Hur blir han utekatt?
Vi har precis flyttat till ett hus och vill väl helst inte släppa ut vår katt, men vi börjar inse att det inte går att ha hus med innekatt. Han försöker smita ut så fort vi öppnar dörren och så kan vi ju inte ha det. Dessutom tyckte veterinären att det vore super för honom att komma ut och röra på sig eftersom han är överviktig.
Så frågan är nu hur vi går tillväga? Han har varit innekatt sen han föddes och är nu sex år. Hittills har vi gått ute med honom i koppel och det tycker han väl är roligt. Han sitter mest och tittar på saker eller luktar på buskar.
Hur beter sig en katt som går ut första gången? Springer den hej vilt eller håller den sig kring huset?
Vad händer om han blir skrämd av något och bara springer? Hittar han hem sen?
Hur kommer han klara sig bland andra katter? Han är verkligen världens snällaste och tar bara stryk om någon ger sig på honom.
Hur vet vi att han inte klättrar upp i ett träd det första han gör och sen inte kommer ner? Vi har väldigt många träd häromkring så det blir svårt att hitta honom i sånt fall ^^
Kommer han akta sig för bilar?
Vad har ni för erfarenheter?

Bygg en kattgård ta ut honom i koppel och ge katten ett vettigt foder.
(sen skulle jag byta ut veterinären också)
En katt kan inte lära sig att akta sig för bilar.Vägverket har gjort beräkningar på att 44 katter trafikdödas varje dag året om .Låt din katt slippa det ödet.
Stolt ägare till tre La permer

Låt honom inte gå ut. Han kommer vara allt för olärd för att klara sig.
Säger som #1 Bygg en kattgård!

Jag tycker att om du vill att han ska bli en ute katt så ska du försöka med det.. Jag har två utekatter som har varit innekatter.
När vi köpte huset förra sommarn så lät vi katterna vara inne några veckor så dom fick bo in sej i huset först.
Sen gick jag med dem i koppel varje dag i en vecka lite drygt. Gick runt huset första dagarna, vi bor ju i radhus så det blev runt hela längan om du förstår.. Så att dom fick nosa och känna lukter runt huset.. Utökade sen så jag gick lite längre och längre..men jag gick ju inte jättelångt typ 150m-200m från hemma..
Sen när jag gjort så en dryg vecka (komer inte riktigt ihåg hur länge jag gjorde så men det va typ 1-2veckor) så lät jag dom gå lösa men att jag va med ute, och sen har det gått jätte bra..
För hankatten går det jätte bra men honkatten är väldigt rädd för en katt som är runt omkring..så hon blir skrämd rätt som det är… Då är hon inne några timmar men sen vill hon allt ut igen..
Men sen när vi inte är hemma så får dom vara inne.. Vill ha koll på dom..och dom är även inne på kvällar och nätter.. brukar släppa ut dom vid 7 på morgonen och sen får dom komma in vid 16-17tiden..
Lycka till.. Och hör gärna av dej om du har några fler funderingar..

Håller med #3
Han kommer bli jätteglad att få gå ut!
Jag gjorde på samma sätt som #3 med mina kattungar, tog ut dom i koppel ett tag först i trädgården. Sen släppte vi dom så småningom, men lät altandörren stå öppen och dom springer in och ut in och ut, och har ALLTID hittat hem. Dom har aldrig sprungit "hejvilt" utan hållt sig runt huset.
Skulle rekommendera att låta dörren stå öppen första gångerna, även om det är kallt. Då kan han "ta skydd" i hemmets trygga vrå om han skulle bli skrämd av något.
Man ser verkligen hur lyckliga dom är när dom kutar mellan träden och upp i dom, ner i dom, snabbt in, och ut igen. Vi är supernöjda med att ha dom ute!

Blir så trött på #1 och #2 - Ser ni inte att rubriken är
Hur blir han utekatt?
och inte: Bör jag släppa ut min katt eller inte? kom gärna med åsikter!
Hmm, jag har haft innekatter som funkat jätte bra med att bli utekatter (även tvärtom). Jag har gjort så här, bra väder ute så går man ut gärna första gg med sele o koppel, när dom tycker att det OK att vara ute (räckt med 2-4 gg sele) så har dom fått strosat med mig fritt ute i trädgården. Innekatter e oftast mycket mera rädda för bilar o annat , det tycker jag e rätt bra. Du bor väl på landet? (eftersom jag vet att du e ridtjej) så skulle det inte vara några problem alls. Men visa trädgården hela o var ute med honom, visa allså här bor du och så här ser det ut ute. Svårt o förklara men kort sakt var ute emd katten samntidigt för du e han trygghet om det e läskigt. Har 3 katter som vart innekatter men numera utekatter 2 är tokiga på vara ute o älskar det 3e e som dom andra 2 (5 katter har vi) ute o kissar o bajsar sen går dom in för mysa o sova :) Kommer säkert på lite mera tips, men kattgård e oxå bra så den röstar jag inte ner om man vill bygga det. (säkert o bra för katter men kräver mycket lek möjligheter för katter och stor yta osv)
#5 Jag tillhör dem som talar för att alla katter ska va innekatter med rastgård. Kanske är det bara vi som har raskatter som är så rädda å "fjompiga" med våra katter, och vill att andra ska vara lika rädda om sina huskatter.
Det är inte penningvärdet av katt som styr,utan av bästa välmening för katten liv.som vi talar för innekatter. Vi har inte insällningen att det går som det går.

