Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1681 ggr
Engla
0

Utekatter mitt i stan?

Vad tycker ni om utekatter mitt i stan? Har stött på två katter mitt på vägen på kort tid nu, mitt i stan, där alla bilar kör. Är det inte lite väl riskabelt? Jag tycker iaf det. Hade inte vågat ha mina katter ute så iaf.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Siss
0

Håller med dig, hade aldrig haft mina katter ute mitt i stan.
Det var därför vi inte skaffade katter förrän vi flyttade hit;)

davidia
0

jag var i karlstad igår och såg en katt överkörd på E18.jag tycker inte att man ska ha utekatter i städer.det kan ju hända så himla mycket!!

Scilla
0

Vi bor mitt i sthlm, vid medborgarplatsen. Grannarna under oss som bor på bottenvåningen har en kastererad honkatt som går ute. Hon hoppar ut genom fönstret och sätter sig vid porten när hon vill in. Går aldrig några längre rundor utan håller sig runt huset. Iofs är båda gatorna vid vårat hus återvändsgränder så den lilla trafik vi har kör väldigt långsamt, men ändå… Jag är så rädd att nån elak människa ska komma. Som tur är så är hon ganska skygg mot främligar. Skulle aldrig våga släppa ut Selma sådär…

[helenal]
0

min syster funderar också på att skaffa katt,men hon tycker der e synd om innekatter(hon mpste ha innekatt isf) eftersom det är skapade för att kunna jaga…vad tycker ni?

EddaM
0

Jag skulle aldrig kunna ha ute katt så som jag bor. Inte nog med att det finns bilar. Det finns elaka människor med.

helenal: Mina trivs att vara innekatter. Jag har nätat in balkongen o den får de gå ut på när det inte är för kallt. Visst är katter skapade för att jaga. Och mina jagar här hemma. Sina leksaker och om det kommer in någon insekt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Scilla
0

Helenal: Man får ju ett större ansvar för att stimulera sin katts rörelsebehov när det är en innekatt. För mig som är uppväxt med utekatter så kändes det rätt svårt att skaffa innekatt, jag fick ibland nästan panik och tänkte att vad ska kattstackaren göra hela dagarna! Men vi har massvis med leksaker och ägnar mycket tid åt lek och det går bara bra.

Radisa
0

Det beror ju helt på hur det ser ut där man bor. Jag bodde inom "centrum" av göteborg men hade uteplats och stor gräsmatta utanför. huset låg upp på ett berg och det var ingen nämnvärd trafik direkt i närheten. Där lät jag mina katter gå ut och de höll ju sig från vägarna. De flesta andra kattägare på samma ställe släppte också ut sina katter. Och de innekatter som fanns försökte min kisse få med ut. Han satt ofta vid deras fönster och försökte kela med dem genom rutan:). Jag tror de flesta katter kan ta vara på sig själva ganska bra och kan de välja mellan en skogsdunge och vägar så tar de nog de lugnare, och roligare alternativet. Min katt har tillomed själv valt att vara inne sen vi flyttade. Här finns inte heller några större vägar men mkt mer folk i rörelse och en skola mitt utanför dörrn så han tycker det är för läskigt att vara ute själv. Man får nog väga för och nackdelar och många katter kanske ändå föredrar att ha matte/husse med på upptäksfärderna ute om man bor mindre lugnt så då kan man ju ta koppelpromenader.

Engla
0

Vad tycker ni andra?

Veduran
0

Tycker INTE om att katter få gå lösa inne i stan… är alldeles för olycksdrabbat och farligt för dom!

kickboard
0

Jag tycker inte att man ska ha katt om man bor i stan, men rent principiellt ska katter få vara ute. Helt fel att stänga in dem, katter är rovdjur och behöver få utlopp för det.

Sidentass
0

Aldrig att jag skulle släppa ut mina katter om jag bodde i stan..har väldigt svårt att förstå hur någon överhuvudtaget kan göra det, stadskatter hör hemma inomhus, kan inte se det på annat sätt i tanke på trafiken o alla andra faror..

Pia
0

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att släppa ut en katt i stadsmiljö! Har sett flera påkörda katter i Stockholms city - det är ju en oerhörd risk att ta, både vad gäller trafik och illasinnade människor.

Engla
0

Tycker så synd om den stackars katten som gick ute mitt i stan i går. Usch, hoppas han/hon hittar hem!