Katter iFokus

Katter

Läst 953 ggr
New2ragdoll2
0

Klister i saliven?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

När Samuel har tvättat sig efterlämnar han klister på pälsen. Det blir snabbt stelt.

Detta gäller även vid de tillfällen han tvättat sig mellan måltiderna.

Vad kan det vara?

Vixxen
1

Är hans tänder kollade hos veterinär nyligen?

New2ragdoll2
0

#1: Nej, har inte varit på tandkontroll på ett tag. Han har haft TR i flera omgångar. Kan det vara relaterat?

Nephi
2

#2: Kan definitivt vara bra att kolla upp, min första tanke var hög salivering och det kan bero på tänder

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

New2ragdoll2
0

#3: Yes, ska kolla upp detta med veterinär.

Måste göra en seniorkoll också. Killen har tappat en del vikt, ca 1/2 kg på ett halvår. Men så har han IBD och har lite lös avföring då och då. Fungerade bra med kortisontabletter ett tag men nu har den mindre effekt. Mycket bra avföring emellanåt. Kortison kan ju orsaka muskelförlust osv.
Han har också en kronisk inflammation i bukspottskörteln, kanske behöver han börja med enzymer.

Vixxen
0

#4: Bra att checka upp honom!

OberonsMatte
0

Det här är bara en teori, men kanske saliven blir tjock och klistrig om han är lite uttorkad av någon anledning?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-03-06 22:40 av OberonsMatte
New2ragdoll2
0

#6: På sistone får han i sig mer vätska då vi blandar i mer vatten i hans torrmat (ihop med blötmat). När torrmaten pulveriserats absorberar den effektivt vattet, vilket gör att ännu mer vatten krävs för att få till en konsistens som liknar passerad kost.

Märker att han kissar oftare och i större volymer.

New2ragdoll2
0

#6 Vid närmare eftertanke, det ligger nåt i det du säger, att han kanske är dehydrerad.

Finkrossad torrmat som varit blötlagd får nästan samma egenskaper som vatten och mjöl. Osäkert om Samuels tarmar klarar av att utvinna tillräckligt av vattnet som bundits till pulvret.

OberonsMatte
1

#8: Det finns en del diagnoser som gör att katten blir uttorkad oavsett vätskeintag, så det är bra att han ska kollas upp. Särskilt med tanke på viktnedgången som känns lite oförklarlig.

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
0

#9: Ska kolla upp detta! Han har dessutom åldrande njurar. Och högre risk för diabetes i och med att han står på kortison.

Kissemissyoumeaow
0

#7: Låter som diabetes kan vara en orsak då.

Uppkatten
0

Kortison kan ha biverkningar som att katten dricker mer och kissar mer, utan att det för den skull handlar om diabetes.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

New2ragdoll2
0

#11 Ämnar att ta ett glukosprov.

#12 Frågan är om han får i sig den ordinerade dosen av 1/2 tabl Prednicort / varannan dag. Vi petar in tabletten lite försiktigt i hans blötmat då han annars spottar ut den om den ligger löst i matskålen.
Har inte sett några tendenser till att han ens vill dricka från vattenskålen.

Lite om hans IBD -

Måttlig mängd blötmat verkar inte påverka hans mage speciellt mycket utan konsistensen på maten (blötlagd torrfoder som senare krossas) verkar avgöra huruvida han blir lös i magen eller ej.

Så här har hans icke-optimala måltider sett ut :

1. Blötlägger Purina hypoallergenic torrfoder 13-15g. Efter 10 min krossas de till en puréliknande konsistens. Häller i detta i skålen.

2. Tillsätter 40g blötfoder (Hill's prescription I/D) som en liten hög på Purinas puré.

Han äter blötfodret först, sen äter han purén.

Ovan resulterar i antingen en hyfsat fast avföring i första omgången, men en stund senare i en kladdig avföring, eller bara kladdig avföring. Ibland en strimma blod i avföringen.

Inbillar mig att ordningen på maten Samuel äter påverkar absorptionen i tarmen.

Testar idag att blanda purén och blötfodret ordentligt ;

1. 5g Purina torrfoder,
  2. 65g Hill's blötfoder

Totalt får han då i sig motsvarande 40g torrfoder.
(nästa test, om ovan inte lyckas, blir att även mosa blötfodret och blanda med purén)

Enbart 65g blötmat x 2 resulterar i mycket fin avföring. Men det är för lite kalorier för hans behov. Enligt utfodringsråden för Hill's prescription I/D ska en 4kg katt ha 2 1/2 påse (per påse 85g).
1 påse ska motsvara 20g torrfoder. Samuel väger 4,1-4,2 kg och det i sig är undervikt. Hans optimala vikt är ca 4,5-4,6 kg.
I nuläget betyder 3 utfodringar / dag vilket jag är tveksam till om hans mage klarar av.

Uppkatten
1

Låter som att din katt har en svårare form av IBD än mina. Min tjej som står på kortison (0,5 tabl./varannan dag) har t.ex. klartecken från veterinären att äta sin medicin i en liten bit (någon centimeter) köttstång, vilket gör att medicinen vanligtvis är lätt att få i. På samma sätt ger jag henne B12.

Min andra IBD-katt står inte på kortison, utan får en mer strikt diet med Purina hypoallergenic samt blötmat (monoprotein känguru). Vi har också bedömt att hon tål tonfisk/kokt torsk. Hon får som sagt inte kortison men behöver B12-tillskott (har använt Betolvidon, numera 0,25 tabl./v.). Har provat att gröpa ur t.ex. Anallergenic (som är lite större torrfoderprickar) och gömmer B12 däri. Kan också gömma det i liten portion tonfisk. Det finns också ett B12-spray som man kan duscha över t.ex. blötmaten och som min veterinär har okejat att jag använder (veterinären har då räknat på dos etc).

Låter bökigt att hålla på och blöta/krossa maten. Mina katter har vanligtvis fin avföring, den ena har perioder med diarre. Enligt min veterinär förekommer ofta diarre-perioder hos IBD-katter trots atr man är noga med mat och medicinering.

Min kortison-katt blev t.om. sämre av hypoallergent foder första dryga halvåret (d.v.s. mer diarre). Fick återgå till vanlig blötmat för att stabilisera magen (!), vilket enligt veterinären inte var väntat. Sedan behövde hon antibiotika under en period (fick feber etc) och efter det verkar magen ha tuffat på mer stabilt på hypoallergen kost.

En del veterinärer verkar förorda strikt hypoallergen kost - alltid (för IBD-katter), andra menar att om katten verkar må OK och står på kortison så kan "vanlig" mat vara ett sätt att höja livskvaliteten/aptiten hos en äldre katt.

Gissar att varje veterinär behöver göra en bedömning utifrån varje enskild katt, och den kattens förutsättningar och situation.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Kan tillägga att min veterinär menade att foder-rekommendationerna många gånger är orimliga, inte minst för äldre innekatter som inte är särskilt fysiskt aktiva (de behöver INTE den mängd mat som anges av fodertillverkaren). Däremot bör katten förstås inte bli underviktig. Då får man kolla med sin veterinär.

Du tror inte att mindre portioner oftare är skonsammare för kattens mage? Det sägs ju ofta att katten vill äta små portioner ofta, vilket också bidrar till minskad stress hos många katter. Min veterinär har inte gett några råd om antal måltider per dag, så här hemma ges många måltider per dag (vilket de fått även när de var yngre och inte hade IBD-diagnoser). Spontant tänker jag att det måste vara lättare för mage/tarm att hantera små portioner i taget, men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Uppkatten
0

Så här säger AI:

"För katter med IBD (inflammatorisk tarmsjukdom) är det bäst att servera så många små måltider som möjligt, gärna fler än 3–4 per dag. Detta avlastar den känsliga tarmen, minskar kräkningar och förhindrar att katten överäter vid ett och samma tillfälle."

Dock händer det ju att AI har fel, så diskutera med veterinären om hur du ska tänka kring just din katt.

New2ragdoll2
0

#14 #15 - Skönt att dina katter klarar sig såpass bra, speciellt hon som håller IBDn i shack enbart med kosten!
Intressant att det krävdes en längre tillvänjningsperiod av Purina hypoallergin för din katt.

Ja, Samuel har periodvis ganska svår form av IBD som tycks gå i skov.
Svårt att bedöma detta då det sker så oregelbundet. Hans IBD har förvärrats det senaste året. Innan hade 1/2 tabl mycket god effekt, 9 av 10 avföringar har varit fasta och fina.

Har frågat veterinären om han kan skriva ut Budenisid som tycks utöva mindre systemisk effekt än Prednicort.

Har funderat på att ge honom mat 3 ggr dagligen, men volymmässigt blir det en hel del ändå om han bara ska få blötmat, även om man bortser från tillverkarnas rekommendationer.

Blötmat 65x2 är alldeles för lite även för en senior tänker jag mig.
Kanske

Har inget emot att krossa och preparera hans torrmat, men det blir lite bökigt om man ska göra det 3 ggr / dagen med tanke på jobb osv. Så jag vill hellre först försöka hitta en optimal mängd kombination av torrmat och blötmat. Men funkar inte det kanske blötmat 50gx3 skulle kunna vara ett alternativ.

Snart ska han på seniorkoll och då tänkte jag att vi vill se status på :

• bukspottskörtel
  • njurar
  • B12, folsyra
  • sänka, blodsocker
  • ev blodtryck.

Något mer som man skulle vilja testa månne?

Uppkatten
0

Fråga också om småportioner många ggr/dag skulle kunna gynna honom, se #16. Här hemma har tjejerna alltid fått mat ett par ggr på morgonen, och sedan flera mål under em/kv.

I nuläget står det ofta lite torrfoder framme, då ffa ena katten gynnas av det (risk dock att kortison-katten överäter…). Men att ha foder framme på det sättet går förstås inte om det behöver vara uppblött torrfoder.

New2ragdoll2
0

#18: Med ett par gånger på morgonen - hur lång tid passerar mellan dessa två måltider?

Hur mycket mat får dina katter i sig?

Ja, torrmat klarar han ju inte av såvida man inte preparerar den ordentligt. Han har klarat av 10g torrmat med 35 g blötfoder men även där är det lite si och så med intermittenta lite kladdigare avföringar. Formen är som bajskorv men ändå lite åt det kladdigare hållet.
Det är svårt att fastslå om en viss mängd torrfoder tolereras väl för det är så svårt att avgöra om avföringen blir kladdig p ga tillfällig ökad känslighet eller något annat.

Men jag klamrar mig fast vid att han åtminstone klarar 65g blötfoder x 2 galant (motsvarar ca 30g torrfoder).

Håller tummarna för att 5g torrfoder med 65g blötmat fungerar bra!