#7 Ursäkta mej!! Jag har två norska skogkatter men dom är ute på dagarna..Så du menar att jag är mindre rädd om mina än du är om dina?! Hur kan man ens säga det.. Jag har valt att ha mina ute eftersom vi bor som vi gör, och dom trivs inte inne! Så vem tror du att du är, när du säger att vi som har katter ute är mindre rädd om dom? Mina katter är det bästa jag har, och jag vill att dom ska må bra, och det gör dom inte om dom bara är inne.
Jag vet att det finns en risk att det kan hända dom nåt, men jag vill hellre att dom lever gott, än länge och mår dåligt!!

#5 Även om jag hade haft raskatter som jag betalat 25.000 för så skulle jag låta dom gå ut.
#7 absolut. jag stod senast i morse och tittade ut och njöt av att se dom leka i träden och jaga varann i gräset.
#8 Du behöver inte på något vis ursäkta dej.
å det va ord å inga visor må jag säja…Att ta i och ifråga sätta vem jag tror jag är.
Jag är en helt vanlig kattmänniska som är mycket rädd om mina katter, varvid jag har bestämt mej för att endast ha innekatter där inga faror finns för dem att bli illabehandlade, påkörda.mm
jag kan med det påstå att jag med stor sannolikhet är räddare om mina katter än va du är då.
Om man har möjlighet att ge dem utevistelse under uppsikt så är det helt OK tycker jag. men absolut inte släppa dem ur sikte.
Det är samma sak vad gäller mina hundar de får inte springa vind för våg.

#10 Oki men jag tycker inte man ska yttra sej om såna saker.. Jag är dö rädd för att det ska hända mina katter nåt under de timmar på dagen de får va ute.. Men de är olyckliga när de bara får va inne! Så det är därför jag låter dem va ute på dagen. Vi bodde i lägenhet förut å dom va jätte olyckliga, så när vi flyttade hit så tyckte jag det va bättre att de fick va ute..
Men det säger inte att jag är mindre rädd om dem än du! Utan jag ser bara till deras bästa.
Sen kan man inte jämföra katter med hundar..
Jag dömmer inte dej bara för att du har dina katter inne.. Det har jag kompisar som har oxå.. Men jag tycker heller inte att du ska dömma mej.
#11 Hallå där…. här är det ingen som dömmer någon. Om du å jag har olika uppfattningar om vad som är att se till kattens bästa, så låt så vara.
Jag har sett allt för många katter döda i trafiken å där människor gjort allt för att hålla "kattjäklarna" borta, ibland snudd på plågeri. (obs. Inte i mitt bostadsområde, bor ensligt i skogen)
MEN
Enl. jordbruksverkets djurskyddsbestämelser så jämförs hund å katt.

