Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1220 ggr
skrollan
0

Äntligen kastrering!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att Schess gått på p-piller och lyckats få kattungar så ska vi äntligen kastrera henne! Har vart svårt att å tag i vetrinär och tid och får bara mera ångest över att hon behövt gå på p-piller! Men nu på tisdag så. Men jag är så förbannat nervös, lugna mig snälla :) Vi ska kastrera henne, tatuera i örat och vaccinera samtidigt. Jag är så nervös att hon inte ska vakna upp :'(

ingela78
0

Förstår att du är orolig men det går allt bra ska du se.. jag har kastrerat både min hane och hona å det gick jätte bra.. Honkatten va dåsig väldigt länge tyckte ja men det va tydligen väldigt normalt.. Hon kräktes lite oxå och kissade ner sej men nästa dag sen så va hon så gott som vanlig igen.. Sen är ju klart att det drar lite i stygnen så hon sträckte ju inte på sej som dom gör annart men det gick jättebra alltihop så du behöver nog inte va orolig.. men hör gärna av dej när det är gjort å så..

En stor lugnande kram

skrollan
0

Tack så mycket! Känns det bättre!!:) Måste man tillbaka och ta bport stygnen?

Natali
0

Det går säkert bra. Jag kastrerade min hona i går. Lämnade henne kl 8 och hämtade vid 14. Hemma (hos mina föräldrar då) fick hon vakna till i en stor bur i två tre timmar. Sen fick hon komma ut. Hon vinglade bara pytte lite. Hon var otroligt pigg och "rak" på benen. Sen vilade hon ganska mycket.

Idag är hon snart som vanligt. Hon har dock åkt bil en stor del av dagen. Inte bra egentligen när hon var nykastrerad, men hon är ju väldigt bil van, och stressar inte upp sig alls för något sånt. Så hon mår bara fint.

Det är väldigt sällan det händer något vid en kastrering. Även om det kan hända vid alla sorters ingrepp, så är det ju endå väldigt ovanligt. Förstår dock att du är orolig. Det var jag också vid inlämnadet, trots att jag har assiterat vid ett antal kastreringar. Alltid nervös sen när det är ens egen älskling som ligger där.

Lycka till!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

ingela78
0

jag fick ta bort stygnen själv på Nelli och det va inte så lätt.. Min sambo höll henne och jag matade henne med skinka och en kompis tog stygnen :) men det gick bra..

Ledin
0

oh du kommer vara nervös den dagen :P men skönt när det e över sen :) det finns ju tråd som läker bort av sig själv kolla med dom på mån om dom andvänder det annars kan man peta bort styngen själv.

Babbione
0

Jag kastrerade en honkatt jag hade , hon var 11 år då. Det var segt för henne att komma igen eftersom hon var så gammal. Men självklart går det bra!

Min hade svårt att vakna men veterinären gav henne en spruta med nåt så hon vaknade på bara några sekunder efter den. Det tar ett tag , ca 1 vecka eller så för dom att piggna till sig igen om ingreppet är det gamla vanliga. Finns visst en ny variant också som jag inte känner till. Men den är visst enklare (kolla i tråden "Tindra är kastrerad"). Vilket som så kommer det att gå jättebra. Djur läker ganska fort…

skrollan
0

tack allesammans! :)
Vetten min sa att han inte kommer ge henne någon spruta för att vakna upp direkt, utan att hon tar sin tid. Ingreppet skulle ta ca 45-50 minuter sa han sedan kunde jag åka hem.
Det är väl ingen fara att åka hem och hon vaknar till hemma eller måste jag sitta kvar tills hon vaknar?
Ska man helst ha henne i bur när hon sover, mamma la våra katter inne på toaletten annars.
Mamma tycker jag är så nojig i onödan, men tror jag blivit det eftersom jag har illrar och dem är det större risk att söva ner som jag förstått det =/

majvi
0

Jag håller på med hittekatter och har varit många vändor till veterinären för kastrering. Det har varit olika veterinärer, och ibland har de fått en uppvakningsspruta och andra gånger inteDet har inte varit någon katt som har haft problem efteråt. .De har sytts med självupplösande stygn. När man kommer hem ska katten ha lugn och ro , ett mörkt rum o ch de ska ha det varmt. Toaletten kan ju vara bra i det fallet. Men katter har sin egen vilja och flera av mina har t.ex hellre lagt sig på golvet än bädden jag har gjort i ordning.Bara man inte bråkar med dom så..

