hur får man bort masken?
alla katter här hemma har mask? hur får man bort den?
Jag skulle bli tacksam om ni svarade ! Tack
Avmaskar.

Hur gör man? asså, hur gör man .. XD
Du köper avmasknings medel. Finns väll i både piller och pasta form. Våran katt har recept tabletter för att inget annat funkar.

okej.. jag får gå och kolla vad som fins :) tack
Varsågod….

På apoteket har du ett bra urval =) Vet du vad för sorts mask det är katterna har? De två vanligaste masksorterna är spolmask och bandmask. Spolmask är absolut vanligast. Därför tar många maskmedel bara bort spolmask.
Om du har utekatter rekommenderar jag ett avmaskningsmedel för både spolmask och bandmask, tex Axilur. Fast tabletter kan vara jobbiga att få ner (det gör ont, tro mig, många rivsår blir det) och man måste ge dem i 3 dagar i sträck men då finns det pasta i någon typ av sprutmojäng som man trycker in i munnen på katten. Är lika smärtsamt med där tror jag att det räcker med en engångsdos. Dock har jag för mig att det maskmedlet bara tar spolmask och heter om jag inte minns fel, Banminth.
Det bästa vore ändå om du tar med en av katterna för undersökning hos veterinär och kollade vilken mask dem har för där kan du få det allra bästa maskmedlet utskrivet. Det tar alla typer av maskar och man tar bara några droppar i huden i nacken på katter, så är masken borta :)
Det är viktigt att du avmaskar katterna om du vet att dem har mask, de kan bli väldigt sjuka annars. Unga, sjuka och äldre katter kan tillochmed dö.
Ett alternativ för att få reda på vad katterna har för mask är att köpa kitet "Kolla Masken" på apoteket eller granngården. Kostar 328 kr, dvs billigare än ett vetbesök och test där.

har ingen aning om vad de har för mask.. får ta och kolla upp det.. Tack för hjälpen!

Hur har det gått? *nyfiken*

Jag har inte hunnit än.. jag ska hänga med pappa nån dag och köpa.. jag har ju ingen egen bil.. ( är bara 11 )

svara snarast :D
Axilur kan man ju även krossa och blanda med lite burkmat, eller lite leverpastej då brukar det slinka ner…

Vår katt Tusse går på det första gången. Andra gången tar han leverpastejen men spottar ut pillret. Spaiky käkar vad som helst när som helst så där är inga problem!
Tusse får vi hålla fast och tvinga i pillret!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Fashion! Tack för tipset! Ja, jag är 11, fick min första katt när jag var 3 , fast den bodde hos mormor.. :) ska vi bli friends= Kram.. ( TACK ALLA! )