Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 26267 ggr
kristnajohanna
5

Att ta sin katt i nackskinnet.

när min älsta katt, som inte lever mer. var liten, tog jag och lyfte upp honom i nackskinnet när han var över energisk.  När han behövde lugna ner sig. Precis som kattmamman gjorde. Det blev min kisse lugn av.. De katter jag har nu, lyfter jag från ställen där de inte får vara genom just att te på samma sätt och så fräser jag åt dom. Mina katter är inte rädda för vatten, så vattenflaskan funkar inte.   Hur gör du?

Keno
0

Jag säger PSSSSSSSSSSSCCCHHHH!!! När min katt gör något dumt. :P Eller så knäpper jag med fingrarna. Eller säger *hosthost* Men han är inte så svår att få att lyssna som endel andra katter kan vara.

Elega
0

Jag tar också min kattunge i nackskinnet. Funkar hur bra som helst.

MonicaLagerquist
3

Små kattungar under 700-800 gram kan jag ev lyfta i nacken men med en hand under rumpan.Större katter kan få problem med nacke och rygg om man lyfter i nacken.

Stolt ägare till tre La permer

Elega
0

#3 Vilken tur att du sa det. Då ska jag sluta med det. Jag trodde inte att det var några problem.

Jag trodde bara det var bra eftersom har verkar så lugn och avslappnad och han har aldrig klagat.

rulda
0

dom kan få nackspärr av att bli lyfta i nacken.
Men det har en lugnande effekt så du kan ta i nacken men se till att lyfta under rumpan och inte bara i nackskinnet.
När toker är dryg som jag brukar kalla det så säger jag det till honom.
"Tok nu är du dryg" då brukar han coola ner sig lite.
Om inte det funkar så tar jag honom i nackskinnet och ger honom en knäpp på nosen och höjer röster ordentligt. Det fungerar nästan alltid.
Det kanske låter jättehemskt men Toker är en skrikare. Han går och jamar högt hela nätterna och hoppar på dörrhandtag så att jag och sambon inte får sova. Vilket vi behöver.
Tyvärr så gör Tok så för att han vill gå ut, och blir understimulerad när han är inne.
Dagliga selepromenader hjälper till viss del, samt en massa leksaker och gos. Men han är utekatt i själ och hjärta och det är någonting på nätterna som lockar….

Klasselover
0

Jag tar tag i katternas nackskinn om dom bråkar (med 3 busiga katter händer det ibland), och drar isär dom och fräser åt dom.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

LinaK
0

Nja, lyfter upp dem vågar jag inte pga riskerna. Men kan ta tag i nackskinnet lite löst. För då lugnar sig Polly lite iaf.
Annars brukar jag göra som #1 "Pchhhhht!!" eller nått liknande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Silvestris
0

Jag lyfter aldrig en katt i nackskinnet (förutom möjligen under vilt slagsmål, då tar jag tag i det som går att få tag i). Om en katt däremot behöver lugnas ner kan jag ta ett fast tag i nackskinnet, men katten har fortfarande alla fyra på golvet.

I övrigt när det behöver fyas så gör jag antingen fräsljud eller säger "nej". Det funkar bra här.

J-Parnebo
0

Tar bara i nackskinnet på en av våra katter, har bara gjort det en gång, och det är när han sätter sig fast i armen med tänderna och klor, då tar jag i nackskinnet , fast han har alla fyra ben på marken,

åt den andra katten som räcker det att man klappar händerna eller ngt liknande så slutar hon.

och den tredje, så vitt jag vet behöver vi inte säga till henne på ngt sätt. hon gör faktist inget dumt, knappt hemma ngt, och när hon är hemma så sover hon och ätér barax^^

Destany
0

jag satt här o läste inläggen o tänkte jag vet inte hur jag gör för att tillrättavisa katterna.. jag tror jag oftast säger Nej bestämt o deras namn.. jag brukar nästan bara kalla dem vid deras riktiga namn när de e bråkiga..