Uppkatten
0

Jag brukar ge katterna mat omedelbart när jag vaknar, och sedan det sista jag gör innan jag går till jobbet. Så 1,5-2 timmar blir det väl oftast emellan givorna på morgonen.

Har du diskuterat med veterinären om du kan ge Vi-Siblin för att stabilisera avföringen?

Det får båda mina katter dagligen, på veterinärens inrådan (de har haft problem både med hårda magar, och med diarrer, fast på måttlig nivå).

Jag blötlägger 1 tesked Vi-Siblin i en halv deciliter vatten, och låter det stå i 10 minuter för att "svälla". Sedan ger jag varje katt ca 1 tsk av detta morgon och kväll i blötmaten.

Jag förvarar "Vi-Siblin utrört i vatten" i kylskåpet i kanske 2 dygn, för att slippa göra ny vid varje måltid.

Vi-Siblin hjälper alltså både vid lös och vid hård avföring.

• Redigerat 2026-03-11 09:30 av Uppkatten
New2ragdoll2
0

#20: Hm. Kanske värt att testa en dubbel frukost.

Han har provat bulkmedel i form av Husk men då gick han och bajsade mycket oftare - kladdig avföring och en dessutom hel del gaser. Så bulkmedel fungerar tyvärr inte bra på Samuel.
Han har även provat Fortiflora med dålig effekt.

Hill's Biome som innehåller någon form av probiotika blir hans mage dålig av.

Uppkatten
1

Enligt min veterinär fungerar ofta Vi-Siblin bättre än fiberhusk (hennes erfarenhet). Jag var väl inte så övertygad om det, men sedan jag provat håller jag nog med henne. Gaser har jag inte märkt att någon av katterna har fått. Men diskutera med veterinären. Min veterinär anser att Vi-Siblin är "snällt".

Fortiflora innehåller väl sådant som känsliga IBD-katter inte bör få i sig till vardags, men är man i ett läge där veterinären säger att "låt katten äta vad den vill - bara den äter" så använder jag Fortiflora för att doften lockar katten att äta mer. Jag använder även fortiflora om veterinären rekommenderar det, och ibland som "krydda" till min kortison-katt om hon börjar verka förstoppad och jag inte får i henne Vi-Siblin på annat sätt.

New2ragdoll2
0

#22 - Ok, ska höra med dem om Vi-Siblin. Tack för tipset.

New2ragdoll2
0

Kort uppdatering :

Samuel fick frukost 04:30 -> 5g mosad/krossad blötlagd torrmat + 65g blötfoder. 11:30 fick han diarré.

Budenisid ska han inte få byta till för den är väldigt svår att dosera på katt enligt veterinären.

New2ragdoll2
0

Nu har vi experimenterat lite mer med ration mellan torr och blötmat. Har provat att för-blöta och krossa torrfodret ordentligt och dessutom mosa blötmaten och blanda allt till en smet. Passerad kost med andra ord. 5g torrmat och 55-60g blötmat.

Första bajskorven är hyfsad men sen kommer det lös avföring i ett par tre omgångar. Tycker detta är märkligt.
Purina hypoallergenic som är baserad på soja är ju ett monoprotein som är hydrolyserad för att minimera risken för allergiska besvär. Det enda jag kan tänka mig är att pulvret suger åt sig vatten från både från skålen och tarmen och blir stundtals såpass hårt att maten irriterar tarmen mekaniskt…

Överväger att gå över till blötmat helt och hållet. Lite taskigt att experimentera på killen.

• Redigerat 2026-03-12 16:45 av New2ragdoll2
New2ragdoll2
0

Purina innehåller ;

Risstärkelse
hydrolyserat sojaprotein
Sojabönolja
Mineralämnen
Cellulosa
Hydrolyserat hydrolysat
Animaliskt fett
Fiskolja

New2ragdoll2
0

Och så här skriver de på sin sajt om produkten ;

Försök med elimineringskost: om så är möjligt, använd antingen en kort eller ingen övergångsperiod, följt av enbart utfodring med PURINA® PRO PLAN® VETERINARY DIETS HA St/Ox Hypoallergenic™ i 3 till 8 veckor. I de flesta fall märks en positiv reaktion inom 3–6 veckor. Om de kliniska tecken försvinner kan du ge din katt det här fodret resten av livet.

https://www.purina.se/katt/kattmat/produkt-proplan-veterinary-diets-hypoallergenic-torrfoder

Komplett torrfoder för katter i alla åldrar som är sammansatt för att minska foderallergi. Kan även användas för att identifiera foderallergi Läs mer här!
Uppkatten
0

Min kortison-katt fick som sagt diarre av hydrolyserat foder (samtliga sorter) under flera månaders tid (hon hade tidigare ffa haft en förstoppningsproblematik, innan byte till hydrolyserat protein). Jag läste då att fler kattägare upplevt samma sak. Tids nog har det lugnat sig rejält, hon har sällan diarre numer.

Har din veterinär okejat i/d…? Jag tänker att det inte är hydrolyserat? Är det monoprotein? Enligt min veterinär bör man ge ett ovanligt monoprotein som katten inte har ätit före insjuknandet, hon nämnde t.ex. häst, känguru, kanin eller hjort.

Att första bajskorven är hårdast är inget jag tycker är konstigt, det är väl ofta så det är.

Vad jag förstår så tar det typ 12-24 timmar för foder att passera mag-/tarmkanalen. Tveksamt om frukosten från 04.30 orsakar diarre vid lunch, funderar jag. Även om väl tarmpassagen går fortare än normalt vid diarre.

• Redigerat 2026-03-12 18:50 av Uppkatten
New2ragdoll2
0

#28: Diarré i flera månader vet jag inte om Samuel klarar av. Det riskerar nog att leda till näringsbrist för honom.

Veterinären rekommenderade hydrolyserat mono-protein och Purinas allergenic består av dessa komponenter. I/D varnade hon lite för då den mestadels består av kyckling. Den är inte hydrolyserad. Men om Samuel tål I/D bra är det ju ändå bra att han lyckas få i sig tillräckligt med näringsämnen och kalorier. Kanske under en övergångsperiod. Ska kolla lite på alternativa foder med känguru, kanin.

Aha, så diarrén han fick kom förmodligen inte från frukosten 04:30.
Jag tänkte mer att hans mat kanske passerade väldigt fort pg a underliggande sjukdom. Å andra sidan kan det ibland passera 1 1/2 dag innan han bajsar, både kladdig och fast.

Då måste det ha varit från maten han fick kvällen innan eller frukosten. Det han fick då var 65x2 I/D blötfoder.

Men för att utesluta I/D som en dold bov i dramat ska jag prova att ge honom enbart I/D i några dagar och se om hans bajs är kontinuerligt bra.

Uppkatten
0

Just kyckling skulle jag försöka undvika, eftersom det är ett vanligt protein i kattmat, och därmed ökad risk att katten utvecklat känslighet mot det, funderar jag. Men jag känner inte din katt, och det viktiga är att du utforskar utfodring ihop med din veterinär, tänker jag.

Diarre p.g.a. hydrolyserat protein fick inte min katt att rasa i vikt. Och numer är hon snarast överviktig… Men absolut att man måste ha koll på vikten.

Men kanske viktigt att lägga upp någon slags "kost-schema" ihop med behandlande veterinär? Vad ska ges när/hur ofta.

Hittar t.ex. flera uppgifter på nätet som gör gällande att ibd-katter ska ges många små portioner mat över dagen. Ser också att man rekommenderar extra fibrer plus B12.

Vilken tid på dygnet har du fått rekommenderat att ge honom kortison? Är bara nyfiken.

New2ragdoll2
0

#30: Yes, jag ska ha koll på kycklingen. När jag pratade med veterinären i samband med Samuels IBD utredning nämndes det att om fungerar bra med I/D så är det ok. Just I/D valde jag för att jag gick på tillverkarens reklam om att den är bra för känsliga magar.

Minns nu att jag även tipset att ge 3 måltider om dagen vilket du också har nämnt. Ska testa det fr om imorgon -> två mindre frukostar och en vanlig middag. Eller dela mängden lika över 3 måltider, totalt 150g blötmat. Sen kanske försöka peta in lite Purina torrmat om upplägget visar sig vara stabilt.

Förresten, kattmat med känguru (eller hjort, kanin) vilket märke nyttjar du?

Samuel ska till veterinären på måndag för en seniorkoll och jag ska höra med dem om Vi-Siblin och B12.

Fick inga rekommendationer om när kortisonet skulle administreras.
Kortisonet får han i samband med kvällsmaten då jag fann information på nätet att det är det optimala. Han äter tidigt - 16:00.

Uppkatten
1

Jag har beställt catz finefood från Zooplus. Tyvärr finns inte portionspåsar med känguru att beställa just nu, så jag har tillfälligt fått gå över till burkar.

Jag fick inte heller någon information av veterinären om när på dygnet kortison ska ges. Men apotekspersonalen sa att det ska ges på kvällen, eftersom katter har ett motsatt "kortisonmönster" jämfört med människor. Men jag ger lite senare på kvällen än du (tidigast kring kl. 19.00 brukar det bli).

När man googlar på måltidsmönster för ibd-katter står det att de bör få små måltider minst 3-4 gånger per dygn, gärna oftare än så. Men diskutera det med din veterinär. Här hemma får tjejerna blötmat minst 2 ggr per dygn (med Vi-Siblin i), och så ställer jag fram torrfoder MINST två ggr per dygn (ej samtidigt med blötmaten).

Har jag katt som är mer akut dålig, eller som äter uselt, erbjuder jag småmåltider tätt. Ibland så tätt som med 1-2 timmars mellanrum under den vakna delen av dygnet (om jag är hemma, jobbar jag så blir det förstås glesare under jobbtimmarna).

Så jag tror på det där med mindre måltider men oftare, men som sagt: klokt att diskutera med sin veterinär.

IBD leder ofta till B12-brist eftersom IBD ofta påverkar den delen av tarmen där B12 tas upp.

New2ragdoll2
0

#32: Ska ta till mig dessa tips och höra med veterinären.
Idag har vi påbörjat måltidsfrekvensen 50gx3 (2 på morgon och en på kvällen).
Just nu får han folsyra 1 tabl varannan dag då det låg lite lågt men nivåerna har återhämtat sig. De nämnde inget om B12, minns inte heller om det togs något B12 när han utreddes.

Det kan ju vara en annan ingrediens än sojaproteinet i Purina hypoallergenic som orsakar hans besvär. Ska kolla vidare om det finns hydrolyserat monoprotein både som torr och blötfoder. Tack för tipset.

