Vänja kattunge vid hundar
Nu har vi fått hem vår lilla kattunge :) Han är väldigt social och tillgiven och spinner mycket. Inatt har han och jag vart själva på nedervåningen och det gick bra, han sov hos mig i soffan hela natten.
Nu undrar jag hur man bäst vänjer honom vid våra hundar? Jag har släppt in vår samojedtik här med honom och han är lite rädd men samtidigt nyfiken. Hunden är väldigt lugn och snäll men vill gärna hälsa på honom, men försöker inte alls tränga sig på. Kise kan gå nära henne men han fräser under tiden och när han kommer för nära börjar han labba mot henne. Jag kommer ju absolut inte lämna dem själva kan jag tillägga redan nu.
Jag brukar släppa in katten i huset, sen brukar det ge sig själv. Men då litar jag till 100% på min hund.
Har inte haft problem med någon kattunge, det kan vara värre med de lite äldre katterna.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Okej, skönt att höra. Jag litar till 100% på Tindra, samojedtiken. Men jag är rädd att hon ska bli riven i ögonen.
Har inget direkt svar så, eftersom jag aldrig introducerat en kattunge för hund. Men det jag ville säga var att kissen var ju alldeles ljuvligt söööööt =) Grattis!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag tror inte du behöver vara så orolig för ögonen, om han inte börjar göra riktiga utfall, nosen kan nog ligga lite risigare till.. fast samojeder är ganska platta i ansiktet va.. det bästa är nog att låta dem vara samma rum o uppmana hunden att vara stilkla så katten kan välja tackt på närmandet själv
Ögonen tror jag inte du behöver oroa dig för alls, det har aldrig hänt mina hundar iaf.
Om hunden är någelunda smart (villket jag antar den är då du har en samojed) Så fattar den att missen gör ont om man är för framåt på den, och att den är mysig om man är lugn.
Min samojed korsning har alltid legat och mysigt med katterna, och när katt mamman har gått för att äta el liknande har hon varit extra mamma.
Hur super trevlig som den.
Otroligt vacker katt du har hittat!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus