Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2145 ggr
[Alexandra89]
0

Inne eller utekatt?

Hejsan :)
Bara undrar vad ni tycker, har ni era katter ute eller inne?
Skulle ni kunna göra på annat sätt under andra omständigheter?

Våran Tim här hemma är utekatt. Av den anlednigen att vi tycker det är säkert nog. Han har varit ute sen han var liten. Om han inte får gå ut, står han och jamar vid dörren hur länge som helst. Han har reflexhalsband på sig när han är ute.

_
Vill inte ha några påhopp i den här tråden. Även fast man har delade meningar finns det ingen anledning till att bråka eller vara elak._

Loria
0

Jag har raskatt och skulle inte släppa ut dem just för att de ser så speciella ut och faktist kostade en hel del. Om jag bodde på landet hade jag nog byggt dem en kattgård.

Jag tycker att man inte ska ha utekatt om man bor i lägenhet (inte kul när en katt smiter in och kissar i trapphuset för att husse o matte inte är hemma eller bara för att katten gått fel.

Ska man ha katten utomhus ska den vara id-märkt och ha halsband med kontaktuppgifter på. En utekatt skall också under alla omständigheter vara kastrerad!

MonicaLagerquist
0

Mina katter är ute en sväng varje dag.I rastgård eller i koppel.Jag har just kommit hem från grannen där jag för 70 11-e gången tvättat rent och behandlat deras ena utekatt för kattbett.Det ser inte alls trevligt ut och han har jätte ont.

Stolt ägare till tre La permer

Craz-y
0

innekatt med promenader i koppel :)

Men jag tar inte ut mina katter i koppel nu för de är så kallt men lite har de fått gå utanför! Men till våren ska jag ta ut dom mer i koppel.

stina63
0

Jag har nu två kattungar och och bor i lägenhet och så har jag en kollonistuga som jag bor under sommaren. Och då kommer dom att vara ut när jag är hemma i sele. Mest för att jag är så rädd för att dom ska komma bort och så får dom inte vara lösa av styrelsen. Sen under hösten och vintern så kommer dom enbart att vara inne. Hur de ska gå vet jag inte med Hugo och Anto.
Men den förra katten jag hade fungerade det utmärkt att han var ute dagtid i sele en stund om dagen och under vintern hösten var han enbart inne i lägenheten.

Så vi får se hur går.. Får hålla mina tummar att det går bra när vi kommer hem igen till lägenheten.

Kronängens
0

Min man har en katt som får vara ute. De bodde vid skogen när vi träffades och hon är van att vara ute…

Däremot är mina två katter innekatter eftersom vi bor i närheten av flera vägar. De får däremot gå ut i sele och det tycker de om.

Alla tre katterna är lyckliga, men vår utekatt blir ofta bortjagad av andra katter och håller mest till i vår carport, men hon trivs ändå med att vara ute.  Innekatterna är minst lika lyckliga med sitt liv.

Migoff
0

Minya är innekatt.

cillisw
0

Mina är inne, en självklarhet för mig. Jag tar ut dom i sele då och då men skulle aldrig våga ha mina pälsklingar ute.

[Alexandra89]
0

Det kan jag hålla med om.

[Alexandra89]
0

Okej, ja det kan säkert vara kul att få komma ut :)
Tråkigt det som hänt katten =/

[Alexandra89]
0

Okej :)
Jo det börjar bli kyligt ute nu, och mörkt =/
Vad är det för katter du har?

[Alexandra89]
0

Det kommer nog gå bra :)
Håller tummarn åt dig.

Snurpan79
0

Mina katter är innekatter och det funkar bra. Tur är väl det för jag vågar inte släppa ut dem med all trafik och så. Vi går dock ut så ofta vädret tillåter, i sele då. Lukas och jag brukar gå motionsspår ihop ibland också, vilket han tycker är super roligt.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Alexandra89]
0

Jaha :)
Bra att hon får vara i carporten i alla fall.
Tror säkert alla är lika lyckliga!

[Alexandra89]
0

Aha :)

[Alexandra89]
0

Okej, de tycker säkert att det duger fint att knalla i sele.
Ännu en anledning att köpa saker till katten ;)

[Alexandra89]
0

Kan förstå att det känns bättre att ha de inne om det är mycket trafik.
Roligt att din katt följer med i motionsspåren. :)

Craz-y
0

#10, jag har två siameser :)

[Alexandra89]
0

Åhh. De är vackra!
Någon gång i livet ska jag ha en siames.

