Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1096 ggr
[Norrbysa]
0

Hjälp! Elektricitet!

Jag har ett problem. Mina katter är ständigt statiska!

Jag har fleecefiltar i soffan och ett klätterträd och en elementsäng med sån där låtsaspäls.

Så fort jag ska röra vid kissarna får både misse och jag en smäll och deras päls står alltid rakt ut eftersom de rullar sig i filtarna, klättrar i trädet och sover överallt.

Det kanske inte låter som ett problem men snart kommer missarna inte våga gosa med mig längre. :-(

Någon som har något råd om hur man gör sitt hem anti-statiskt?

Maria
0

Du kan kanske börja med att ta bort fleecefiltarna. Lägg ex. frottéhanddukar på klätterställningens liggplatser och elementsängen.

/Maria

Satmaran
0

Enkelt ;)

Tvätta alla filtar och fuskpäls med mycket sköljmedel… fixat :)

LinaK
0

#2 SMart tips :)

Finns även ett spraybalsam som gör pälsen mindre statisk. (PCL spraybalsam) det fungerar bra med mina katter.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Norrbysa]
0

Haha.. Lite svårt att tvätta klätterträdet. :-P

Och filtarna är tvättade med extra sköljmedel men det hjälper inte.

Kanske får göra mig av med filtarna… hmmm

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om du har nylonstrumpor på dig, ta av dem med. Bidrog för mig att gos blev statiskt

[Norrbysa]
0

Ne de har jag inte.. :-(

Jag har en anti-stat-hårfön. Ska testa att föna allt i vardagsrummet ikväll. :-)

Satmaran
0

Det du inte kan tvätta, kan du väl gnida med en typ av torkduk.

Vet inte om de finns längre, men det fanns förr en sorts torkduk som man kunde lägga in tillsammans med tvätten i tumlaren i stället för sköljmedel.

[Norrbysa]
0

Jag ska gå till kemtvätten och fråga. De kanske har något bra tips. :-)

Roger
0

Under övergångsperiderna vinter/vår och höst/vinter är det mer statiskt i luften vilket kan leda till lite problem. Har du torr innomhusmiljö? Kör du med luftavfuktare eller liknande? Om inte något av dom andras bra tipps hjälper kan du prova att hänga luftfuktare på elementen det kan lindra en del.Det finns även kammar och borstar i Zoo-fackhandeln som gör pälsen antistatisk. Även heltäckningamattor kan ställa till det. Speciellt om man släpar fötterna på mattan.

Roger

[Norrbysa]
0

Bra tips!

Jag har letat efter bra kammar och borstar till mina katter men jag har inte lyckats hitta några. Ska leta vidare!