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Babbione
0

Visst kan du åka hem med henne så att hon får vakna hemma,det gjorde jag med en som var nyop för en annan sak…va inte orolig du får instruktioner av din vet. vad du ska göra! Se till att hon har närhet till baljan men räkna med att hon kan kissa på sig först. Badrummet är väl en bra ide…mörkt och relativt tyst. Håller med majvi…hon kommer annars att själv visa hur hon vill ha det. Låt henne ligga där hon själv väljer men till att börja med så kan toa vara bra. Och så får du hjälpa henne att blinka tills hon vaknat om hennes ögon är öppna. Men som sagt, din vet ger dig info.

skrollan
0

okej, men då känns toaletten bättre än en bur som alla andra säger. TÄnkte lägga handdukar om hon kissar sedan vatten till henne. Nrär brukar dem få tillbaka aptitien? När kan hon börja gå ut igen?
Tack allesammans!

ingela78
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när ja kastrerade min honkatt så va hon jätte slö hela den dagen, och även om jag hade bäddat åt henne så valde hon andra platser så jag lät henne välja plats själv.. Hon kissade ner sej frampå dageb men det va enda gången. sen lräktes hon även ett par gånger. Men sent på kvällen gick hon på lådan och då gick hon även å drack vatten.. Men åt det gjorde hon inte förän nästa dag.

Sen kommer jag inte ihåg hur länge ja höll henne inne men det va några dagar så jag skulle va säker på att det inte skulle komma nån smuts i såret..en fyra fem dagar va det kanske.. 

Lycka till idag nu..det kommer gå fint. Hör gärna av dej om hur det går. Men låt henne ligga där hon själv vill och håll koll på henne idag.. så hon inte kan skada sej..för dom blir ju lite groggy..

Kram på dej.

skrollan
0

#11 oj, det var många dagar. Vad vi kommmer vara osams då, hon är redan sur nu att hon inte får gå ut:) Vi fick leta efter henne igår, hon hade vart hos min mamma över helgen när vi var borta, och något hade förmdoligen skrämt henne där hemma. Kram :)

**Men en sak jag kom på att jag glömt att fråga, ska jag ta bort maten för henne några timmar innan som med iller?
**

ingela78
0

det beror väl lite på om hon verkar må dåligt..men annars kanske du kan låta matskålen stå framme men med väldigt lite mat..jag låt skålen stå men hon gick inte i närheten av den..

alltså jag har ju ingen aning om man ska hålla dom inne så många dar men jag gjorde det för att jag kunde om du förstår va ja menar :) men till slut så stod jag ite ut med skriket :)

men idag å imorron tycker ja inte att hon ska gå ut..men hon brukar gå fritt ute eller? för isåfall så kanske du kan ta ut henne i sele?

skrollan
0

ja, tänkte att hon kanske kan gå ut ¨på torsdag, inatt ligger hon väl och sover i princip och på onsdag för att det ska läka lite bättre :)
Men då kan hon ha maten framme ända tills vi ska åka för kastrering :)

ingela78
0

ja idag sover hon nog endel :) men det är nog bra att låta henne va inne tills såret läker så att det inte blir infekterat eller så för det är ju inge vidare..så man får bita i det sura äpplet som man säger å stå ut med att dom skriker å vill ut.. Dom vet ju inte sitt eget bästa :) hör av dej sen så ja får höra hur det går..

