namn!
Jag har inte ställt ut Buster. Ännu. Jag ska gå på någon kattutställning, troligen i Örebro i slutet av januari, det är något internationellt jippo där.. Vill se hur det går till. Har aldrig varit på någon sådan. Sen så ska jag prova på ett klubbmästerskap hade jag tänkt mig. Tyvärr får jag inte avla på Buster, då han har ett litet navelbråck. Men tur i oturen, hade han inte haft det, så hade uppfödaren inte fått återbud på honom, och då hade jag gått miste om denna "lilla" underbara varelse..
Och Buster har varit ute några ggr i sele, och det är väldigt intressant där ute.. särskilt att titta på fåglar. När han vill gå in, så är det klart att han får göra det! Men snön har han inte tassat runt i ännu.
Jag tar inte ut katten för att få ett kort.. eftersom jag inte har någon inhägnad, så tycker jag att katten kan få gå ut emellanåt. Med koppel, och om han vill.

okej får se om du och din katt blir lika utställnings fantaster som oss sen då.. ja har ragdolls som ja ställer med. men ska bli extra kula att ställa manne mera nu, för han ycker verkligen om att vissa upp sig, sitter på min axel och spinner och spannar ut över folkmassorna men man får vara med så han inte hoppar av hos någon stilig dam i stället.. manne är född i april-08.
Det verkar bökigt med utställningar.. Har läst mycket om folk som "preppar" sina älsklingar. Jag gillar bäst katter naturella, bara badade som de bör göras ändå. Så det kanske inte är något för mig, men visst, det skulle vara kul att få en bedömning, han har allt att brås på enligt stamtavlan. Buster är förresten född aug-08.
Älskar denna ras. Har aldrig varit med om maken på en social och framåt katt.. Och talar gör han! Så man nästan tappar öronen. Och vilken kroppsbyggnad! När jag ser "bonnisar" så tycker jag att de har så små tassar och öron. Och därmed inget ont sagt om dem, har själv haft såna tidigare.
Var rädd om din Manne, det är en fin en..

En maine coon ser inte så prepparerad ut när badet är klart är mest känslan i pälsen som är skillnad och att de inte släpper så mycket hår på ett tag =)
Så man använder inte en massa sprayer och puder m.m.? Inför utställningarna alltså..

det behöver man inte ja kan skriva hur ja gör och jag har alltid fått jätte bra bedömning på preppen sist sa dommaren att de var exakt så här man peppar en coonis ;)
1.fettar av katten (goop)
2. skölj ur/blött upp hela pälsen
3. ev in packning super cream, bio-groom behövs ej varje gång.
skölja
4. shampoo Anju (av den sorten som är för din katts färg på pälsen i mitt fall diamant)
skölja
5. balsam: anju
skölj
6. en produkt från anju som man kan ha som sista moment som hjälper till att få ur produkter lättre minns ej namnet.
skölj jätte noga
kamma mage och hals så de inte lockar sig, föna vid behov eller låt den själv torka borsta då och då så inga lockar bildas.
pälsen känns lätt utan att vara statisk och lite kall, lite mera volym en vanligt. låter svårare en vad det är, viktigast är sköljningen. (tycker jag)
till mina raggisar gör ja nästan samma men då använnder ja märker esperee istället för anju´s.
Oj, det var en hel vetenskap! Nu använder jag bara shampo till Buster, kan man behöva balsam med? Han är superstatisk emellanåt. Men det beror väl på att han har ett klösträd, där han ligger och blir sådan.. Men det är lite trist när det sprakar när man gosar med honom.

balsamet minskar det lite… men ja har antistat och show spray med mig när ja åker på utställning, men är mest för raggisarnas del…