Västsvenska kattklubbens utställning.
Tidigt på morgonen så gick jag upp. Klockan var 03:30. När jag klarat av mina morgon ritualer så satte jag in katterna i sina transportburar och in i bilen. På väg ner till Göteborg så plockade vi upp en kompis från klubben o hennes två skogisar. På den något långa vägen ner så pratade vi mycket katt o om domare. Hon trodde inte att hennes katter skulle gå något bra denna dagen pga att domaren tidigare inte gillat dem.
Nåja väl framme vid utställnings hallen gick vi igenom vetrinär kontrollen o inchekningen. Eftersom vi kom på söndagen så var det fritt att välja bur o vi valde burar brevid varandra. Jag gjorde en dubbelbur av två stycken o hängde upp burskynket o gjorde det fint o lade in vatten o kattmat. Sedan fick katterna komma in i buren. Kan tänka mig att Willow blev förvånad o undrade vad detta var för hon hade ju aldrig varit på en utställning förut. Men hon nosade lite och åt lite mat med en gång o sedan så rullade hon ihop sig o somnade. De andra två slog sig oxå till ro efter en liten borst. Sedan gick jag o anmälde vilken bur rad vi valt o gick o tittade på de andra katterna en stund. I bur raden efter oss så låg en liten alldeles underbar liten brittkattunge o sov. En blåpadda o guuud va hon var söt. Tittade mycket på henne under dagen kan jag lova. Ganska snart efter att bedömningarna hade börjat på var det Willows tur att stå på domar bordet. Domaren började titta på henne o sade att hon var osäker på att hon var silver o att hon var vit. Jag blev helt kall. Var hon fel registerad o inte skulle få sin bedömning. Domaren tig ialf med henne till en annan domare o de vände o vred på henne en bra stund. När domaren kom tillbaka så prisade hon hennes temprament hon hade spunnit hela tiden och detta var hennes första utställning. Hon sade att ialf att Willow är klart silver men det vita kunde vara silver det med. Och att jag skulle vänta mig att det inte var sista gången som det diskuterades. Hon fick ialf sin bedömning. När det sedan var dags att få resultatet så blev Willow 3:a utav fem o för att inte ha mycket till päls så var det väldigt bra. Det berodde på detta oxå sade hon. Jag blev jätte glad för det var ju två pälsade o fina flickor som hon vann över.
Sedan skulle det dröja en bra stund innan någon utav mina katter skulle upp för bedöming men min kompis kastrat hane skulle upp o han fick sitt cert o gick vidare till BIV uttagningen och där blev han senare BIV också. Så min kompis farhågor slog verkligen inte in.
Sedan så dök min pappa o hans fru upp och de bjöd på kaffe o köttbulle macka som var jätte gott efter en lång förmiddag utan någon mat. Och när de skulle gå så kom min mamma o vi gick runt o tittade på de många katterna. Nu närmade det sig bedömningen för huskatterna o vi satte oss o såg på nomineringarna hos den domaren som de skulle bedömas för. Och brevid oss satte sig en kvinna o med sig hade hon den lilla britt honan som jag tittat på under dagen o kattungen var alldeles bedårande o låg på rygg i hennes knä o såg lycklig ut. Mamma totalt smälte för denna rasen och den lilla katten. Snart var det dags för bedöming av huskatterna o det var korthårens tur först.
Långhåriga hanarna var det sedan dags för o jag kammade lite på Zlatan innan jag tog han till domaren. Zlatan var lite nervös o nu var det ändå hans fjärde utställning men han skötte sig bra även om han mest ville att jag skulle hålla om mig o vara i min famn. Domaren hon tyckte att det var tre väldigt fina långhåriga hanar o hon hade svårt att välja katt. Tillslut så valde hon den röda som etta. Men hon kunde inte välja mellan Zlatan o den blåa hanen så de fick dela på andra platsen. Och jag var lika glad för det. Nu var det Feztiz tur o jag lämnade Zlatan o tog fram Feztiz o kammade lite på henne o när jag kom fram till bordet så hade hon den andra honan där men hon tittade upp o följde Feztiz med blicken. Jag satte mig ner o väntade på våran tur. När hon fick Feztiz på bordet så såg man att hon var såld på henne. Feztiz är ju väldigt söt. När hon skulle säga vem som skulle vinna sade hon. " Jag trodde inte att de kunde bli finare är den (och pekade på den röda honan) men den andra är underbar, och är min favorit" Jag tror ialf hon sade det där sista men jag var så glad o lyssnade inte så noga tyvärr. Jag tackade domaren o pussade på Feztiz som varit jätte duktig o inte alls visat upp sitt padd humör alls.
När jag kom tillbaka på hade min kompis andra katt tagit sitt cert o blivit BIV o var på nominering. Och han blev också NOM. Så vi var väldigt glada utav att ha två katter i panel. En kompis dök också upp o jag, mamma o Natasha (kompisen som dök upp) gick o tittade på britter o mamma tog visit kort från olika uppfödare för hon blev ju som sagt helt såld på den rasen. Så nu lägger hon väl in hela sin övertals förmåga på sin sambo hoppas jag för jag tycker verkligen att mamma skall ha sig en liten britt. Sedan åkte mamma o en annan kompis dök upp med sina två små barn o vi gick upp på cafeet o åt lite grann. Men nu var jag ganska så nervös igen o gick till buren för att ringa uppfödaren till Willow o berätta resultatet för henne. Sedan så kammade jag lite till på Feztiz. Höll nog på att göra henne till en naken katt tror jag.
Tillslut så var det dags för panelerna. Kat. 1,4 o 2 var före huskatterna o jag kunde se på när min komips han katt blev BOX. Oj vad glada vi var o nu var det dags för huskatterna. Den korthåriga honan vann över hanen. Och sedan så var det Feztiz tur o hon var så bedårande söt. Och hon vann över hanen med alla domar röster. Sedan blev det riktigt spännande. Skulle hon bli BIS eller skulle hon bli BOX, det var frågan. En röst på korthåret, en röst på Feztiz o en röst till på korthåret o det var klart. Korthåret blev BIS o Feztiz blev BOX. Jag lovar att jag var väldigt glad o när vi skulle gått från panelen så kom en man framo frågade om det var en turkisk van. Jag svarade glatt att det var en huskatt o han såg förvånad ut. Hon hade visst mer likheter med en van än bara vitfläcksteckningen. Hon är ju harlekin o är nästan van. Aliosha tyckte också att hon var fin men det vågade han inte svara först heller för han var rädd för att hon skulle vara en solid raggdoll. Men när jag sade att det var en huskatt tyckte han att hon var väldigt fin o söt. =) Ja så kan det vara när man har en huskatt.
Nu började vi packa lite grann. Det skulle ju strax vara slut o Feztiz hade vunnit en del saker. Två kilo torrfoder o en liten pokal. Det var lite tråkigt med denna utställningen var att huskatterna inte rankades så högt för det fick inga krokader för sin 1:a plats och pokalen hon vann som BOX var en tredje del så stor som raskatternas o det stod inte heller BOX på den som på de andra. Det var tråkigt. Men jag var ju glad ialf för det är ju resultatet som räknas. Vägen hem gick bra utan några missöden o när vi kom hem pustade vi alla ut tror jag o jag lekte en stund med dom innan det var dags för sängen.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vad roligt ni verkar ha haft det, Edda! Grattis till framgångarna!!
Och vad trevligt att en liten britt hjälpte till att förgylla dagen också…;)

