Katter iFokus

Katter

Etikettbeteende
Läst 215 ggr
Felix felices
1

Lite inkonsekvent kisse

Hej alla kattintresserade!

Vi är en familj med två vuxna och två barn i nedre tonåren och vi bor i en större villa. Vi adopterade för lite över ett år sedan en 11-årig kastrerad hankatt från det lokala katthemmet.
Katten är mestadels ute men vill vara inne på nätterna och sover gärna i sängen mellan mig och frun. Han är då den mest tillgivna man kan tänka sig, spinner och är allmänt kelig.

Saken är sedan den att dagtid så beter han sig totalt tvärtom. Då drar han sig undan, gömmer sig och vill absolut inte ha med någon av oss att göra. Det kan ta fem-sex försök att öppna ytterdörren för att släppa in honom på kvällen, även om vi vet att han är hungrig. Det går lite bättre för frun och dottern, men för mig (man) och sonen är det i stort sett kört att ens komma i närheten av katten.
Vi försöker att ha det lugnt hemma och är måna om att katten alltid ska ha en plats att dra sig undan till när den vill. Men samtidigt blir det nästan ogörbart om ingen får typ röra sig eller göra minsta ljud om katten ska kunna äta sin middag eller ens gå in genom ytterdörren utan att få panik och springa iväg och gömma sig.

Jag hade två katter under min uppväxt och kan väl betrakta mig själv som ganska van kattägare, men detta upplever jag som lite svårt. Vi vet inget om kattens liv innan han kom till kattcentret förutom att han "bodde hos en äldre herre som flyttade in på boende och dit fick inte katten flytta med". En teori är att han kanske blev traumatiserad (?) av ägaren eller annan man. Mig veterligen har ingen i familjen avsiktligt betett sig illa mot vår katt.

Vi skulle så gärna vilja mjuka upp relationen med katten lite och få en mer normal tillvaro där han känner sig trygg även om vi har ett normalt vardagsliv hemma och inte behöver tassa på tå runt honom. Så, alla tips till detta mottages tacksamt.
Önskar er en god jul!

Maria
0

Min erfarenhet med katter är att allt tar tid. Lååång tid.
Jag skulle nog försöka att inte tassa så mycket på tå utan låta honom lära sig era rutiner.

Han kan ju kanske få mat nattetid så han kan äta i lugn och ro.

/Maria

91Marran
1

En av våra katter är social inne. Men vågar inte gå in genom ytterdörren när han har varit ute. Särskilt om det ligger något på altanen som inte låg där sist. Kan vara något som knappt syns. Nu för tiden vill han inte ens gå ut pga det.

Mvh
Mig

Uppkatten
0

Har ni testat att ha Feliway optimum i väggurtaget…? Skulle kanske kunna vara till nytta här.

https://www.apotea.se/feliway-optimum-doftavgivare-48ml

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2025-12-21 14:11 av Uppkatten
OberonsMatte
1

Jag tror inte att kattens beteende behöver bero på att katten behandlats illa. En del katter har en medfödd reaktiv personlighet och har alltid närmare till flyktbeteende än andra, men ibland är det något som utvecklas under tid p.g.a. vad de vant sig vid. Mina katter har utvecklat liknande beteende mot främmande människor och i vissa situationer och de har varit väl omhändertagna från den stund de föddes - både hos seriösa uppfödare och därefter hos mig. De är jättesociala och avslappnade när det bara är jag och katterna, men får jag besök springer de och gömmer sig. När jag går ut med dem (vilket jag gör några ggr i veckan iallafall) är det "läskigt" i trapphuset och det får absolut inte vara någon där om de ska kunna passera så det kan tvekas länge innan de vågar gå in genom porten när vi ska in igen.

Katter har en medfödd flyktinstinkt som aktiveras vid "fara" och det behöver inte vara en verklig fara. För en helt vuxen katt som uppnått social mognad kan det räcka med att något är ovant eller främmande. Katter är även vanedjur så har katten vant sig vid att gömma sig när ytterdörren öppnas (eller inomhus under dagtid) blir det lätt "en vana" att göra det. Om vanan har utvecklats under tid är det vanligtvis en vana som kan ändras.

Det är viktigast att katten känner sig trygg i sitt kärnrevir när allt är som vanligt, så kan ni prova att begränsa möjligheten till utevistelse och kanske även begränsa tillgången till helt undanskymda platser? Öka tillgången till högt belägna platser där katten kan känna sig trygg men ändå "vara med" och vänja sig vid vad som sker, rör sig och låter i hemmet?

För att stärka bandet till dig och sonen kan ni medvetet se till att det är ni som serverar mat, godis och erbjuder lek (t.ex. med vippa).

Sajtvärd Katter iFokus

Felix felices
1

Tackar ödmjukt för era kloka tankar och idéer. Vi ska testa lite av det som ni föreslagit.