Katter iFokus

Katter

Läst 317 ggr
trapstile
2026-01-03 16:18
0

Vad hände?

Stor sorg har vi här hemma. Min ena älskade kattdam bara dog igår. Helt obegripligt. Frisk kastrerad vaccinerad innekatt och i min ägo i sex år. Ena stunden satt hon och tiggde vid bordet. Fem minuter senare ligger hon död på golvet. Fortfarande svårt att ta in. Det fanns inget giftigt som hon kunnat äta och hon var inte sjuk på något sett. Har någon varit med om detta?

Vixxen
2026-01-03 16:52
0

Obducera henne?

trapstile
2026-01-03 17:00
0

Vi hade tänkt göra det. Men avrådan av veterinären då kroppen behövdes skickas till SVA och det är fortfarande julhelger kvar, vilket skulle betyda åtminstone tre dagar innan obduktion. Veterinären sa då att förruttnelsen redan ägt rum och att det skulle vara svårt att hitta något.

OberonsMatte
2026-01-03 17:02
2

Det troliga vid plötslig död är plötsligt hjärtstopp p.g.a. tidigare dold hjärtsjukdom.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2026-01-03 17:25
0

Skulle med säga att det troligen är hjärtstopp

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

trapstile
2026-01-03 17:29
0

Föräldrar katterna är hjärtskannade enligt hälsoprogrammet.

vore konstigt då

Fridaaaa
2026-01-03 17:30
0

#5 Betyder ju inte att avkommor inte kan ha något med hjärtat.
Kan ju även vara propp i hjärnan

trapstile
2026-01-03 17:32
0

Veterinären antydde stroke. Men har aldrig hört det på katt

Fridaaaa
2026-01-03 17:36
0

#7 Kan hända alla djur
Men stroke brukar sällan ge pangboom dör

trapstile
2026-01-03 18:19
0

Men hon klarade narkos och tandsanering galant. Har hört att narkos har stor påverkan om man har hjärtfel.

[GTBLovesAnimals]
2026-01-04 07:41
0

Nej! Beklagar😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭Stackars er! Men hon verkar ha haft det bra hos er

MonicaLagerquist
2026-01-05 08:49
1

Beklagar

Jag har också haft en katt som plötsligt dog.

Hjärtscannad UA
Drygt ett år gammal

Obduktionen visade Frisk men död katt.

Stolt ägare till tre La permer

Skeppskatten Dina
2026-01-05 18:51
0

Beklagar! 😿

🤗 Elisabeth och Amira 🐈

trapstile
2026-01-05 18:57
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket för de svar jag fått. Även om sorgen är tung så börjar chocken att lägga sig…

R.I.P kära Leia…

Kissemissyoumeaow
2026-01-05 21:58
0

#0: Tror du att nyårsfirandet kan ha spelat roll på nåt sätt? Kan hon ha blivit så skrämd och stressad av raketsmällar att hjärtat reagerade? Eller finns det risk att hon fått i sig någon julväxt/snöre/människomat på grund av att man kanske inte haft 100% koll på katterna när vi människor firar?
Jag tycker själv att det är mycket att hålla reda på och hålla undan just under storhelgerna; saker på diskbänken jag inte hinner ta undan omedelbart eller tejp och plastpåsar som hamnar inom räckhåll för snabba nyfikna katter innan jag hinner samla allt och slänga.
Väldigt fin katt och jag beklagar verkligen sorgen!

[Winternight]
2026-01-07 03:55
1

#0 Jag känner med dig så väl och beklagar din sorg 😢❤️

Har vart med om det här vid två tillfällen den ena var det ålder på han somnade bara in i en fåtölj på natten utan någon som helst förvarning men där var det troligen hjärtat som gav upp och jag hittade honom på morgonen gick och klappade som vanligt i tron om att han bara sov men han var död.

Där var det ålder men en kille på bara 10 månader han och hans bror hade kastrerats dagen innan vaknade ur narkosen båda var dom pigga och allt såg ut att ha gått bra sen gick jag på toa mitt i natten då ligger ena killen död där inne på golvet han hade bara lagt sig ner och somnat in.

Ringde min vet morgonen efter som fick en chock för jag skulle lämna in honom för kremering och han var ju så pigg fin och perfekt sa hon en underbar skeppskatt med fina stora goa labbar.

Veterinären hade gjort en obduktion fick jag veta när jag kom dit sen igen på eftermiddagen inga fel kunde hon hitta allt var perfekt och friskt i katten men huvudet hade hon inte undersökt så något hade kunnat inträffa där men det blev en chock katten var ju hur pigg och lekfull som helst.

Sånt här är ofattbart många frågor kommer och än idag fast det här är 14 år sedan i vår kommer tankarna till mig vad var det som hände katten hur kunde det gå så illa han var frisk till synes och bara 10 månader, veterinären hittade inga fel och så många katter som jag haft genom åren som kastrerats och sövts ner av olika orsaker och det har bara gått så bra med dom alla.

Beklagar din sorg och sånt här känns oerhört svårt och jobbigt men tyvärr händer sånt här ibland det går jättefort och man ser inga som helst sjukdomstecken ❤️