Katt på bord
Här ligger Milou och ser söt ut. För henne är det självklart att ligga på bordet och jag skulle inte ha hjärta att neka henne det. Katterna använder nog det bordet mer än vad jag gör och jag har t.o.m. ställt vattenskål och kattgräs där. Är det fler som har katter på matbordet?

Sajtvärd Katter iFokus
Mina katter har alltid fått gå upp på bordet. Har ju inte kunnat hejda dem när jag har jobbat under dagarna. De har dock sällan legat och sovit där, utan mest gått upp och satt sig i fönstret.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Självklart katt på köksbordet här hemma! Har bäddat på köksbordet - vid fönstret - åt dem. På köksbordet finns även miniväxthus så här års, och min dator. Äter gör jag framför TVn 😊.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"Det bästa vi har, det sätter vi på bordet"
Så sa alltid mormor och det gällde både djur och barn🙂
/Maria
Så söt.
I början, när Nelson var ungkatt, han skulle vara på matbordet, men han var ofta där i smyg men hoppade ner när han märkte att vi var på väg till köket.
På senare år gav vi upp och lät Nelson och Samuel vara på bordet, även under tiden vi satt och åt.
Ja men självklart är det katter på bordet fattas väl bara mina får röra sig precis som dom vill enda undantaget är när jag lagar mat skär upp kött och sånt eller det står heta grytor på spisen då får dom hålla sig undan av säkerhetsskäl 😎

Om jag har gäster får min katt inte vara på köksbordet när vi äter, men annars är det fritt fram. Men det är nästan bara då som matbordet används alls. Är jag själv äter jag vid skrivbordet, och jag tror min katt tycker att hon har bättre sov- och utkiksplatser på andra ställen än matbordet. Så förutom enstaka gånger för att ta sig till köksfönstret eller för att inspektera vad jag köpt när jag packar upp matkassen så är det ovanligt att jag ser henne på matbordet.
//Jessie
Nej köksbordet och köksbänk = förbjudet, sedan kanske de är där när man inte är hemma men när jag är hemma är de inte där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej ingen katt på bordet, hon är helt enkelt inte intresserad. Kom till oss som vuxen så kanske vanor från tidigare hemmet.
Och förresten, varför ska man hålla till på ett hårt bord när det finns mjuka fåtöljer, soffor och knän? 🐈
#11: Mina katter verkar gilla att variera både underlag, nivå och plats. Att ligga på bordet ger möjlighet att sträcka ut hur de vill utan att något tar emot och ger samtidigt bättre överblick än när de ligger direkt på golvet.
Att jag bor relativt litet (48 kvm) kan säkert också bidra till att katterna utnyttjar allt som är en potentiell plats. Där Milou ligger har hon inte bara uppsikt över köket utan även vardagsrum och hall.
Sajtvärd Katter iFokus
#11: Hahaha ja man kan undra ibland med katter dom mest obekväma ställen tycks vara det som lockar 🤣 Jag bor på 298 kvadrat sängar soffor fåtöljer och kattbäddar finns det gott om ändå väljer dom platser jag tycker skulle vara hur obekväma som helst men katt är katt dom kan tydligen finna bekvämt lite varstans 😸
Mina katter fick vara överallt utom på spisen, även när jag inte lagade mat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#14: Det där med katter och spisar var med om en händelse när jag bodde i Sthlm tack och lov var jag hemma och i köket men en av dom katterna var på spisen hoppade ner och slog på två plattor på det högsta.
Sen dess skruvar jag ur säkringen man vet aldrig vad små tassar kan komma åt och för några år sedan bytte jag till säkringar som jag bara behöver fälla ner när jag använt spisen sen åker en kastrull kallt vatten på plattan ifall någon får för sig att hoppa upp.
Numer är det inte ofta katterna är där det händer med dom två yngsta och en av dom hade satt på platta men tack och lov bryter jag strömmen direkt som jag är klar med spisen det är ett bra tips för oss med nyfikna djur.
Har du katt kvar Tarotstollan ? minns du fick ta bort en men den andra är han med dig fortfarande 🐈
#15. Tyvärr inga katter kvar, den sista fick somna in i februari. Han blev 15 år och 7 månader.
Skulle så gärna vilja ha nya katter men ingen idé, då det inte finns någon som kan hjälpa mig med katterna om det skulle hända mig någonting.
De är själva för sjuka för att kunna ta hand om några katter.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så här ser det ut just nu. Lotus får också plats.

Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-05-26 17:38 av OberonsMatte
#16: Vad tråkigt en av mina blev också 15 år och 7 månader han fick somna in i December men några fler finns så helt tomt är det inte men man saknar dom något så oerhört stort fast flera katter finns hemma ❤️
#17 Precis så där ska det se ut ordning och reda 😎så härliga dom är en av mina är röd och vit men han är korthårig.
En period fick Nelson äta sin mat på matbordet då Samuel åt upp sin mat fort och försöka stjäla Nelsons mat. Nelson var alltid generös och lät honom ta maten, men vi lät Nelson gå upp på bordet för att äta så att vi kunde hålla vakt när Samuel närmade sig.
- Redigerat 2026-05-29 07:42 av New2ragdoll2