Detta är en het potatis….inne eller ute?
Mina katter, raskatter och huskatter är alla innekatter. Och jag vet att jag är mer rädd om mina katter än vad grannarna är som släpper ut sina katter ensamma. Jag släpper inte ut min hund ensam och mina barn får inte springa och leka på vägarna heller. Precis som #1 skriver så dör det 44 katter VARJE dag i trafiken!! Undrar hur många hundar som dör i trafiken varje dag?? Knappast så många?
Jag tycker att man som kattägare sänker sin katts status när man släpper ut den ensam i trafiken. Och att höja kattens status genom att kräva vaccination och id-märkning är ett viktigt steg, men även att behandla katten som vi behandlar våra andra djur är nog så viktigt. Vi har inte kor, får och hästar springades lösa i detta land heller.
Man kan ge sin katt en stimulerande inomhusmiljö som gör katten lycklig även som innekatt. Rastgård, innätad balkong, klättermöjligheter, leksaker och massor med tid från ägaren, är bara exempel på vad man kan göra. Men det kräver så klart ett större engagemang än att helt enkelt släppa ut katten i det "fria".
Om man har en hund som skäller konstant inomhus, kissar och gnager på väggarna, släpper man ut den då så den får en mer stimulerande miljö???? Eller går man kurs och ger den mer tid?
Nu har jag retat upp många människor här inne och jag hoppas att alla förstår att detta är MINA åsikter. Givetvis beror det på hur man bor också. Det finns ju trots allt folk som valt att bo ensligt och då är ju inte bilarna det största hotet. Då finns det kanske grävling, räv och lo istället.
#0 Till trådskparen måste jag ändå säga att det var ett konstigt råd ifrån en veterinär. Bra foder och aktivitet är också bra bantingsmetoder, precis som för oss människor. Och dom saker som du frågar om och oroar dig för i ditt inlägg kommer du att få fortsätta att oroa dig för om du bestämmer dig för att släppa ut din katt.
/Sylvia
Jag tycker att du ska behålla honom inomhus. Han är ingen ungkatt längre och har därmed lite svårare att anpassa sig till allt som innebär utomhus (bilar, människor, barn, andra katter mm)
Men som #1 Säger en rastgård vore kanske något att bygga, det är ju super om man bor i hus och kan bygga till något sådant 
Sen har du ju fått många supertips från andra innekatts ägare i denna tråd.
Lycka till med ditt beslut!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag står fast vid min åsikt. Katter dör jätte ofta när dom går ute. Ofta en smärtsam död. Men jag förstår mycket väl att om man bor på landet och har en katt som verkligen vill vara ute så är de klart man vill dens bästa. Jag skulle ha byggt en rastgård + att jag skulle gå med den i koppel eller så skulle jag ha satt viltstängsel runt hela min tomt så inga djur kommer ut eller in. Så har min moster och det funkar jätte bra för hennes katter!
Lycka till! :)
som sagt va gå ut med honom i kopplet lite längre och så och ifall han typ sliter i kopplet kan du ryta i lite och om han klättrar upp i ett träd ås fräser du o.s.v. 
#15 Jag har haft min katt ute i i 6 år men inte en olycka har skett ;)

#17, Vilken tur för dig! 
Men det betyder inte att alla katter har sådan tur.

Vi har försökt banta ner honom i flera år, men ingenting händer. Kan inte ge honom mindre mat för han äter redan så lite det går av bantningsfoder.
Han är inte särskilt intresserad av leksaker, hur fina de än är. Leker en stund men sen lägger han sig bara och tittar på dem.. Oavsett om jag och huser kastar runt dem för att få igång honom. Han ser liksom inte meningen med att jaga en fejk-mus.
Så överviktig som han är nu fasar jag över att han inte kommer att leva så länge som han skulle göra om han var mindre. Så det står mellan att låta honom gå ut och få ordentligt med motion och kanske leva längre, men riskera att bli påkörd, och att låta honom vara innekatt resten av livet men då kanske få ett kortare liv som ständigt fet.
Och vi har bestämt att vi ska prova att låta honom gå ut.
Sen ser jag inte riktigt hur man kan bo i ett hus om sommaren om katten inte får gå ut? Då måste man ju ständigt ha fönster och dörrar stängda..?
Självklart lyssar jag på alla råd, även dom som avråder från att släppa ut honom.

Vad får han för mat?
Vi har hus och innekatter och tidigare hade vi små barn nu har barnen växt upp men även små barn kan lära sig att katterna bara får vara ute i utegården.
Stolt ägare till tre La permer
#19 Angående det du säger om sommaren att man inte kan bo i hus då om man har innekatt. Det finns ju nätfönster och dörrar att sätta in.
Har du prövat med en laserpekare? Det brukar de flesta kissarna nappa på.
Vi fick igång våran stora tjej till lek, hon som ALDRIG leker med något annars.
Självklart gör du som du vill, men jag tycker det känns riskabelt att släppa ut en så pass gammal katt.
Vill bara säga att vår 14-åriga ocicat blev utekatt när hon var 10 år. Hon älskar livet som utekatt! Tar både möss och fåglar.
Ni som beskyddar era katter (Vilket kan vara bra):
Gör ni likadant med era barn? Hur många våldtäcksfall och en massa annat skit händer det inte varje dag? Låter ni era tonårigar lämna huset?
Vi bor på landet i ett litet villaområde med återvändsgata och här har nästan alla grannar utekatter och det funkar jättefint här.
Även jag har två utekatter, och de stortrivs utomhus och vet vilka grannkatter som är snälla och vilka som ska undvikas.
Den ena katten håller sig nära huset, för han vill inte vara långt från matskålen… :) , och så fort man öppnar köksdörren så kommer han som ett skott!
Den andra katten är gärna ute lite längre, men kommer oxo snabbt om man är ute och pysslar, så han håller sig i närområdet.
Som vi bor nu så funkar det inte med stängda dörrar, och vi har även kattlucka så de kommer och går som de vill utan att behöva mjaua vid dörren.
#22 Jo visst att det funkade finfint för din kisse just, men jag personligen skulle aldrig våga chansa att släppa ut min katt om jag vet att risken finns att katten blir påkörd.
Men alla är vi olika :)
Och jag ska tillägga att jag har ingenting emot dem som vill ha sina katter som utekatter, vet man att omgivningen är okej för katten (lite bilar ute på landet) så OK. Och kastrerade givetvis =)

