Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 689 ggr
[helenal]
0

har litr frågor

hejhej och godmorgon!Hoppas ni har sovit gott..för det har inte jag. Första natten med kattungarna,herregud säger jag bar.ä. Först mellan 22:00-00-00 sov de båda som en stock i deras orange sovplars med massa hål i som de sover i,sen nr jag skulle släcka var de gööör pigga, de hoppade upp i sängen bet i mina fötter..och lekte runt.. de bajsade i lådan och VILKEN lukt!ska de verkligen lukta SÅÅÅ äckligt? jag har en kattlåda en stor en,med tak över hela..trodde de skulle förminska lukten och så har jag kolfilter över också..men icke!tips på bra Kattsand,som ej e fööör dyrt!

Jag var tvungen att sätta över vår SVINDYRA fötöljer med ett stort t'cke..men de kryper de under …. Tips på hur man kan lära kattungar att inte vessa klorna i möblerna..speciellt fötöljerna,när man e hemma kan man ju se efter dme men om man tex e på jobbet??? Min pojkvänn blir tookiig!

ha de bra!

Destany
0

Jo det e jobbigt med kattungar.. de har så mycket engeri o det tar ju ett tag innan man får de att göra som man vill…

jag använder katty Kattsand o så köper jag cat sand fresh från catman o häller i o rör om i sanden så luktar det lite bätttre ialafall.. bajset luktar alltid värst när de inte har grävt ner det…..

det finns nåt att köpa som heter fy spray det kaske funkar ? Har dom klösbräda för har de det så varje gång de klöser på ett ställe de inte får o du ser det sätt dem på klösbrädan,… det funkade iallafall med min ena katt

[helenal]
0

aa smart:) de sks jag testa. Jo men dem klöser på klösbrädan..men jag ska försöka med de..att varje gång jkag ser dem klösa sätter jag dem vid klösbrädan. Skönt att katterna var rumsrena när jag fick dem..så slippe rjag träna dem på det iaf.Men katter e ju väldigt lättlärda. Dem e ju två..så då blir de extra jobbigt… med alla lek och så,men de sover mkt också..men mest på dagarna!

Titti
0

Tittade i min ena bok. Dom klöser på möblerna bl.a för att markera sitt revir. Även för att vässa klorna.

I boken tipsar dom om att man ska sätta ett klösbräde vid möbeln så klöser dom på den istället för möbeln. Finns att köpa, men man kan även göra ett klösbräde själv. Men klösträet ska vara så högt så att kattungarna kan sträcka ut sig i hela sin längd. Man flyttar den sedan när dom använder den istället för möbeln.

"Fy spray" tror jag också på.

Föresten, är det någon typ lädermöbler ni har? Kan hända att det funkar med att torka dom med putsmedel med svag doft av Citron. Kattor avskyr den doften. Men då kan det hända att dom inte kommer upp när ni sitter där, men det kanske ni inte vill.

Vet hur det är med busande kattunge mitt i natten. Hade dom två fösta nätterna totalt förstörda av våran lilla buse. Men det lugnar ner sig.

[helenal]
0

tacksam för alla snälla som hjälper mig;) nej det e i röd tyg… men jag ska försöka prova.. att om de klöser så sätter jag dem vid sin klösbräda istället..så förstår dem sen.katter e smarta. Ja dem verkligen höll på men det e  ju klart..de har just lämnat sin mamma så då blir man lite orolig. Dem går runt och skriker hela tiden fort vi inte sitter med dem…varför gör dem de?sen när vi ropar på dem springer dem fram till oss och vill vara med.

Destany
0

#4 de har nog bara lite speperationsångest när de jamar så… vill veta var ni är..

Min hane på 1 år gör fortfarande så när han blivit av med mig..

Titti
0

Dom har separationsångest. Men det går över. Jag lovar. Ge dom tid så lugnar dom ner sig. Fast det kan ta några dygn.

Förstod jag boken rätt så skulle man ställa klösbrädan på det stället dom klöser på möbeln. Du kan ju testa det. Då kommer dom kanske inte åt att förnya doftmarkeringen så sätter dom nya, i brädet.

Kattmynta har jag förstått att är en ört som kattor är galna i. Du kan gnida lite sådant på klösbrädan.

[helenal]
0

Vsd köper man kattmynta?luktar de ngt starkt? jo de har nog de..tur att d ehar varandra iaf..men fot vi är i ett annat rum jamar de efetr oss..sen när de ser oss nästan springer de fram!!

Zorro var såå gullig idag. Han satt i min killes knä..och han borrade ihop sig och pusssade hela han,sen när han försökte sätta nr honom totalvägrade han.jag skulle ta ett kort på detts,men Tiger var i mitt knä och sov så ville intr väcka honom..ska snart sätta in kort på mina älsklingar!!!Kyss

Scilla
0

Kattmynta är inget för så små katter, dom fattar inte vitsen förrän dom blir könsmogna.

Kattbajs luktar inte mumma, vad har du för Kattsand nu? Som tur är så lär sig kattungar gå på lådan av sig själva, dom är inte som hundar som man måste öva.

Jag tycker du ska köpa en bra kattbok eller länsa bibblan! Alltid bra att ha, speciellt i början!

[helenal]
0

jag ska göra de!! vet inte ngn klumpfri..från missy eller nått där de står luktfri?!

kemikal
0

"Vilse i kattsandsdjungeln?"
"Kattlådan"
"Vad gör ni av den begagnade kattsanden?"
Några länkar till artiklar och trådar angående Kattsand, där du kanske kan få lite tips. Det är olika vad man har för krav, så det bästa är att testa sig fram.

Jag tror nog de andra problemen löser sig, med lite tid och konsekvent beteende från er sida. Just nu är ju allt nytt, de har väldigt mycket energi när de är små, och en annan dygnsrytm. Men efter ett tag börjar de vänja sig vid eran dygnsrytm, och lära sig reglerna. Det viktiga är som sagt att ni är konsekventa, flytta dem till klösbrädan varje gång ni ser dem klösa fel och så. Låna lite kattböcker och läs på lite, så känns nog läget lite mer under kontroll sedan. Det är ju en stor omställning i början, men jag tror säkert ni och era katter kommer att få det bra tillsammans :)

coockie_87
0

vi har haft en gammal datorstol, och den har dom alltid haft att vässa klorna på och busa på, så dom har aldrig gjort det någon annan stans =P

[helenal]
0

hhha vilken tur!jag har ställt deras klsäbräd vid mäblerna nu'!:)