Olja i pälsen
Våra kattungar på 5 månader har nu haft det väldigt roligt och springit runt uppe i lastbilshuven på pappas lastbil. Så de har blivit alldeles oljiga i pälsen.. Tänkte tvätta dem imorgon, men då undrar jag vad som är bäst att tvätta med?
Så om ni har något tips, så blir jag väldigt glad=)

Tvätta ska du nog göra på en gång så att dom inte får i sig oljan.Jag har själv haft en katt som lekt med en oljig svarv .Henne fick jag smörja in med YES diskmedel för att få ren.Olja är farligt yes är inte bra att regelbunndet tvätta katter i men i en nödsituation så löser det fett och olja bra.Sen gäller det att skölja skölja och skölja en stund till så att inga diskmedelsrester finns kvar i pälsen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle tvättat katterna på en gång!
Läskigt om de slickar i sig olja. Det kan gå illa.

Håller med MonicaLagerqvist att YES är väldigt bra i nödfall..men skölj noga.. Tycker oxå du ska tvätta dom med en gång!!

Detta hittade jag på hittekatter iFokus där finns mer att läsa om olika gifter.
Behandling: Om ens katt kommer hem oljig i pälsen skall man omedelbart sätta på den en krage så att den inte kommer åt att slicka. Sedan skall man bada den i ett fettlösande medel t.ex. raffinol. Man bör sedan schamponera katten och försiktigt torka den. Ofta behöver man tvätta den flera ggr. Ge också katten lite grädde i omgångar. Om huden börjar bli röd eller om katten blir slö, vinglig och börjar kräkas så är det veterinärbesök omgående
Mona

Åh, jag som inte kan tvätta ikväll:/ Måste vänta tills imorgon.
Så jag får helt enkelt gå upp tidigt imorgon och göra det.. För ikväll är det omöjligt:/

Olja löser olja. Alltså, du kan lösa upp oljan med någon matolja och få bort en hel del, men sen måste du ändå ta något tvålaktigt för att få bort oljan. Men hellre lite rapsolja kvar i pälsen än svart olja, eller hur?

Har du tvättat katten förr? Tänk på att ljudet nere i ett badkar kan bli jobbit för en ovan katt o att de kan bli rädda om de inte kan stå ordentligt, så ställe ner nått den kan få fästa på när den ska stå och var försiktig med hur du sätter på vattnet eller tar i badkaret så det inte blir onödigt med ljud

Nej, hade inte tvättat katterna innan, men det gick hyffsat=). Har inget badkar så det fick bli i handfatet.
Ska se när dem har torkat ordentligt om det finns någon olja kvar. Men tror jag fick bort det mesta, då de bara hade uppe på ryggen.