Ständigt dessa moralpredikningar om utekatter!
#22 Att dom ska vara kastrerade tror jag inte kommer som en nyhet för någon här.
#25 Det är inge moralpredikering. Det är mina personliga åsikter. Och vi som inte vill ha utekatter måste väl få skriva våra åsikter lika mycket som ni med uterkatter?

Ja men nu kan vi ju återgå till frågan tycker jag.. Jag vet att ni som har era katter inne tycker att vi är oansvariga som släpper ut våra men det är ju vårat val. Så nu kan vi väl fokusera på jn84 fråga..
Där jag tidigare bodde fanns det utekatter, barnen kastade sten efter dem, vuxna satt häftstift på sina utedynor så när katterna hoppade upp på dem gjorde de sej illa. Häftstiften satte de i ett tunt tyg så stiften stack upp. glas skärvor la de i sina fina rabatter, i föråd blev de instängda, slängde smällare efter dem. listan kan göras lång vad katthatare kan göra.
Överallt finns det elaka människor som bara hatar lösspringande katter.
jag skulle inte släppa ut mina katter i ett tätbebyggt område.utan uppsikt, NIX

#22, en tonnåring vet att bilar är farliga. Det vet inte en katt. Visst kan dom lära sig att undvika bilar men ALDRIG på samma sätt som en människa. Tycker du jag ska släppa ut våra tre hundar också och låta dom springa i väg på äventyr? 

#28, Du har så rätt.. Sånt händer här där jag bor.

Hej Hej! Jag tycker att du försöka… Dom allra första gångerna så brukar katterna inte gå så långt (beror på vilken katt).
Vi har haft inne katter som är ute nu säkert 63 % av dygnet.
Det gick jätte bra!
Det skulle nog vara en bra upplevelse för en katt att vara ute,. lös.
Jag tipsar helt klart att pröva, men funkar det inte så tycker jag att du ska vänta 1-3 veckor innan du försöker igen.
Du får inte förhasta dig för mycket för kattens vanor…
P.S. En av våra katter, jättefin hon heter Maiden.
Pröva gärna mitt tips och hör av dig om det går bättre!!
/ Gabriela 12 år.
Jag fattar absolut inte varför man har en kisse som ska leva ute 63% av dygnet. Vi kattägare ska väl inte sträva efter det. Det är inte undra på att katten har så låg status.
Vi har skaffat katter för att vårda och ta hand om, att ge god mat, kärlek,omsorg,leka och sysselsätta.
Jag har sett huskatter där ägarna släpper ut sina katter när de går till sitt arbete, dom blir insläppta i bästa fall 17-19 tiden. Gissa om dom fryser vintertid, dom försöker komma in i någon annans bostad så fort en dörr öppnas.
Eller de släpper ut katten när det är kvällen går och lägger sej, sen får katten vara ute hela natten i kylan, hela nästa dag om dom inte lyckligtvis satt vid dörren då ägaren går till sitt arbete eller skola.
hmm…vilket tjavs det ska bli ang utekatter finns ju folk som anser att innekatter e djurplågeri (håller inte med om det) men ja smaken e som baken. Vissa katter klarar trafiken jätte bra medans vissa blir påkörda direkt det e olika hur dom är. Detta med rastgård visst e det säkert o bra MEN bor man som vi gör på landet egen väg o allt ja då anser jag att dom ska få gå ut fritt. Hade jag bort inne i bostadsområde då vet jag inte hur jag hade gjort det beror lite på folket med vissa hatar ju katter som går o skiter i deras trädgårdar medans vissa inte bryrsig, även bör man tänka på katthatare o andra elaka saker därute. Detta kan man höra med grannar som har katter om deras katter är trygga osv. Jag hoppas att mina tidigare tips gav något hur då lär han bli en utekatt. Lycka till!