New2ragdoll2
0

Nu har vi provat att ge Samuel mat x 3.
Två frukostar med 2h mellanrum och en kvällsmåltid.
Mängden mat jämnt fördelade, 50g x 3.
Han blir tyvärr lös i magen och bajsar oftare. Ca kl 15:00 får han lite mjuk avföring. Senare på kvällen runt 20:00 får han ketchupkonsistens på bajset. Så det verkar ändå som att Samuels tarmrörelser blir antingen ganska kraftiga eller mer frekventa jämfört med andra katter i och med att han bajsar ganska fort efter 1-2 måltider.
Sen blir han väldigt hungrig sent på kvällen och tigger mat.
Så, nu har vi återgått till hans vanliga 65gx2 plus lite extra hydracare tills han blir stabil igen.

Uppkatten
0

Fråga din veterinär om det är rimligt att göra en så snabb utvärdering, och om din tolkning av resultatet är rimlig. Tänker jag.

En annan fråga är om hydracare är lämpligt att ge till IBD-katt, då det väl innehåller proteiner som inte är hydrolyserade…?

New2ragdoll2
0

#35: Ska ta upp detta med veterinären.

Hydracare får han 5g av och jag tänker att han tål I/D väl så lite extra sås borde inte vara någon fara.

Uppkatten
0

Min veterinär menar att man ska undvika ALL annan protein än hydrolyserad protein, eftersom redan små mängder "fel" protein ställer till det.

Men jag vill minnas att man inte vet säkert orsaken till IBD, och att det finns olika "förklaringsmodeller" och därför också olika sätt att resonera kring foder.

New2ragdoll2
0

#37: Jo, jag är med på resonemanget. Det sa min veterinär också. Men nu klarar han ju av att hantera Hills I/D som inte är hydrolyserad. Och Purina tål han till synes inte alls.

Man kan kanske ställa sig frågan om det verkligen är IBD han har?
Som jag förstår det kan t ex lymfom i mag och tarmkanalen i tarmen ge liknande symtombild som IBD. Veterinären försökte utreda med hjälp av ultraljud för något år sedan, man såg en del förtjockningar i tarmen samt en del förstorade lymfkörtlar, men för att kunna fastslå diagnos krävdes det biopsier vilket vi inte ville gå vidare med. dagsläget tror veterinären att Samuel har IBD och inte cancer.

Men veterinären tyckte att det var märkligt att Samuel inte klarar av torrfoder i form av Purina hypoallergenic. Jag föreslog att hårda nedsvalda bitar kanske river upp / irriterar känsligt tarmavsnitt men det ställde hon sig lite tveksam till. I nuläget vet jag inte mer än att Samuels vikt är låg men stabil och han inte tål Purina eller vanlig blötmat från t ex Perla eller Mjau.

Uppkatten
1

Jag hade å andra sidan också kunnat dra slutsatsen att min kortison-katt inte tålde Purinas hypoallergenic, då hon fick diarre av det (och av allt annat hypoallergent torrfoder), och blev bättre i magen så snart hon åt vanlig blötmat.

Jag "fastnade" dock inte i det tänket, utan fortsatte med Purinas hypoallergenic (som jag läst att även flera andra kattägare hade gjort), och över tid fungerade det allt bättre. I dag har hon sällan diarré, äter Purinas hypoallergenic, har sitt kortison, äter kängurukött, och har tillåtelse av veterinär att även äta lite vanlig blötmat emellanåt/vid behov (just för att hon står på kortison och mår bra).

Min andra katt har ö.h.t. inte haft problem med hypoallergen kost (oavsett märke på torrfodret).

Även min veterinär reagerade på att min kortison-katt ö.h.t. inte verkade kunna äta hypoallergent torrfoder initialt utan att få diarré. Vill minnas att jag även kontaktade Purina som sa något i stil med att "alla katter är olika".

Kanhända klarar min kortison-katt Purina bra i dag för att hon också får Vi-siblin? Jag vet inte. Hon har gått upp ordentligt i vikt, och är pigg och glad.

Jag har svårt att tro att nedsvalda bitar river upp/irriterar känsligt tarmavsnitt, då min gissning är att Purinas torrfoder löses upp tidigt i mag-tarmkanalen. Men jag är inte veterinär/foderspecialist och bör därför hålla tyst om detta….

Hoppas ni får ett bra besök med en bra diskussion hos veterinären.

• Redigerat 2026-03-14 15:03 av Uppkatten
New2ragdoll2
0

#39: Ska sägas att jag inte fasade in Purina ordentligt.
Kan ju vara något att prova på - fasa in mycket långsamt, 0,5-1g om dagen eller varannan dag t om.

För som sagt, vi vill inte att han ska åka på kladdiga avföringar i flera veckor.
Varje gång han upplever sig ha magont / får kladdig avföring bajsar han ute i hallen. Som om han med detta vill kommunicera till oss att magen inte är bra. Men jag ska ta upp allt som bollats mellan oss med veterinären imorgon.

• Redigerat 2026-03-14 16:58 av New2ragdoll2
Uppkatten
0

Ja, precis, det är med veterinären man måste tänka och fundera och komma fram till en strategi när det gäller den enskilda katten.

Jag gjorde heller ingen långsam övergång till hypoallergent foder. Vad jag förstått kan man ofta gå över rätt omgående till den här typen av "snällare" foder, eller i vart fall slussa över katten inom loppet av någon vecka.

Men klokast att prata med den veterinär som har tillgång till journal med provsvar, ultraljudsresultat, viktkurvor etc, och som "kan" katten sedan tidigare. Om man inte känner att det är dags för second opinion hos annan veterinär. Så är det ju också ibland.

