Vart blir man medlem?
Jag har precis köpt en Ragdollpojk och jag vill ställa ut honom. Jag har aldrig ställt ut ett djur förrut eller ens varit på en utställning. Men nu känner jag att det är dags. Men jag är inte medlem i någon kattklubb.
Vilken/vilka kattklubbar behöver man vara medlem i för att få ställa ut och hur blir man det?
Och även, vilka papper behöver man ha med sig på utställningen förrutom stamtavla och vaccinationsintyg?

För det först bör du bestämma dig om du vill vara med i en SVERAK ansluten klubb eller en IDP klubb
När du är klar över det väljer du klubb.Många vill ju vara med i en klubb nära där dom bor den del väljer att vara med i en klubb som är lite mer rasinriktad.
Sen när du blivit medlem i en klubb fyller du i anmälan och sickar den till din klubb.
samtidigt betalar du in avgiften till utställningen här
http://kattutstallningar.just.nu/
kan du se när och var det är utställning.
Din klubb kan hjälpa dig med blanketter osv.
Med till utställningen ska
katten
stamtavla
intyg på vaccinering
bekräftelse på att ni kommit med (kommer ca två veckor före utställningen från den klubb där ni ska ställa ut)
Fertila hankatter över tio månader ska ha intyg på att dom har korrekt testiklestatus.
Kastrerade katter ska ha intyg på att dom är kastrerade.
Katter över tio månader ska vara ID-märkta och ha intyg på det.
Som SVERAK medlem kan du ställa både på SVERAK och IDP ,som IDPare kan du bara ställa på IDP.
Ställer man på både och så samlar man certifikat i två olika högar. Ett för SVERAK och ett för IDP
Om du går in på NERKs hemsida så har dom en toppen bra artikel Kattutställning for dummis http://nerk.se/
Oj det blev visst lite långt men forska vidare och fråga om det är något som är oklart.Passa dig bara för det är starkt beroendeframkallande.Man får lätt utställningssjuka och drabbas av abstinens om man inte får ställa ut en gång i månaden.
Stolt ägare till tre La permer

Tack så jättemycket! Det här hjälpte mig verkligen och lämnade inga frågetecken.

Förresten fick jag visst ett frågetecken nu när jag gick in på sverak och mitt val av klubbs hemsida.. Måste jag vara medlem i både sverak och min klubb (min klubb är sverak ansluten) eller bara min klubb?

Du är med i en SVERAK ansluten klubb.SVERAK är en paraplyorganisation med klubbar under sig.Så välj en klubb och gå med i den så är du med i SVERAK.

Så med mitt klubbmedlemskap kan jag gå på alla utställningar med andra ord?

Ja om du går med i en SVERAK klubb så kan du det.

Tack så jättemycket för dina svar!