#32 Nu tycker jag att det räcker.. Vi har hört va du tycker, men som du själv sa tidigare, vi tycker olika. Så låt det då vara så..
Du tycker att man ska ha katter inne, det har vi fattat. Men vissa av oss tycker att katterna kan vara ute fritt om det finns möjlighet.
Bara man ser till katternas bästa så tycker jag att man får göra som man vill..
# 34 Hoppas du även fattar, att jag härmed vill höja kattens status med mina inlägg i denna tråd. Det är vi kattägare som bidrar till deras dåliga status idag.( läs även #13)
Där måste vi ta vårat ansvar om vi värnar om katten i sammhället.
Låt oss hjälpas åt med det
Var och en väljer själv hur man vill ta hand om sin katt .Jag tror alla älskar sina katter lika mycket oavsett dom är ute eller inne katter.Har en mamma som efter 5 år släppte ut sin katt mitt i centrala Nora .Det har gått jättebra och hon har nu varit utekatt i 5 år..
Har själv en utekatt som kommer och lägger sig i butiken och går en liten lov och sen kommer och lägger sig i butiken igen .Vi bor i samma hus så för min katt så är det helt naturligt att vara i butiken..Nån kund har fällt kommentaren att det är djurplågeri att ha katten i butiken men katter dresserar man inte dom väljer själva om dom får*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#36 Bra skrivet! Håller med dej.

#37 Jag med!
Det blir ju lite löjligt när innekattemattarna hela tiden påpekar att de är mer måna om sina katter än vad vi är. Eller hur?
Om man hänger på detta forum för att diskutera katt och lära sig mer så betyder väl bara det att man älskar sina katter och vill deras bästa oavsett ute eller innekatt.

#38 Absolut.. Är så enig. Mina kompisar kallar mej för kattkerstin :) å det finns en anledning till det :)
Skulle aldrig släppa ut mina katter om vi inte bodde så bra som vi gör..
Det blir så jobbigt när en del vill svartmåla oss som väljer att ha dem ute…som om vi är sämre människor för det…vi ser ju oxå till katternas bästa..och katter är olika individer med olika behov precis som vi människor..
Kram på dej

#38 Visst är det så!
Vi har nästan alltid öppet altandörren, och den ena springer ut och in som en galning, medans den andra är rätt nöjd med att ligga och mysa och kika ut ibland…
Men det känns skönt att dom har valmöjligheten.

#40 ja absolut.. Mina springer in och ut hela dagarna de oxå.. Men nu är dom lite sura på mej för att dom inte får gå ut :) jag ska bort om en stund och då får dom va inne :)

Jag ska gå och släppa ut min hund nu. Hon är så lycklig när hon får spring ut och in hela dagarna. Grannar har inget emot att hon gräver i deras gräsmatta, eller jagar deras katter. Jag uppskattar att hon är lugn och tillfreds när hon kommer hem på kvällen, ligger lugnt och sover. OM hon kommer hem alltså…Ibland är hon ute hela natten också. Ibland har hon fångat ett byte så hon är inte ens hungrig, men naturlig föda är ju bäst. Hon tycker bäst om kaniner och harungar. Ibland har hon varit i slagsmål, men det är sådant som man får räkna med när man vill att hunden ska vara fri. Precis som öronskabb och annan ohyra. Nu är hon visserligen både vaccinerad och id-märkt, vilket iof är LAG på i Sverige.
Mitt motto är: Behandla alla djur lika!
/Sylvia

# 42 Det där tänker jag inte ens komentera.. löjligt…

#42 - suck… snacka om trångsynt.
Vem har sagt något om att vara ute hela natten?

# 43 På vilket sätt var mitt inlägg löjligt? Är det att jag jämnför hund och katt?? Eller är det att jag vill att min hund ska få gå fri ute precis som du anser att din katt ska få göra??
# 44 På vilket sätt är jag inskränkt och fördomsfull??
/Sylvia

#45 jag har väl aldrig sagt at jag låter mina katter va ute typ dygnet runt… Du har ingen aning om hur jag behandlar mina katter..så du ska inte yttra dej om det..
Jag respekterar att du har dina inne så då tycker jag du ska respektera att jag låter mina va ute..
Vi tycker inte likadant om vissa saker..men det kan du inte ändra på..

#45 märker du inte själv att ditt inlägg är hånfullt?

#46 Jag ber om ursäkt att du tydligen tog åt dig och trodde att jag vände mig till dig. Vet inte varför? Och jag har inte uttalat mig om hur du behandlar din katt. Du skrev själv att din katt är utomhus och jag skrev att min hund också är lös utomhus, det var allt. Så varför reagerar du som du gör?
#47 Är jag nu hånfull också, inte nog med att jag är inskränkt. Och nej, jag tycker inte att jag är hånfull, kanske träffade jag bara en öm tå när jag skrev om jag har min hund lös utomhus. Varför var detta så känsligt?
/Sylvia

