Internationella djurrättsdagen 10/12
Den 10 december 1948 ratificerade FN:s generalförsamling deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Idag, 60 år senare, står vi fortfarande inför utmaningen att se till att de mänskliga rättigheterna respekteras världen över. Samtidigt är det hög tid att utmana oss själva och vidga rättighetstanken till att innefatta även de icke-mänskliga djuren. Genom att uppmärksamma årsdagen för deklarationen om de mänskliga rättigheterna sätter internationella djurrättsdagen fokus på hur mänskliga rättigheter och djurs rättigheter hör ihop. Dagen är ett gemensamt upprop för djurens rättigheter som en fortsättning på deklarationen om de mänskliga rättigheterna, vilket innebär att det blir en FN-deklaration även för djurens rättigheter. Läs mer på www.uncaged.co.uk eller www.djurensratt.se
Skriv på Djurens Rätts namninsamling!
hej
jag undrar om någon har erfarenhet av att få tillbaka en unge ifrån mamman lämnade han vid 3 mån ålder och han är nu 6 mån link som han heter är snäll, men aelda är inte det, men kanske med tiden så blir det bättre, har två hundar också, de är ju nyfikna på honom men han vågar inte gå fram riktigt ännu, han var inte rädd för dom när han var liten kattunge med mamman när han diade, dom som tog honom hade en kanin ett barn som var 2 år och en mor som kom med sin lilla hund till dom, men där sa dom att han var sjuk på nåt sätt han rev den lilla pojken biter kaninen och fräser åt hunden, så de ville att jag tog tillbaka honom för han kissade inne också, jag tror inte katten trivdes hos dom, han är lite strykrädd kan vara den lilla pojken han gnäller väldigt och skriker, här har han inte kissat inne han är jättesnäll och nyfiken på speciellt mamman, hundarna smyger han förbi han har nosat lite på dom men inte fräst, men mamman fräser o morrar och slår tassen på honom, fungerar detta tro.
Lägg gärna ditt inlägg i en egen tråd istället.