skrollan
0

Okej :) Men vi ska in ikväll klockan 18. Men nu blev det att min sambo måste jobba över imorgon, så han jobbar ifrån 07:00-24:00 och jag ska upp till sthlm. Hur tror ni det går, är det okej att lämna henne imorgon, jag hoppas kunna åka upp så sent som möjligt, kanske framåt 1 tiden. Tänkte stända in såna fall till vardagsrummet och sovrummet, så Schess och illrarna bara har toan, käket och hallen om schess skulle pinka i sängen om hon hellre lägger sig där när vi inte är hemma?!:)

ingela78
0

Oki så ni har en sån sen tid.. tycker väl egebtligen inte att hon ska bli lämnad ensam imorgon men det kan ju inte jag bestämma :) vi får hoppas hon mår bra imorgon då så går det säkert bra. Jag är ju så nojjig själv när det gäller mina katter och jag skulle inte ha gjort det men det är säkert ingen fara..

skrollan
0

nu är hon kastrerad. Han trodde att hon skulle vakna till nu lite vid 9 snåret. Bättre vett kunde jag inte hitta! Dem var underbara och berättade allt dem gjorde, så nu är hon kastrerad, vaccinerad och tatuerad. Hon ligger inne på toan med öppen transportbur med vatten utabför. Så nu väntar vi bara på att prinsessan ska vakna :)

ingela78
0

Hur har det gått?

skrollan
0

det går bra, hon skulle promt ligga med oss i sängen hela natten, så nu luktar det kiss där inne efter det hon hade i pälsen. Hon kissade visst på sig där för att han kom åt hennes blåsa sa han.
Vi ligger bara hemma och tar det lugnt Schess och jag. Men hon ska promt ut, men försöker prata med henne. Men hon vill inte äta eller har inte gått på lådan =(

ingela78
0

Oki.. men det är ingen fara..katter kan ju hålla sej ganska länge :) å ´när hon nu oxå kissade ner sej så är det nog ingen fara.. Och aptiten den kan oxå dröja lite men har hon druckit nåt då?

skrollan
0

jodå, dricker måste hon ha gjort över natten, för att hon var så sur att hon fick kissa på lådan igår morse. men hon är fortfarande mycket försiktig, kan skrika ibland om man tar på fel ställe på henne.

skrollan
0

nu har det gått snart tre dygn, och jag verkligen lider med schess att hon inte får gå ut, vad tror ni? Såret är super fint, hon slickar det och sköter det, men hon hatar att gå på lådan min tjej.
Men en sak jag är orolig för, när hon ska upp i soffan hoppar hon inte upp, utan drar sig upp med klorna allt vad hon har. JAg förstår ju att efter en operation att man kan ha ont, men ska hon verkligen bete sig såhär många dagar efter kastreringen?
Får jags läppa ut henne nästa gång hon vill kissa? Lider så med henne att hon går på lådan, hon står upp med framtassarna mot väggen och bajsar för hon tycker det är så äckligt…

Självklart så är det rent i lådan, har aldrig vart så rent som nu när hon måste gå på den.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hon ska inte slicka för mycket på såret, katter har ju en hel del bakterier i sinna munner. Bara så kastreringssåret inte blir rött och infekterat.

Om hon fått snitt på magen så syddes iallafall mina kattdamer med två vändor, ett som du ser men även innanför så kan tänka mig det drar och spänner lite när hon ska upp.

Har bara innekatter så kan inte säga nåt om när du kan släppa ut henne, hoppas nån annan kan råda dig där

tuska
0

Ha du din misse inne, blunda själv när hon bönar å ber att få gå ut, det är svårt, hon förstår inte sitt eget bästa. Beröm henne mycket å kanske ge en godis bit av det hon älskar. när hon varit duktig på lådan.   Många har tratt på sina katter eller en bebisboddy för att dom inte ska komma åt att slicka sitt sår med sin sträva tunga.

skrollan
0

Ja, tror det var så han gjorde, sydde först inuti, sedan utanpå som han sa var "pilligare". Hon slickar mycket enligt mig, men det är inte rött, tycker det ser ut som när vi lämnade vetten, men då ska jag hålla koll på det. Han sa att vi skulle ringa tillbaka om det blev infekterar och hon behövde en tratt.
Fick råd förut att vänta ca 3 dagar, så borde kunna släppa ut henne ikväll så hon får nattpinka?