#42, Bra skrivet tycker jag! Ironiskt och sant.
En kall tidig morgon när jag gick ut med hunden såg jag en katt sitta utanför dörren på en villa och bara vänta. Har säkert suttit där många timmar och det var verkligen iskallt..
varför inte låta alla husdjur fara fria och lyckliga.
jag tror att vi släpper ut allt va husdjur heter, Marsvin råttor kaniner fåglat reptiler. När de blir hungriga hittar dom väl hem 

haha… :p
Skulle vara lite kul att se ett marsvin trippa förbi än ute. Man är ju så van med katter överallt.
#45 Ja varför va det löjligt..jo för att du beskriver det värsta scenariot du kan hitta på..och då för din älskade hund..Vad får dig att tro att vi som har utekatter behandlar våra älsklingar på detta sättet,för det är väl det du menar att vi gör? Sorgligt med människor som inte har ett flexibelt tänkande…
Visst finns det folk som behandlar sina djur på ett fruktansvärt sätt men jag hoppas och tror att dom är en promille av alla som älskar och har djur..
Är det någon som kan förklara skillnaden i att ha en utehund och att ha en utekatt? Jag förstår inte vad som skulle vara "värsta scenariot" i #42, jag tycker att det beskriver en ganska normal parallell till en vanlig utekatts vardag.

#52 Det enda som jag tycker är sorgligt är att trots att vi är på ett forum FÖR katter, så vill inte folk ge katten samma status som en hund. Hur ska vi kunna övertyga politiker och makthavare att katter är lika mycket värda som hundar?? Och varför blev reaktionen så stark ifrån alla när jag bara beskriver min hunds vardag, som är ganska lika många katters vardag?
/Sylvia

Det kanske helt enkelt är så att ni med innekatter är avundsjuka för att ni antagligen bor i lägenheter på sjätte våningen i innerstan och inte har möjlighet att låta er katt komma ut.
Och att det är därför ni måste klanka ner på de med utekatter, skriva löjligt ironiska och hånfulla historier och dra helt ologiska paraleller till marsvin och reptiler.
Här finns ingen avundsjuka, jag bor i ett hus på landet mitt i skogen långt från stora vägen.
Men mår skit dåligt av att se lös springande katter som folk spottar och sparkar åt, nyss anmält en som skjutit en katt med luftgevär
Men fy vad hemskt!

Men vi gör inte att den ska det!! Utom det är så att dom är oftast det.
Ibland är den ute mer och ibland mindre det är inget man väljer mellan!
Jag förstår inte vad som är ologiskt? Alla djur är ursprungligen vilda, vad är det för skillnad mellan att låta en katt gå ut eller att släppa ut sin hund eller marsvin på egen hand?
Är inte ett dugg avundsjuk och bor inte på sjätte våningen i innerstan. Men, jag vill inte att mina katter ska bli påkörda, hamna i slagsmål, få sjukdomar, råka ut för rovdjur, träffa elaka människor som sparkar dem, kastar saker på dem , eller på andra sätt gör dem illa.
Det finns många faror för utekatter som innekatter inte utsätts för. Sedan är jag själv inte så förtjust i när andras katter kissar i mina utemöbler och rabatter och vill inte utsätta mina grannar för samma sak.
Jag har haft utekatter som dog av sjukdom och ålder, 14 respektive 20 år gamla, men att de levde så länge som de gjorde och råkade ut för såpass lite ser jag som tur.
Jag har ingen lust att återuppleva den ångest jag kände när de var borta, gå längs efter den lilla landsvägen och ha ont i magen av rädsla för att hitta dem överkörda.
Sedan har jag sett vad för elaka saker som kan hända med utekatter när jag arbetat med hittekatter, och jag ser hur många bortsprugna katter mår när de hittas. Jag vill inte utsätta mina katter för det.
En innekatt kräver mer av sin ägare än en utekatt gör. Dock tycker jag att mina katter är värda tillräckligt för att jag ska ge dem den extra tiden och engagemanget.

#55, ehh?
Nej, vi vill att våra katter ska vara lika trygga som te.x våra hundar.
Jag undrar samma som #59. Alla djur har varit vilda en gång i tiden så der är lika mycket rätt att släppa ut sina hundar, råttor, hamstrar osv.
Jag ska nog börja låta mina akvariefiskar få ta en simtur i mälaren på dagarna.

#60 Ja, testa att släooa ut dom i mälaren!
Själv ska jag nog hädanefter stänga in mina för alltid, låta dom sitta i fönstret och stirra dagarna i ända. Vandra mellan matskålen och soffan, samtidigt som kilona stadigt tickar uppåt.
Aldrig mer ska dom få lukta på gräs, klättra i träd eller hoppa i buskar.
Instängda och lyckliga, det ska dom få bli!
Nån gång då och då kan jag iofs tvinga på dom koppel, och gå ett varv runt huset med dom.
#61, så du tror att bara för att mina katter är innekatter så sitter de i fönstret och stirrar dagarna i ända och vandrar mellan matskålen och soffan? Tror du att de är överviktiga? Att jag tvingar på dem koppel då och då och låter dem gå ett varv runt huset?
Om det är så dina katter skulle få det som innekatter tycker jag det säger mer om dig än om innekatter som fenomen.

