Prov/test för att få bli djurägare
Jag tycker att det borde finnas ngt prov/test som man får göra innan man skaffar ett djur. Dvs, så man ser om man har kunskapen och tiden för att verkligen orka med ett djur. Tycker att det redan finns så många oansvariga djurägare.
Någon annan som håller med? eller är det bara jag som överdriver?
Det är nog svårt att få igenom ett lagförslag kring detta eftersom det kräver pengar, personal, organisation, och en massa annat..
Däremot skulle man som privatperson kunna utforma ett eget test på internet och sedan marknadföra detta tillsammans med någon välgörenhetsorganisation för djur.
Jag kom och tänka på det när jag genomförde en online-utbildning på jobbet. Ett test för att bli djurägare skulle kunna utformas på likande sätt.
En sådan sida skulle kunna utbilda och informera först. För att sen avslutas med ett test. Om man klarar testet så får man ett diplom och kanske rabatt på kattförsäkring eller något dylikt.
Bara delar med mig av min idé eftersom jag inte har tid att genomföra ett sådan projekt själv. Även om jag skulle vilja.
Jag tycker att det känns väldigt orealistiskt. Vem skulle t ex utföra testen och se till att den regeln efterföljs?
Med tanke på det inte ens gått att få till en lagstiftning om att katter ska id-märkas eller att fertila katter inte ska springa lösa så tror jag att ett sådant test sitter väldigt långt inne…
Ville bara förtydliga att mitt förslag såklart inte skulle vara obligatoriskt utan mer som en marknadsförings-sak för att höja katters status.

Det finns redan tillräckligt många självutnämnda "experter" på katthem o dyl med förutfattade meningar om vad som är bra och dåligt. Några tror på fullaste allvar att katter är flockdjur och ska utplaceras minst två och två. Annars blir det inget. Ett flertal leker mentor och begär att man ska bo i samma stad för att de ska kunna göra hembesök. Annars får man inte ta hand om någon katt från "deras" katthem. Undra på att det blir fullt på katthemmen.
Jag gav upp efter ett flertal kontakter med så okunniga människor och köpte en katt av en uppfödare. Min inställning är alltså att det torde vara bäst att börja med ordentlig utbildning av dem som hanterar djur i större skala t ex personal på katthem och uppfödare. Ordna så att var och en kan visa upp certifikat på att de genomgått relevant grundkurs innan de får arbeta med djur.
Beträffande djurägare i största allmänhet, har vi redan en ganska väl känd rekommendation om vad som krävs för hållande av hund och katt. Det är mer än vad som krävs för att få föda och ha barn.