New2ragdoll2
0

Vår förra veterinär, som är väldigt duktig men fn mammaledig, rekommenderade Specific allergen management plusfoder, både våt och torr. Hydrolyserat protein (från ris och lax). Samuel tålde den inte heller. Så det har gjorts flera genomtänkta försök från veterinärens sida. Hon läser på en del innan konsultation om det är något område som påkallar fördjupade specialkunskaper. Hennes åsikt var att vi kan fortsätta med I/D om det fungerar för Samuel. Men hon hade aldrig hört talas om att en katt inte skulle tåla hypoallergent foder. Så det är något som verkligen är mystiskt med Samuels mag och tarmkanal. Ska bli intressant att höra vad nuvarande veterinär har för åsikter om detta.

Det är inte det att jag inte vill hitta ett vettigt foder för vår grabb, men jag räds att det kan ta mycket lång tid och många inköp innan - eller om - jag till slut hittar ett foder som passar honom. Under tiden kommer ju Samuel att lida av processen.

Uppkatten
1

AI uppger att: "det är inte ovanligt att katter upplever diarré eller andra matsmältningsproblem när de byter till ett hypoallergent foder, särskilt under övergångsperioden".

Sedan kan man ju fundera på hur mycket man kan lita på AI.

Har dock hört flera kattägare som upplevt samma sak.

New2ragdoll2
0

Nu har Samuel varit hos veterinären. Tagit blodprover för B12, folsyra, thyroidhormon, bukspottskörteln (samt enzymer) och njurar. Inväntar provsvar men vad gäller kosten skulle veterinären höra med sin kollega som ska vara väldigt duktig inom detta område och återkomma. Har informerat honom om Samuels speciella reaktion på specialkost med hydrolyserad protein från två olika märken samt de experiment vi har gjort med maten (krossa, blötlägga osv).

Angående Vi-Siblin uttryckte veterinären skepsis. Han menade på att den är för människor och att det då skulle vara svårt att dosera till katt.

Hydracare tyckte han var ok att ge till Samuel.

Uppkatten
1

Det låter bra! Vi-siblin får mina katter på veterinärs inrådan, i den dos jag beskrivit, och det fungerar utmärkt. Min veterinärmottagning säljer även Vi-Siblin på plats på kliniken. Men självklart rätt av din veterinär att ställa sig tvekande om han känner sig osäker och inte har erfarenhet av att behandla katt med detta. Hoppas ni får bra hjälp nu.

Uppkatten
0

AI säger att "Vi-Siblin är ett receptfritt fiberpreparat (bulkmedel) som kan ges till katt vid förstoppning eller lös mage för att normalisera avföringen".

Om man kan lita på AI är en annan fråga.

New2ragdoll2
0

Jag litar sällan på AI 😁, är lite av en bakåtsträvare.
När Samuel utreddes i förra omgången tyckte veterinären att bulkmedel var värt att prova, vilket inte fungerade väl som sagt. Om Vi siblin fungerar på ett mildare vis än Husk kan det vara värt att prova.
Ändå fick han bara 1/4 tesked av Husk. Men Samuel hade värsta kladdiga volymösa avföringen efter besöket hos veterinären idag förmodligen utlöst av stress. Ska försöka få hans mage stabil innan jag ger mig på nya experiment.

Samuel slank ur mitt grepp och hoppade ner från undersökningsbordet och landade lite fel med bakbenen och haltar nu lite på höger sida. Han hade fått Bonqat inför besöket så han var inte med på landningen till 100%.
Veterinären klämde och kände på benet men inget ur led eller så. Stackarn.

Uppkatten
0

När du skriver 1/4 tsk husk, avser du torr fiberhusk då, eller var den blötlagd så att det var 1/4 tsk "grodslem"…?

Enligt min veterinär så är Vi-Siblin snällt och något mer effektivt än fiberhusk. Jag tvivlade lite, men på mina katter har det som sagt fungerat utmärkt. Men katter kan vara olika.

Jag har inte heller något jätteförtroende för AI, men det betyder inte att AI aldrig fungerar. Ibland får jag jättebra information den vägen.

Trist att han gjorde illa sig. Hoppas han mår bättre snart.

• Redigerat 2026-03-16 18:50 av Uppkatten
New2ragdoll2
0

#48:
Den var enbart fuktig.
Min erfarenhet av Husk är att blötläggning inte resulterar i grodslem. Psylliumfrön däremot blir geléaktiga, nästan som grodägg.

New2ragdoll2
0

Nämen titta. Hittade psylliumfrön för hund och katt.

https://firstvet.com/sv/butik/produkt/mage-tarm

Förstår inte vad skillnaden är mellan ovan och de man kan köpa i dagsligvarubutiken. Fröna ser ju likadana ut. Kanske ska prova att ge lite psylliumfrön till Samuel. Men doseringen kan nog vara rätt knepig. Vill det sig illa kan ju geléklumpen växa till sig och sätta sig i tarmen och orsaka stopp.

Mage-Tarm fodertillskott från Svenska Djurapoteket innehåller fiberrika psylliumfrön som stödjer matsmältningen ho... ✓ Enkel betalning ✓ Snabb hemleverans
Uppkatten
0

Fiberhusk som blötläggs i 10 minuter blir som löst "grodslem". Samma sak med Vi-Siblin.

Fiberhusk resp. Vi-Siblin ska alltid blötläggas 10 min. innan det ges till katt enl. min veterinär. Serveras därefter nedrörd i blötmat.