#62 - Jag sänkte mig bara till eran nivå. Se #42.

#61 hmm.. :S
okejs.. men tycker du att man ska ha hundar ute ensamma om dagarna också? Skriv gärna om du tycker det eller inte och varför. Och hur du jämför det med katter.
Jag är bara nyfiken! Menar inget illa.
#64 Jag skulle fortfarande vilja höra vad det är för skillnad mellan att släppa ut sina katter på egen hand och sina hundar.
Kan vi inte bara acceptera att alla ser olika på djurhållning.Bara för att vi gör olika innebär det inte att någon av oss är djurplågare.Alla har olika förutsättningar och boende att hålla djur så är det bara.Jag tror att alla som älskar sina djur gör det bästa för sitt djur .
Jag skriver inte mycket på detta forum då jag märkt att det är alldeles för mycke osämja . trist!!!! Kunde bara inte hålla tyst denna gången!!!
#55 varför skulle nån med lägenhet i innerstan vara avundsjuk på en stuga i skogen. Gissa hur många stugor den med lägenheten kan köpa? Och vad har det med trådstartaren att göra. Oavsett för eller emot katter inne/ute kliv upp ur sandlådan vissa av er och acceptera att det är ett forum och andra än er själva har rätt till skriva sin åsikt vad ni än tycker den passar TS eller ej
Den största skillnaden mellan att ha hund och katt ute lösa är väl att hund inte skulle komma tillbaka. Hund och katt är inte samma djur och härstammar inte från samma djur därför är det orättvist att jämföra dem med varandra. Skulle jag släppa ut mina hundar fria ikväll skulle de sticka ut utforska så långt bort de orkade, möjligen att de skulle komma tillbaka imorrn eller om några dagar. Min schäferhund får vara lös ute när jag eller min sambo är ute.
Men om vi ska jämföra katt och hund, går ni med innekatt 4 km om dagen med era katter i koppel? Åker ni iväg på kurser för att aktivera dem? Nej för det behövs inte med katt, de behöver inte aktivering på samma sätt som en hund. Däremot att gå några km om dagen tycker jag då man gärna kan göra om man har innekatt för katter som får gå ut brukar ha väldigt stora revir som de går omkring på.
Jag har inget emot er som har innekatter, det får man gärna ha om man aktiverar dem, men jag skulle själv ha dåligt samvete att stänga in en katt för jag anser de mår bäst av att få gå ut, förstår ändå hur ni tänker men tycker det är elakt att klanka ner på de som vill ha sin katt ute, och tycker inte att man på minsta sätt kan jämföra en katt med en hund.
#68 De jag känner som har sina hundar ute har inte några problem med att hundarna sticker sin väg. Visst, utan uppfostran hade de säkert tagit sina turer utanför tomtgränserna, men de hade garanterat kommit tillbaka när de blivit hungriga. Och så gör ju utekatter också.
Jag aktiverar mina innekatter, men jag tror det är det som är en stor del av problemet. Många är inte beredda att ge sina katter lika mycket tid för aktivering och stimulans som man ger sin hund.
Sedan måste jag erkänna att jag blir lite less när folk sitter och är ledsna över att deras utekatter sprungit bort/blivit överkörda/blivit skadade och vill bli tröstade. Jag vet inte hur många jag lyssnat på och försökt hjälpa bara senaste månaden. Jag FÖRSTÅR att de är ledsna, självklart, men samtidigt måste de inse att de själva valt att utsätta katten för risken. Må låta hårt, men så är det.
Jag håller inte med, katter kommer inte bara tillbaka för att de är hungriga. De är glada att de får vara ute en stund men sen vill de in igen för att de även trivs inne. Har två katter hos mina föräldrar, varav en fångar extremt mycket djur när hon är ute och skulel mycket väl kunna klara sig att leva ute om hon hade velat, men det vill hon inte för hon tycker det är mysigt att komma in och tycker om sällskap från människor. Hon sov brevid mig på min kudde varje natt tilsl jag flyttade hemifrån.
Bara för att man släpper ut katterna betyder det inte att de får springa ute tills man behagar släppa in dem. Många har kattlucka så de själva kan välja hur de vill göra. Många har katter som säger till när de vill in genom att tex hoppa upp i ett fönster, hoppa på handtaget till ytterdörren, etc. Jag har aldrig varit för att ha katterna ute på natten och jag och mina föräldrar har alltid sörsökt i bästa mån att få dem att komma in på kvällen, vissa nätter på sommaren vill de gärna vara ute på natten ändå men då sitter de vid dörren tidigt morgonen därpå för att bli insläppta istället. Man måste ju ändå ha koll på katterna!
Sen måste jag tilägga att katter är mycket mer självständiga än vad hundar är Hundar är mycket mer kontaktsökande och mer beroende av människor än vad katter är.
Jag tror inte alls det spelar någon roll hur uppfostrad din hund är, släpper du ut den som en katt så kommer du märka att dess beteende inte är som en utekatts beteende.
Vilken hund skulle hålla sig på tomten utan inhägnad om du inte själv var ute med hunden? Det har inget med katt att göra men det är så jag uppfattar att du menar i inlägg #69?
#71 Jämförelsen med hundar handlar inte främst om hur katter respektive hundar beteer sig när man släpper ut dem utan om att utekatter oftast motiveras med "kattens behov av sitt naturliga beteende" men borde inte andra djurs "naturliga behov" av att få springa som de vill vara lika viktigt i sådana fall?
Ja, det enda man överhuvudtaget kan jämföra med av våra husdjur isåfall är ju just hund. Gnagare skulle dö om man släpper ut dem så det är väl inte ens en schysst jämförelse. Vissa gnagare är ju inte från svensk miljö och klarar inte vårt utomhusklimat.
Hade man kört hård på att domesticera katter att leva inen så hade det säkert inte varit några problem, men det har man inte gjort för att katten har i alla år använts som en jägare. Jag förstår hur ni menar att tdet är dags att börja nu för att höja kattens status, men det måste finnas bättre sätt att framföra detta budskap än att jämföra med hunden? Hunden är domseticerad på ett helt annat sätt än katten och har ett helt annat beteende.
Vill man att allt fler ska ha katter som innekatter och ta ut dem i koppel, argumentera gärna för det på ett bättre sätt, för på det här sättet blir folk bara sura och ingen komemr ta till sig av det som sägs.