När jag har flyttat till ett hus eller helst gård (också någon gång i mit liv) kommer jag ha ett zoo med allt det jag vill ha ;)

Destany
0

Mina 2 e inne katter med tillgång till innätad balkong..de uppskattar verkligen balkongen o jag vet var de e..

ingela78
0

Jag har två norska skogkatter som är ute.. Men dom är inne på natten och när vi inte är hemma.. Vill ha lite koll på dom så därför gör vi så.. Och det funkar jättebra..

[Linsenhejhej]
0

Jag har en innekatt som brukar gå ut med mig i sele och koppel. Jag har ID-märkt, kastrerat och hon har ett halsband på sig, ifall hon skulle rymma hemifrån. Hon är innekatt eftersom vi bor i en lägenhet inte så långt ifrån stan, och det kör bilar rakt utanför huset, så om hon skulle varit utekatt så skulle hon fått ett otryggt och kort liv.

KallaMigMimmi
0

Våra katter är utekatter och har tagit över våran inglasade altan:) Oftast får dom gå ut och in där som dom vill men vi stänger för ibland när vi inte vill att dom ska gå ut. Sedan får dom självklart komma in lite då och då. vi bor på landet så då tycker jag inte att det är något problem med att dom kommer och går som dom vill.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Maria
0

#1 Jag har huskatter (blandraser) och skulle inte släppa ut dem p.g.a. att jag älskar mina små. Det har inte med att göra om de är ras eller inte. Jag tycker helt det beror på hur man bor.

Jag har tidigare haft en Norsk Skogkatt som var utekatt på helgerna  (och alla lov och hela sommaren) på vårt landsställe. Det fungerade alldeles utmärkt.

Numera har vi en inhägnad trädgård på 100 kvadrat där katterna får vara. Det finns en hel massa lösspringande katter i området men jag skulle inte våga ha mina lösa  p.g.a trafik och elaka människor som inte tycker om katter. Jag har hittills i år tagit hand om 2 bortsprungna katter som jag lyckligtvis kunnat spåra ägaren till.

/Maria

JessicaN
0

Har tre innekatter just för att jag bor i lägenhet men inom en ganska snar framtid så ska jag och min sambo skaffa hus och mina enda riktiga krav då är att de framtida barnen ska kunna få varsitt rum och att det är ett kattsäkert område d.v.s. inga järnvägar och inga större vägar i närheten.

Har egentligen två katter till men dom bor hos mina föräldrar i deras hus just för att dom är vana utekatter. Ville inte ta med dom till en lägenhet när jag flyttade hemifrån och en av dom är 15 år och föddes i det huset så det är otänkbart att ta in dom.

Av de tre innekatterna hos mig är det en av dom som går ut i koppel. En av de andra är väldigt rädd av sig så det skulle aldrig gå att hålla fast henne medan man tar på sele (fast hon längtar inte ut heller). Den tredje har bara bott hos oss i en månad så vi väntar med att prova på promenader tills våren (han längtar inte heller ut, vad vi har märkt)

Anmaja
0

Lussekatt är innekatt som går ut i koppel nästan varje dag. Vi bor i lägenhet en trappa upp och jag skulle aldrig låta honom springa ute själv. Folk skulle irritera sig på ytterligare en lösspringande katt och det finns vägar som han kanske inte skulle klara av att passera.

När vi är ute kan han smyga runt en vägbrunn i 42 minuter och det är ju egentligen inte jättekul för mig som bara står där och stirrar, men jag vill att han ska få bestämma själv vart vi ska gå. Jag har lyssnat på åtskilliga ljudböcker för att våra promenader ska bli roligare.

Anmaja

Lussekatt spanar på granntjejen Siv

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Ledin
0

mina är ute eftersom vi bor på landet o har egen priv väg. men #1 ditt svar att dom kosta mycket gör inte dina mera värda än alla andra… Alla katter är värda lika mycket iaf för mig, 3 bent som 4 benta, raskatter som huskatter alla är underbara.

[Alexandra89]
0

[Alexandra89]
0

Så har vi det också…

[Alexandra89]
0

Okej. :)
Då skulle jag också haft innekatt.

[Alexandra89]
0

Okej.

[Alexandra89]
0

[Alexandra89]
0

Aha :)

[Alexandra89]
0

Jaha :)

rulda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två busar är innekatter när vi är här hemma i lägenheten. Toker jag och promenerar i sele men Trötter vill inte alls vara med på det.
När vi är på landet (sommarställe) så springer båda två som dom vill.
Men på nätterna är dom inne och håller sängen varm åt mig.
Det fungerar hur bra som helst att ha dom inne på ett ställe och ute på ett annat.

