Köpa en katt för parning
Jag har en sibirisk katt och drömmer om att få kattungar iallafall en gång i livet. Har kollat men verkar nästan omöjligt att hitta en hane att para henne med, iallafall om jag inte vill åka 50 mil enkel resa. Och dessa tester som kostar så mycket när jag inte tänker mig någon ”seriös” avel.
Vi vill ha fler katter i hemmet, så är det totalt korkat att köpa en sibirisk hane? Och låta dom para sig?
Ja, det är totalt korkat om du inte tänker ägna dig åt seriöst avelsarbete, med allt vad det innebär.
Av vilken anledning vill du ha en kull kattungar?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Bli fodervärd!
Då får du ha en kull kattungar hemma utan att själv behöva lägga ut alla kostnader för hälsotester osv. Samtidigt som du inte bidrar till buskaveln 😁
Dessutom slipper du sätta dig in i stamtavlor, leta hane osv.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Är den katt du redan har köpt som blivande avelskatt? Har du pratat med kattens uppfödare om att använda katten i fortsatt avel?
Det spelar ingen roll hur många kullar man tänkt sig, all planerad avel måste vara lika seriös.
Sajtvärd Katter iFokus
Om du inte tänker föda upp seriöst är det bättre att du låter bli. Oavsett om du lånar en hane eller köper en hane själv ska man självklart göra de grundläggande hälsotesterna.