faktum är att om man tar sig till t.ex. mexiko så rör sig hundar precis som katter. de har ett hem, men dörren är alltid öppen och hunden kommer och går som den vill. de är ofta ute ett tag och kommer sedan hem igen. ibland är de borta ett par dagar innan de spatserar in genom dörren nästa gång. trubblet är nog att det är svårt i sverige, där hunden är nästan mänsklig (vill du måla hundens naglar, skaffa den en mysig peruk, gå på café med den eller köpa den en klänning finns möjligheten runt hörnet) att vi inte riktigt kan se hunden på det viset och vi lurar oss lite med tanken att hunden inte skulle klara sig utan oss, för vad är då meningen med våra hundar?
sedan måste jag påpeka att hunden och katten faktiskt härstammar från samma urfader, lite som apan och människan gör det.
ställer mig inte på någons sida, kommer bara med en vinkling i en infekterad diskussion.
#74 jasså vilken urfader är det?
Här står om kattens historia http://www.katterian.se/kattfakta.asp
och här står om hundens http://sv.wikipedia.org/wiki/Hund
Hur mycket jag än googlar så kan jag inte hitta någon fakta om att katt och hund härstammar från samma urfader och har heller aldrig någonsin hört talas om det. Så vore intressant att höra var du fått den faktan ifrån?

I många länder jag varit i springer hundar runt ute utan ägare. Välgödda och med halsband. De släpper ut sina hundar om dagarna och de kommer hem på kvällarna.
Alla levande varelser härstammar från samma urfader 
#77 gör de? vad har du för belägg för det påståendet? Fakta tack!

vadå fakta? Jag har själv sett det och pratat med personer som säger att dom har det. Bland annat i Cypern och Israel.
jag har ingen anledninga att ljuga.
Jag säger inte att du ljuger men allt man hör är inte sant. Vad menar du med att du har sett att alla levande varelser härstammar från samma urfader??

#81, ursäkta?
#80, Jag menade att vi alla härstammar från samma cell skämt o sido
Och hundar som springer lösa ute med halsband i andra länder har hem och får komma och gå som dom vill. Det är vad jag har sett och hört. Men jag har absolut inga bevis på det. Det försvarar jag inte.
#82 det menar jag att vi inte alls gör ;) Men det spelar ingen roll så vi kan släppa det.

Kanske dags att låsa tråden?

Ja, Jag tycker vi kan släppa det här nu..
Alla kan inte tycka samma om allt, så är det.
Några vill ha sina katter inne och några vill ha dem ute.
Tror att alla tycker om sina djur lika mycke oavsett!
Ha en bra dag allihopa!
#85 Håller med dig!
Det kommer alltid vara olika åsikter om detta ämne. Nu tycker jag nog att trådskaparen har fått svar på sina frågor, flera gånger om ;P

Håller också med