Kawaiih
0

Våra katter går som dom vill. När vi är hemma får dom va inne annars får dom va ute men dom har ett pannrum som dom kan gå in i.
Dom har inge halsband eller liknande utan går som dom är i stort sätt.
Dom har gjort det sen dom va små och trivs perfekt med det. Vi har inge halsband på grund av att båda skulle få panik om man satt på dom sånt sen så är det lätt att dom fasnar när dom är mycket i skogen.
(Bor på landet och vägen som går utanför huset kommer det kanske 2-5 bilar på per dygn.

Katterna är 9 och 10 år gammla…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Alexandra89]
0

Aha, vad roligt :)

[Alexandra89]
0

Okej.
Det finns katthalsband med säkerhetshake som går upp vid visst tryck.

modellflickan
0

Innekatter och så kommer det förbli.

oh-la
0

mina två är innekatter då jag innan bodde i värdens kattätaste område med eviga slagsmål, katter som blir misshandlade av pubertala killar i gäng (alla visste vilka det var, men eftersom ingen såg dem "in action" kunde vi inte göra annat än hålla koll på våra katter) en hårt trafikerad 70-väg med åkrar på andra sidan som gjorde det extra intressant att promenera över. och nu bor vi på andra våningen i ett område där  det är förbjudet att ha katterna löst utan uppsikt, samt en ännu mer trafikerad väg ännu närmare, hujja!

men när jag och sambon flyttar till landet *drömmer* kommer det bli en stor rastgård för katterna! tills dess lever de som prinsessor med egen accelerationssträcka med madrasserat slut och eget lekrum :D

Singo-Torpet
0

inne katter, 1a anledningen är att ragdollen inte är någon bra ras att ha ute då dom är lealösa och inte försvarar sig.. sen så är ja mitt uppe i livet i och flyttar en del, då är de bra med inne katter som inte måste vänja om sig med nya miljöer på samma sätt sen är ja rädd för att någon gör dem illa eller kör över dem, min maine coon skulle nog kunna klar sig ute men vill som sagt ha koll på dem, nog är de ute på tomten i sele eller lösa underuppsikt.

Tussebus
0

Våra katter är utekatter. Tusse blev det då han var så desperat att få komma ut att han hoppa från köksfönstret på tredje våningen rakt ner i buskarna utanför. Där rök nog ett o annat liv. Sen kom han tillbaka dagen efter då vi ropa på honom. Innan hade han varit ute i koppel mycket samt på balkongen. Så vi släppte ut honom nån gång ibland efter det men så skulle vi flytta. Då höll vi honom inne under väldigt högljudda protester och mkt demonstrerade.

Så fick han gå ut efter ett tag då vi flyttat t radhus. När vi fick Spaiky fick han gå ut efter att han blivit kastrerad. Nu e han mera ute än inne och är en lugnare katt. Innan var han nästan omöjlig att leva med: rädd för allt och alla! Nu e han hur gosig som helst o älskar att få kel o klappar!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

[Alexandra89]
0

Okej.

[Alexandra89]
0

Låter härligt ;)

[Alexandra89]
0

Aha. :)
Jättefin kisse!

[Alexandra89]
0

Ninnii
0

Mina 3 huskatter får gå in och ut som de vill. Jag hade hoppas på att de skulle vara ute i stallet och fånga möss. Mne det är bara den äldre katten som går till stallet en runda, ungkatten vill helst inte vara ute, det är en riktig innekatt. Tror hon skulle trivas som fisken i vattnet om hon bodde i en lägenhet i stanFlört

Den minste är bara 5 veckor så den vet man inte hur den vill göra. Det får tiden utvisa.

[Alexandra89]
0

Hehe, det verkade ha andra planer än att fånga möss ;)

Ninnii
0

# Mm Ja mössen dansar väl på bordet antar jagFlört

[Alexandra89]
0

Så det kan gå Tungan ute

sarizen
0

Hej på er!

Jag har två innekatter och det funkar bra! Har dom i sele ute då o då men dom går aldrig ut själv. Mest pga av att jag bor i lägenhet och det finns stora vägar utanför. Sedan vet man aldrig vad det finns för folk där ute. Det är inte alla som är snälla mot katter som springer ute, tyvärr. Hade jag bott tex på en gård eller i ett hus utan allt för nära grannar och vägar hade dom kunnat vara ute och roa sig:)

[Alexandra89]
0