Uppkatten
0

Varför skulle doseringen vara svår, menar du? Det står ju på förpackningen hur man ska dosera? Om det fanns minsta risk för växande geleklump som fastnar i tarmen skulle det knappast få säljas. Du rör ju ut det i vatten FÖRST, låter det svälla en stund, och därefter rör du ner det i kattens blötmat?

Mejla tillverkaren om din oro och fråga om oron är befogad?

Uppkatten
1

Fiberhusk är f.ö. gjort av psyllium, och det är väl även Vi-Siblin vill jag minnas.

• Redigerat 2026-03-16 20:31 av Uppkatten
Uppkatten
0

Det säljs ju MOT förstoppning.

New2ragdoll2
0

De psylliumfrön jag har hemma är alltså inte avsedda för att behandla djur. Därav blev jag lite förbryllad över att det säljs, till synes, samma typ av psylliumfrön till hund och katt och som man kan köpa på Coop.

Men då gör vi ett försök. Utifrån vad som står på deras sajt ;

*(en dosmått = 3,5 g)
Vikt Mängd
0 - 10 kg 0,5 dosmått

Blandas samman med 50 - 150 ml vatten och ges i maten 2 ggr/dag.
Doseringsmått medföljer i förpackningen. *

Så, 1,75g i 50ml vatten -> 10 minuters blötläggning -> hela gelésörjan ska alltså delas i två och ges två ggr / dag.
Vet inte om jag tolkar detta rätt. Du skrev tidigare att du ger ;

*#20 Jag blötlägger 1 tesked Vi-Siblin i en halv deciliter vatten, och låter det stå i 10 minuter för att "svälla". Sedan ger jag varje katt ca 1 tsk av detta morgon och kväll i blötmaten. *

New2ragdoll2
0

#54: Tror fiberhusk säljs både för att avhjälpa diarré och förstoppning?

Uppkatten
1

Ja, det stämmer att jag ger ca 1 tsk "grodslem" på morgonen och lika mycket på kvällen.

Vågar inte uttala mig om din tolkning. Fråga tillverkaren/veterinären om det är oklart.

Ja, fiberhusk används både mot diarre och mot förstoppning. Men tanken är ju inte att det ska GE förstoppning, tvärtom.

New2ragdoll2
0

#57: Ok. Nu finns det ett par alternativ att experimentera med.

Vad gäller den grodslemsliknande konsistensen som man vill uppnå tycks blötlagda chiafrön komma närmast målet. Blötlagd Fiberhusk blir mer som en kletig massa.

New2ragdoll2
0

Jag är helt lost kom jag på imorse. Misstog påsen jag hade hemma för psylliumfrön. Min fru påpekade för mig att det är chiafrön.

New2ragdoll2
0

Peppar peppar, men Samuel har haft acceptabel / bra avföring i 1 1/2 dagar!
Gjorde ett nytt experiment med början i förrigår med fiberhusk (dvs psylliumfröskal som är krossade till en mjöl) som fått suga åt sig vatten i 10 min - blev till en kletig massa. Blandade ut den med blötmaten.

Per måltid : 7g husk, 60g blötfoder, ~5g Hydracare och hör och häpna : ~5g torrmat som inte förblötts.
5g husk var något för lite för hans behov - hans bajs blev ändå lite kladdig. Ökade på med 7g husk och det gav bättre resultat.

Konsistensen på bajskorven är något annorlunda med Fiberhusk. Klämmer man lite på den återfår korven den ursprungliga formen.
Han bajsar en gång extra per dag vilket är förväntat pg a den ökade volymen mat och husk.

Håller tummarna!

• Redigerat 2026-03-21 11:56 av New2ragdoll2
New2ragdoll2
4

Nu har vi fått provsvaren och allt ser ok ut förutom att han fortfarande har lite förhöjd inflammation i bukspottskörteln. Blodsocker, njurvärden, levervärden, proteinnivå, vita blodkroppar, B12 och folsyra är normala. Skönt.
Ska få vägledande råd inom kort om hur vi ska gå vidare.

Med Husk i maten har bajset ofta varit bra men då fiber gör att tarminnehållet ökar i volym har han bajsat 2-3 ggr/dag och den andra och (eventuellt) tredje tömningen under dagen har varit kladdigare än önskat.

För övrigt verkar Samuel hittat sin nya plats och roll i vardagen.
Svårt att sätta fingret på detta men han har blivit mer mogen? När han var med Nelson var han alltid lite småkaxig, lite obrydd.
Men nu är han mer närvarande.

Letar ibland fortfarande efter sin kompis. Går ibland in under skrivbordet där Nelson gärna låg de sista dagarna när han var sjuk, och tittar omkring för att se om han är där. Men Samuel hittar också numera egna initiativ till lek, ropar ibland på oss och vill leka. Vill alltid vara nära oss osv vilket han inte brukade göra.
Han jamar och ropar på oss när han ska gå på toaletten och sådana saker.

New2ragdoll2
0

Uppdatering - Samuel har varit hos specialist och fått sin buk ultraljudad. Veterinären såg tecken på inflammation, men inga större skillnader från sist (svårt för dem att jämföra eftersom vad man ser och inte ser kan vara lite subjektivt). Men påverkan på lymfkörtlar ser man inte längre och hans bedömning är att Samuels IBD är av en mildare typ.

De hittade dessvärre tre mörka fläckar på levern vilket i de flesta fall är godartade hos katt, han bedömde att de förmodligen var godartade då maligna varianter dessutom brukar se annorlunda ut på ultraljud. Samuel ska göra en ny ultraljud om 3 månader för att se om fläckarna har växt eller inte.