Ja det var väldigt kul. Och ja britten var helt underbar. =)
S*Luddhuvet´z
Ett stort grattis! 

EddaM, grattis :)
jag var själv där och tittade med min systerdotter, intressant att se hur en utställning går till.
Måste man inte vara med båda dagarna? Eller hur funkar det egentligen?
Det skulle vara kul att få en bedömning av Morris, men jag blev inte så sugen på att tvinga honom sitta i en bur så länge..

Som tur är så är det sällan de där "traditionella" tvådagarsutställningarna med bara 1 cert-möjlighet går av stapeln längre. Personligen tycker jag det är tröttsamt för både katter och utställare…
Jag skulle tippa på att utställningen i Mölndal antingen var en sådan kategoriuppdelad utställning, där vissa hårlag tävlade enda dagen och de andra den andra. Alternativt att det fanns möjlighet till 2 cert och att man då fick välja dag att ställa ut, eller ställa båda om man ville.

aah, ok.. det kanske är något att fundera på iaf :)

Har man riktig flax, vilket var länge sedan man hade i det avseendet, så kan man hitta en drive-in utställning också. Dvs när grundbedömningarna är klara och katten inte går vidare till finalerna så kan man bara åka hem, som på en hundutställning - sååå skönt:)

måste man alltid stanna hela tiden ut?
annars får man väl gömma katten under kappan och smyga :D

Oj vilken trevlig dag och grattis till så fina katter. Jag skulle också vilja ställa ut, men hittils har min snuttis allergi satt p. för de planerna. Har aldrig ställt ut katt men däremot hund en del.

Ja det är ju det som är jobbigt med utställningar, det är mycket väntan, veterinärincheckning ca 6.30-9.00, bedömningar börjar (i bästa fall…) runt 10.00 och ja sedan är man ju kvar hela långa dagen tills utställningen stänger, runt 19-tiden. Ja, ibland så slutar det tidigare, om panelerna är klara, vid 17-tiden kanske.
Visst kan det vara mysigt när man har mycket kompisar där, mycket katter att kika på, bra lunchställe, trevliga försäljningsstånd osv - men tja, det är tidiga morgnar och mycket väntan.
Visst är det tidiga moronar, men jag tycker att tiden går fort på morgonen….*ler* Det är eftermiddagarna som är seeega…..
Ställde ut Cornell på lördagen på samma utställning, han blev Ex 2.
På morgonen först veterinärincheckning, sen hämta burlappen o hitta sin bur. Sen skulle man klä buren, vilket tog sin lilla tid, därefter skulle man kolla var domaren satt o kolla de andra katterna o ägarna…*S* Så morgonen gick fort, o helt plötsligt var det dags för Cornell, som då skötte sig fint.
Sedan gick jag ju runt och kollade de andra bedömningarna, som var intressanta, speviellt när de svenska domarna berättade om katterna och varför de valde just den katten som t.ex. blev. Ex 1.
Sedan var det ju nomineringar och de var ox o kul, men SEDAN blev det långtråkigt tills panelen startade för kat. II, o när BIS i kat.II var klart, så tröttnade jag o satt o slöade tills man fick gå hem…

Välkommen till Katter, Carrocs!
Roligt att höra om alla tappra utställare med katter:)

#4 Det är inte ofta en katt vantrivs i buren på utställningar. De sover mest hela dagen. Om man sedan har med sig leksaker så roar sig katte oxå. Buren blir en trygghet för dom. Min Zlatan är hel cool inne i buren men väl ute blir han lite rädd.
Pia: Det var en två certs utställning. Ställer nästan bara på dem då jag har katter i två olika kat. o huskatter o skogisar brukar inte vara på samma dagar tyvärr.
Boxsköldpadda
S*Luddhuvet´z

Rediga sköldpaddor där ser jag…:)
Lilla söta Feztiz!

Ja det var lite roligt tyckte jag =) Ja hon är så söt. Hon ligger o snuttar på min arm nu. Samtidigt som jag försöker att skriva. =)
S*Luddhuvet´z