Synskadade På Ifokus
Hej
Jag undrar om inte denna
sajt (Ifokus) är gjord för oss synskadade.
I går så upptäckte jag en del
funktioner, som inte finns på min skärm.
Med den upplösning jag använder 800x600.
Jag undrar finns det ingen möjlighet att flytta dessa till en annan plats.
Jag skulle gå med i Hittekatter iFokus.
och alla sa: längst ner till höger.
Men inte fanns det något där (på min skärm)
Misstänkte då att det fanns mer utanför, så jag ändrade till en mindre skärmupplösn, och se där var den. Men jag kan ju inte hålla på och ändra varje
gång jag ska göra något på sajterna.
Besvärliga Jenna
Hej,
om du kör med lägre upplösning än 1024x768 kommer inte högerspalten visas, men innehållet visas korrekt. Det finns en tanke bakom detta.
Det går dock att byta sajt på fler sätt än högerspalten där du ser inloggade favoritanvändare och dina favoritsajter. I huvudnavigatione (Alt+N) så finns en länk med "Fler sajter" och där finns en länklista med alla publicerade sajter på iFokus.
Vårt mål är att iFokus ska bli så tillgängligt det bara går, men vi har en lång bit kvar dit. Tanken var att vi skulle få hjälp av Hjälpmedelsinstitutet att anpassa iFokus, men det har tyvärr runnit ut lite i sanden.
Du får jättejättegärna skicka mig alla synpunkter du har om hur du tycker iFokus ska bli enklare för dig som synskadad att använda. Alla idéer är välkomna, även om vi kanske inte har möjlighet att implementera alla och inte heller i den takt vi önskar.
Antingen kan du skicka privata meddelande här på iFokus, eller skicka e-post till johan@ifokus.se.
Mvh // Johan
Systemutvecklare på iFokus
Mvh // Johan
om du kör med lägre upplösning än 1024x768 kommer inte högerspalten visas, men innehållet visas korrekt. Det finns en tanke bakom detta.
Det är ju densom jag vill se, som ni andra gör.
Vad menar du?
Om du hade sett högerspalten på 800x600 hade innehållsytan blivit löjligt smal, navigationen hade brytits över flera rader, man hade fått rullister horisontellt och andra hemskheter.
Det enda som man verkligen går miste om när man inte ser högerspalten är att lägga till favoritsajter. Allt annat går att komma åt ändå via "Fler sajter" eller "Inställningar, Favoriter".
Använder du hjälpmedel som skärmläsare för att läsa på iFokus eller har du 800x600 för att få större text?
Mvh // Johan
Mvh // Johan
Jag ser 0.1 på det enda öga jag har.
Datorn är mitt liv. och jag tycker att det borde finnas plats för att flytta den spalten som finns till höger utanför min skärm.
Det är i högsta grad simpelt att vi som har drabbats så hårt förut inte får ha det enkelt och mindre besvärligt.
Men så är det. alla tänker på sej själva.
Bilden visar hur iFokus hade sett ut om högerspalten visats med upplösning 800x600. Ingen direkt höjdare.
Jag vet inte om "alla tänker på sig själva" syftade på att det är vi på iFokus som är ego och tänker på vad som passar oss bäst, eller om du menar i allmänhet. För vår del baseras beslutet på att det ska passa så många som möjligt. Självklart vill vi att iFokus ska fungera tillfredställande för de närmare 25% av befolkningen som har någon form av funktionshinder.
Vad vi vägt in i våra beräkningar är bland annat:
- Ingen dator köpt senaste 5 åren har rekommenderad upplösning på mindre än 1024x768.
- Rekommenderad spaltbredd för lättlästa texter är mellan 300-400 px bredd. (Våra är 400px för inlägg och 355px för artiklar)
- Horisontella rullister gör lösningen mycket svårare.
- Man går inte miste om någon funktion även om högerspalten är dold.
- Det går att anpassa textstorlek, radavstånd och teckensnitt på iFokus.
- I Windows kan man ställa in DPI till exempelvis 125% om man vill ha stor text, även om man kör 1024x768. I och med att platta skärmar har en rekommenderad upplösning så blir texten suddig om man har lägre upplösning.
- Sajten är till stor del fullt navigerbar utan mus.
Du kan få en liten specialgrej av mig för att ändra ramstorleken så du ser högerspalten. Det går bra att skapa ett bokmärke med denna kod eller så klistrar du in den i adressfältet och trycker Enter. Det måste stå exakt som jag skrivit det nedan med rätt stora och små bokstäver. Allt ska stå på en lång rad.
javascript:void document.getElementsByTagName("frameset")[0].setAttribute("cols", "620,*");
Detta kommer göra att ramarna blir så breda att du ser högerspalten.
Vill då återställa dom igen kan du ladda om sidan bara.
Mvh // Johan
Om man använder skärmläsare bör det inte vara något problem att högerspalten ligger utanför skärmytan då denna läser koden och inte vad som syns.
Har du några speciell hjälpmedel för att läsa texten på skärmen eller är det just större text som är ditt främsta hjälpmedel?
Mvh // Johan
Hur gör jag om jag vill lägga till sajter till favoriter om jag inte ser denna högerspalt

Direkt under bannern/loggan för Katter i fokus, ser du (förhoppningsvis) till vänster först tre flikar (Forum, Artiklar, Inkorg)? Direkt därefter har du ytterligare ett antal flikar där en av dem heter "Fler sajter" där kan du klicka och då kommer de upp ett antal I-fokus-sajter som du kan välja.
Hoppas det funkar för dig att förstå och se :)
Tack för att du brydde dej, överhuvudtaget.
Jag är alltför van att argumentera för mitt handikapp.
Oftast till ingen nytta.

Här är länken till hittekatter http://www.hittekatter.ifokus.se/ kan inte se att den finns ännu i fler sajter samlingen.
hej!
Jag kan inte heller se att hittekatter ifokus finns där i menyn. Det har ju sagts vad jag förstår att även den ska finnas bland menyn: fler saiter?
Kram/Sessan1

Jenna_Gun: Har du uppmärksammat att du kan ändra på textstorlek mm under fliken "Inställningar"?

Nu vet inte jag om detta är anledningen men med tidigare nya sajter har de bara introducerar dem via "reklam" innan de lägger ut den permanent som egen sajtrubrik. Kanske därför den ännu inte "syns"?
Sajtvärden vill ju gärna att sajten ska vara så färdig som möjligt innan den lanseras officiellt. Det betyder att man "tjuvstartar" litet med att bjuda in sina vänner för att få igång diskussionerna. Naturligtvis kan det spridas skvallervägen att en ny sajt är på gång, men de som då hittar dit blir förhoppningsvis inte sura för att inte allting är klart. De är naturligtvis lika välkomna ändå.
När det gäller hittekatter så tror jag att den snart blir officiell. Det är ju semestertider nu och saker tar litet längre tid då.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack alla ni som brytt er. kram Jenna
Nu är denna diskussion slut för min del.