OberonsMatte
1

#62: Skönt att hans IBD bedöms vara lindrig och jag håller tummarna för att fläckarna på levern visar sig vara ofarliga.

Apropå ursprungsfrågan om klistrig saliv i pälsen har det slagit mig nu att min honkatt Milou också får så (iallafall i kragen). I hennes fall är jag övertygad om att det beror på att pälskvaliteten är extra konstig i kragen. Hennes krage är tunn, ojämn, med tunna "luddiga" hårstrån, så när hon tvättar kragen kan det bli lite ihopklistrat i änden på längre stripor. Hon är Norsk skogkatt, men den första av mina som haft den pälskvaliteten.

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
0

#63: Ja, men ändå märkligt att han har så känslig tarm fastän IBD:n inte bedöms vara så allvarlig. Veterinären tyckte också att kortisontabletterna inte verkar ha god effekt längre. Man vill inte höja i onödan då det sliter så oerhört på kroppen. Så kortisonet ska trappas ut och de vill att vi provar med ändringar i dieten först. Fungerar inte det kan man även testa probiotika.

Jag har iaf beställt lite känguru (tack Uppkatten för tipsen). Får se om det ger effekt.

Håller verkligen tummarna att leven är OK. OM det skulle vara cancer sägs prognosen vara god, med få procentuella fall av återfall men det kan ju lika gärna vara metastaser. Men Samuel är pigg, matglad och har gått upp ett par hundra gram vilket är positiva tecken.

Klistrig päls - Aha där ser man. Ja, iakttagelsen stämmer nog. Kragens päls är lite av en annan kvalitét jämfört med övrig päls på Samuel också. Lite fjunigare och tunnare pälsstrån så att säga.

Sedan vi började ge ett annat torrfoder har klistret mer eller mindre försvunnit!

• Redigerat 2026-04-14 19:37 av New2ragdoll2
New2ragdoll2
0

Har en fråga kring monoprotein.

Har fått hem blandpack av monoprotein : kalkon, vildsvin och känguru. Beställde tre sorter eftersom vi inte vet vilken han föredrar.

Kängurun tålde han relativt väl, och fick fastare avföring. De två första dagarna blev avföringen lös men sedan stabiliserade sig magen och han fick några bra avföringar till slut.

När den burken var slut provade vi på vildsvin och då blev han genast lösare i magen. Vi ger uppblandat med Hills blötfoder för att fasa in.

När det gäller monoprotein borde man kunna förvänta sig att resultaten blir snarlika eller?

Nephi
1

#65: Monoprotein är bra att utesluta vad katterna är känliga mot.

Att Känguru gick bra för magen är bra att anteckna, kanske det kan bli huvudforder? Det är en ovanlig proteinkälla för våra svenska djur, så det används ofta som ett första test utöver allergifoder vid foderallergi utredningar vad jag förstått. Häst och kanin är oftast de man fortsätter med efter känguru.

Vildsvin, är han känslig mot foder med gris i normalt sett? Annars hade jag tagit det som ett tecken att undvika grisprotein.

Får han samma reaktion på kalkon som vildsvin, skulle jag även försökt undvika fågelprotein 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

OberonsMatte
1

#65: Jag tror att det behöver gå längre tid med samma protein (eller hydrolyserat foder) innan man ev. provar ett nytt. Lotus tål lamm och jag har hållit mig till monoprotein-blötfoder (Monster lamm) i flera år nu. Någon gång har jag testat annat monoprotein, men då har symtomen kommit tillbaka, så hur katten reagerar på ett särskilt protein är individuellt.

Lotus klagar inte på att bara få samma mat hela tiden, så det är mest för min skull jag tycker att det vore roligt att kunna variera. Även för att ha något annat att erbjuda om han skulle börja reagera på lamm också.

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
0

#66: Jag kan inte dra mig till minnes att han någonsin ätit fläsk, men man vet ju inte vad "kött och biprodukter" som det gärna står på innehållsetiketten innebär även om den uppger att t ex nöt är den huvudsakliga ingrediensen. Men jag vet att han blir dålig av magen av nöt (eller något annat som finns i fodret).
Kyckling tål han bra så kalkon borde fungera tycker man.
Jag ska ge det några dagar och se om hans mage stabiliseras med vildsvinet som det gjorde med kängurun. Annars får det bli enbart känguru framöver.

• Redigerat 2026-04-22 17:46 av New2ragdoll2
New2ragdoll2
0

#67: Mm, jag har nog lite för bråttom och vill nästan veta direkt hur utfallet blir vid foderbyte. Dessutom är det flera faktorer som verkar spela in och som ganska nyligen ändrats - torrfodret (kanin) som han verkar tåla bättre än Purinas hydroliserat sojaprotein och blötmaten/monoproteinet samt att det fortfarande experimenteras lite med fiberhusk. Om han blir periodvis dålig i magen kan det bero på lite för mycket husk har jag kommit fram till. Så det är nog bäst att försöka ha så få påverkande faktorer som möjligt.

Hur länge behöver man realistiskt sett vänta tro? Lös mage i flera veckor låter lite väl tufft för Samuel, men jag har läst att man ibland får räkna med att det kan ta några veckor innan katten vänjer sig vid ett nytt / monofoder.
Samuel är nog lite som Lotus, han kan också äta samma mat utan att tröttna så där är det ju väldigt bekvämt att slippa byta foder stup i kvarten. :) Det är nog mest husse och matte som tycker att det är synd om de stackars pälskidsen som måste äta samma mat varje dag :)