Höjd på staket
Hej alla kattkollegor!
Vi ska bygga ett staket runt vår lilla lilla trädgård på framsidan och jag funderar på hur högt det behöver vara. Mina katter är inte särskilt hoppbenägna och det kommer inte att vara ett staket man kan hoppa upp på utan ett smalt.
Är det någon som har gjort det här förut? Jag hoppas verkligen inte att det måste vara allt för högt. Då kommer det att se ut som ett fort.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
ska det vara i trä? För det kan ju katterna klättra uppför och vill de bara så kan de hoppa rejält högt. Här har det en gång hoppats upp på hatthyllan som sitter på ca 2 meters höjd. När det gäller bredd så krävs det inte mycket för att de ska kunna balansera där uppe. Vi har tex. en duschvägg som är 1,5-2cm och den balanseras det friskt på.
Staketet bör vara en bra bit över två meter om det ska vara kattsäkert. Men man kan ju också sätta en taggtråd eller en strömförande tråd överst för att hindra katterna att hoppa upp. Jag har också sett de som har satt lite nät eller liknande som lutar inåt längst upp. Hoppas du förstår hur jag menar. Då kan inte katterna komma över i första taget.
Lycka till!
Susanna

En sak som man också bör tänka på att andra katter inte kan hoppa in.Jag skulle aldrig våga ha mina katter ute i en inhängnad som det inte är tak på.
Stolt ägare till tre La permer
Alltså… Detta verkar komplicerat. Vi har haft ett staket på 1 m som de inte har hoppat över än så länge. Jag tänkte mig kanske 120 eller 140 cm…
Jag har verkligen ingen lust att sätta nät kring hela trädgården. Och vet inte om vi ens får göra det.
Dock har mina två britter aldrig hoppat över staket. De hoppar inte om de inte vet att det går att landa där uppe. De har aldrig klättrat uppför väggar heller. De är lite klumpiga så…
Dessutom är köksfönstret alldeles vid trädgården så vi har god uppsikt över dem. Svårt detta.

min klumpiga katt hoppade upp på en dörr från golvet en dag….dörren är smal och 210cm hög och han lyckades…annars hoppar han aldrig…
Jag har perser o exoter. Vi byggde en kattgård förra våren. Den är 2,20 hög. En av katterna klättrade hela vägen upp och gick o balanserade på kanten däruppe. Jag höll på att få hjärtsnörpan! Nu har vi satt en bräda som går inåt, alltså det går inte att klättra över den + att det finns ett nättak över alltihop.
hurdant staket ska man ha? Jag menar om man har galler, var får man tag på bra galler och hur stora/små ska maskorna vara? Måste man gräva ner hörnstolparna för att det ska hålla? Jag menar hur avancerat behöver bygget vara? (är endast amatör på området 
)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#7 Jag köpte nät på ÖB på rulle. Där kostar det inte så mycket o det funkar jättebra. På Perser i fokus finns bilder på min kattgård om du vill se. Under tråden: Tips på kattgård/inhägnad, tror jag den heter.
Tack! Det var bra tips!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen