Köpa kattunge med
Kattsnuva.
Uppfödaren meddela mig att flera kattungar i hennes kull ink en av dom jag tingat har kattsnuva och därför inte blivit godkänd av veterinär. Men att ombesiktning ska göras när dom kryar på sig.
Är detta något jag bör reagera på? Och vad ska jag tänka på gällande försäkringsbolag etc.
Borde man inte få sänkt pris?
hon fick sin andra dos vaccin ändå hos veterinären.
Vad tänker ni? Help me out.
Två av kattungarna hade ögoninfektion och min hade snuva.
Men hon själv säger de bara vanlig förkylning och de går över.
Vad är det för typ av kattras du är spekulant på? Svensk lantras dvs det som i dagligt tal kallas "huskatt" eller "bondkatt"? Eller är det en rasren katt?
Med tanke på antalet katter som bjuds ut idag så skulle jag definitivt ta en annan katt. Har du redan katt så du inte riskerar att smitta den! Nej, jag skulle personligen välja en FRISK KATT!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#1: Hej de är en blandras.
:/ hur gör man då?
Tror inte uppfödaren förstår det.
Eller kommer betala tillbaks tingningsavgift heller vilket är stor del av summan.
Så de stämmer absolut inte att kattsnuva är vanligt hos kattungar och ” ingen big deal” likt en vanlig förkylning som går över sen?
Människor kan drabbas av "vanlig förkylning", men katter drabbas av kattsnuva och det är inte detsamma som våra "förkylningar". Har det gjorts några tester på vilka virus eller bakterier det handlar om hos den huskattuppfödaren? Läs på om Felint Calicivirus, Felint Herpesvirus och Chlamydia felis för att få en uppfattning om skillnaden mellan kattsnuva och "vanlig förkylning".
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Nej de har inte gjorts. Enda hon sa är att majoriteten har kattsnuva i kullen. Men min kryar på sig inom nån vecka enligt uppfödaren och veterinären (troligtvis) och att ny ska göras och då kan jag hämta upp.. fan riktig ångest
#2: Trodde man bara betalade "tingningsavgift" för raskatter som vanligtvis har ett totalpris på över 10K kronor. Blandraskatter brukar väl vanligen ges bort. Nu tar jag enbart hand om sk "omplaceringskatter" men jag betalar inget för katterna. Däremot ställer jag krav på att katten jag tar hand om är frisk. Vill inte att nykomlingen ska smitta min "kattflock" som nu iof sig bara är tre katter.
Hur mycket har du lagt i tingningsavgift? Inte mer än 10% eller… ???
Har själv aldrig tagit hand om en kattunge som haft snuva. Pesten är ju dödlig.
- Redigerat 2025-10-29 23:28 av Kalle Johansson
#4: Det är väl inte värre än att du låter kattungen stanna kvar hos kattmamman en eller ett par veckor så får ni se hur det utvecklar sig. Ungen mår bara bra att vara kvar hos mamman några veckor extra.
#4: En huskattuppfödare är en person som medvetet utökar ett redan befintligt huskattöverskott genom oregistrerad avel som saknar obligatoriska ansvars- och omsorgsregler. Det förvånar mig inte ett dugg att en sådan person nonchalerar kattsnuvesymtom och kallar det "en vanlig förkylning". Det som förvånar är att huskattuppfödare har så lätt att hitta köpare.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Svaren på dina frågor är nog väldigt enkla. Första svaret är självklart… av ekonomiska skäl. Den rasrena kattungen kostar över 10K kronor, ofta över 15K kronor. Och om man räknar på de årliga kostnaderna för mat, vaccineringar och ev försäkring så blir det en slant. Både för barnfamiljer och pensionärer. Medans "huskatten" brukar man i regel få eller betala en hundring för.
Jag har ju haft kanske 80% "huskatter" och 20% rasrena katter under mitt 65 åriga liv sedan vi skaffade första katten som barn, och jag kan nog säga att alla katterna har väl fått likvärdig mat. Men de har faktiskt varit lika friska allihop alla år. Och ingen katt har vi behövt avliva. Utan läkarbesöken har mer varit av "olyckshändelse" typ att de varit i slagsmål med annan "vildkatt" eller hund som kommit in på deras revir, huggormsbett, stukade eller brutna ben, rivskador osv.
Men en viss friskhet övervägande på huskatterna. Men det är inte riktigt statistiskt bevisat.

#8 Det var längesen man köpte huskatter för en hundring. Kolla Blocket. En huskatt kostar ofta flera tusen. Är den lite långhårig, ännu dyrare. Dom behöver inte ens ha fått vaccin för det priset. Här har personen iallafall varit hos veterinären med kullen. Vilket ju var tur i det här fallet. Då finns ändå ett val att avbryta om man vill.
Angående tingningsavgift så brukar den ju inte återbetalas om köparen ångrar sig. Men om katten är sjuk är ju läget annorlunda. Beror ju också på vad för avtal som skrevs vid betalningen.
#9: Ja hon är ändå ansvarsfull på de sättet.. hon har ju tagit dom till veterinären, vaccinerat *2, och avmaskat plus chippat innan leverans. Men otur..
och läste nu avgiften jag betalade tingade att de inte står något om sjukdom etc.. de står enbart betalas inte tillbaka och kan tänka mig de. Och har lagt 4 tusen på ting.. men vet inte vad jag ska göra.
Om de går över inom en vecka borde de inte vara milt virus då?
Men att jag ska vara beredd att de kan återkomma i livstiden? Samt inte ersättas av nå försäkringsbolag i framtiden heller? För de blir väll så trots godkänt från veterinär senare?
Katten ska stanna iaf tills dom fått ok av veterinär.
#7: Jag förstår vad du säger också… fan känner mig dum nu som bara gick på känsla.
#10: 4 tusen i tigning?!!
Det låter väldigt högt
20% av totala priset brukar rekommenderas för tigning.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Vad var priset för den här huskattungen?
Kattsnuva är som sagt inte "en vanlig förkylning" utan vanligtvis ett virus som finns kvar latent efter att symtomen ev. försvunnit. Eftersom viruset är kvar i kattens kropp under lång tid (ibland hela livet) kan symtom återkomma då och då i samband med t.ex. stress eller annan påverkan på immunförsvaret. Det är även ett virus som lätt smittar andra katter och som kan smitta även när virusbäraren själv är symtomfri. Vaccination skyddar inte mot smitta, men innebär att symtomen - oftast - blir lindrigare än de annars skulle ha varit.
När smittan är känd vid köpet är det inte ett dolt fel. Har du fler katter eller planerar att skaffa fler katter måste du räkna med att även de kommer smittas. Vilka framtida symtom du kan vänta dig vet du bara när uppfödaren testat vilken/vilka virus- eller bakteriesmittor det handlar om.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: Men gud 🥹
9000 kronor, vet inte vad jag ska göra.
#14: vad tycker du? Ska jag kräva att dom kollar upp vilken typ av kattsnuva de är?
Köpa och hoppas på de bästa eftersom veterinären kommer godkänna katten när den är ”frisk”.
Ringa och prata med veterinären och se om detta är livslångt och därför häva köpet och be om pengarna tillbaka även om de inte står något om de i kontraktet Förrutom ” pengarna betalas ej tillbaka vid ånger” men detta är ju ett dolt fel man inte visste om när man tinga.
#15: Men, stopp och belägg… har du betalat 9K kronor för en vanlig bondkatt… som dessuton enl veterinär har… KATTSNUVA!??
- Redigerat 2025-10-30 12:29 av Kalle Johansson
#15: Ja, herregud så dumt att vara villig att belöna huskattavel med 9.000 kr/kattunge där ingen har koll på hur många kattungar som föds. Snacka om lönsam avel och det är enbart köparna som gör det möjligt.
Jag tycker att du ska avbryta köpet och begära tillbaka tingningsavgiften eftersom det inte ens är en frisk huskattunge det handlar om längre. Om huskattuppfödaren har någon anständighet kvar har hon full förståelse för det.
När du fått tillbaka tingningsavgiften kan du söka raskattunge inom stambokförd avel eller huskattunge hos katthjälpsförening. Det är det enda vettiga att göra.
Sajtvärd Katter iFokus
#17: Ja men saken är kattsnuva är ju en stor nackdel. Jag trodde jag skulle få frisk katt. Sen tänker jag varför spelar de för roll om de renrasig eller blandkatt. Alla katter är lika mycket värda och bra och fina.
Eller handlar de om att så många huskatter är hemlösa?
🥹jag vill ha en blandis.
#18: Ja jag får hoppas på det. Ska prata med henne.
#19: När det handlar om kattuppfödning är det enbart uppfödarens insats som värderas vid kattköp. Huskattuppfödare är inte värda 9.000 kr per kattunge för att ha struntat i kastrering och för att medvetet ha utökat ett redan befintligt huskattöverskott. Att oansvarig avel dessutom blir lönsamt att syssla med är förödande för huskatters status. Grundförutsättning för hög status är total tillgång i balans med seriös efterfrågan och det måste gälla ALLA huskatter. Att folk står i kö för att betala 9.000 kronor för "vissa" huskatter (baserat på utseende och påstådda rasinslag) sänker snarare huskatters status eftersom huskatter kan se ut hursomhelst och kan ha vilka föräldrar som helst.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Vill du ha en huskatt finns mängder av katter för adoption.
/Maria

#17 Som sagt, kolla blocket bara. Huskatter kan kosta lika mycket som raskatter nu.
#23: Fast det gäller bara vissa huskatter eftersom den oansvariga huskattmarknaden värderar huskatter baserat på utseende, pälslängd och påstådda "rasinslag" eller påstådd "renrasighet utan stamtavla". Dvs. allt som INTE kan ha betydelse för huskatters värde. Inte ens stambokförda katter värderas på de grunderna eftersom stambokförda korthårsraser är minst lika värdefulla som stambokförda långhårsraser.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-10-30 14:23 av OberonsMatte

#24 Ja, utseende framför allt. Ju sötare och långhårigare desto dyrare. Sjukt.
TS: oavsett en hiskelig tingningsavgift (som hintar att "uppfödaren" inte precis är seriös utan enbart ute efter pengar) så skulle jag inte köpt kattungen.
Försök häva köpet med hänvisning till att katten är sjuk, om du inte får pengarna tillbaks så bit i det väldigt sura äpplet, säg hejdå till 4000:- och vänd dig till en mer seriös person nästa gång.
Det kan komma att kosta dig betydligt mer än den summan i veterinärräkningar för att inte tala om den oro och bekymmer det innebär att ha en sjuk katt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#26: Tack. Är inne på samma spår med lite.
Pratar med försäkringsbolag och läser på om kattsnuva.

#27 Jag tycker du ska trycka på om att du ska ha tingningsavgiften tillbaka om du bestämmer dig för att avbryta köpet.
Säg att seriösa reggade uppfödare inte behåller den ifall katten är sjuk. Med tanke på att hon ändå vaccinerar så kanske hon vill räkna sig som en av dom seriösa.
Oavsett har du ju absolut ingenting att förlora på det.
Rent lagligt känns det ju avigt också.
Jag kollar faktiskt runt på seriösa uppfödare nu. Är det seriöst om katterna har stamtavla alltid samt registrerade hos sverak?
Jag kan dock inte hitta namn på den här uppfödaren jag kikar hos nu ( på sverak)
#29 Varför kan du inte tänka dig att adoptera en katt?
/Maria
#29: En grundförutsättning för ansvarsfull avel är att kullarna stambokförs i ett kattförbunds stambok. Stambokförd betyder att kattungarna har stamtavla och att uppfödaren valt att syssla med avel som är registrerad och alltså inte sker i hemlighet. Det betyder också att uppfödaren åtagit sig att (som lägstanivå) följa kattförbundets obligatoriska ansvars- och omsorgsregler för avel, uppfödning och försäljning av kattungar.
SVERAK är det kattförbund som är störst, vanligast , lättast att "kolla" och som har tydligast och striktast regler, men det finns även andra kattförbund som t.ex. TICA. Står det inget i annonsen om kattungarnas stamtavlor är det vanligtvis huskattavel, men det är lätt att kolla genom att fråga. SVERAKs stambok är offentlig och sökbar genom FindUs. På SVERAKs egen annonssida (Köpakatt.se) är alla katter stambokförda.
Sajtvärd Katter iFokus
#31: Dock skulle jag tippa att det inte helt och hållet är en garantistämpel för en seriös uppfödare, att hen reggar i ett förbund som SVERAK.
Som köpare har du absolut större chanser att kolla upp uppfödaren och katterna och kan lita på att lagar och regler följs (eller att du får hjälp om det blir något strul med avtal mm) men det lönar sig att höra sig för lite extra ändå.
Men om det är en huskatt du (TS alltså) vill ha - det finns hur många som helst som väntar på ett nytt hem. ❤️
- Redigerat 2025-10-30 21:50 av Lona
#32: Är det seriösa uppfödare som efterfrågas finns de enbart inom stambokförd avel. Lägsta-nivån för stambokförd avel är att följa kattförbundets ansvars- och omsorgsregler. Köparens ansvar är att också själv ta reda på vad de reglerna innebär för att på så sätt också undvika att bli lurad.
Eftersom det är frivilligt att syssla med stambokförd avel och så mycket lättare (och mer lönsamt) att syssla med huskattavel finns den seriösa ambitionen åtminstone så länge aveln är stambokförd.
Som alternativ finns naturligtvis även ansvarsfull adoption från katthjälpsförening eller privat omplacering från annan än uppfödaren, men för ansvarsfullt köp från uppfödare finns bara ett alternativ.
Sajtvärd Katter iFokus
Till TS…
Är du medlem (krävs) på FACEBOOK så finns det flera FORUM eller GRUPPER som det heter på FB, som just specialicerat sig på sådana kattägare som av en eller annan anledning vill bli av med sina katter, BÅDE kattungar och fullvuxna.
Flera grupper har inriktat sig just på att det inte ska vara några pengar inblandade utan KATTUNGARNA/KATTERNA SKÄNKS BORT. BÅDE vanliga huskatter, eller bondkatter (halvras) liksom RASRENA katter!
Jag kan leta upp direktlänkarna till dessa forum/grupper om du är intresserad.
Snacket har väl gått på div olika kattforum att vi idag har drygt 100.000 katter som saknar hem, och att vi gemensamt borde jobba på att få ner antalet!!!
Btw, lycka till med din kattunge som du redan lagt handpenning på.
- Redigerat 2025-10-30 23:02 av Kalle Johansson
#34: Att det står att de skänks bort gratis i sådana grupper är för att försäljning av djur inte är tillåtet på facebook enligt facebooks communityregler (för att förhindra att djur far illa). Tyvärr har folk hittat ett kryphål genom att påstå att katterna är gratis istället, vilket knappast minskar risken för att djur hamnar hos olämpliga ägare.
De kattägare som skänker bort kullarna som föds istället för att kastrera sina katter kommer fortsätta strunta i kastrering så länge de blir av med kattungarna. Det är inte ett dugg svårt att hitta vemsomhelst utan krav som vill ha en gratis kattunge, men vad händer med sådana gratis-kattungar när de inte är lika små och söta längre? Vad händer när gratiskatten t.ex. behöver vård som kostar tusentals kronor? Eller släpps ut och "försvinner" okastrerad och omärkt?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-10-30 23:48 av OberonsMatte
#33: Ah, ja, jag kanske var otydlig. I vilket fall så håller jag med dig - all seriös avel sker registrerat i något av de större kattförbunden (där har jag dålig koll) men det innebär inte att all avel där är superseriös, bara lättare att kolla.
En seriös uppfödare hade tagit prover på en gång för att se om det handlar om virus eller bakterier. Bakteriell kattsnuva kan behandlas bort med antibiotika. Virusorsakad går inte att behandla bort och kan orsaka hälsoproblem resten av kattens liv, även fast det oftast inte blir så.
#35: Jag hade ingen aning om att FBs grupper och Market Place inte fick sälja husdjur och då skänker deras användare bort djuren istället!!???
Och på Blocket har de helt motsvarande regel att där får kattuppfödaren inte sälja en katt under 500 kronor.
Jag minns när jag var barn så betalade man oftast "1 krona per tass" (eller var det 10 kronor per tass) för en bondkatt. Bondkatt var väl det som till vardags idag kallas "huskatt" eller "svensk lantras" dvs en BLANDRAS som saknar stamtavla.
Jag vet inte vem som satt de här reglerna men jag är ju 100% säker på att det i vart fall inte minskar antalet vildkatter, dvs det som till vardags kallas för "hemlösa katter". Dessvärre misstänker jag att det är alldeles för många som skaffar en sommarkatt åt sina tjatande barn och när sommaren är över så släpper de bara kattstackaren fritt ute i naturen. Har själv tagit hand om två sådana katter under 2000-talet.
Vad beträffar kastreringen så har ju inte det något med att göra om det är en bondkattsuppfödare eller en uppfödare av rasrena katter då ansvaret ENBART till 100% ligger på KATTKÖPAREN. Mig veterligen kan inte kattuppfödaren, oavsett om det är en bondkattsuppfödare eller en uppfödare av rasrena katter med stamtavla, ställa några juridiska krav på den blivande kattägaren vad beträffar kastrering. Enbart av det skälet att uppfödaren säljer kattungen vid 12 veckors ålder och kastreringen görs vanligtvis vid 26 veckors ålder.
- Redigerat 2025-11-01 01:07 av Kalle Johansson

#38 Sverak säljer först vid 14 veckor nu. En del väljer att hålla till 16 veckor och kastrera innan flytt.
#38: Blocket har höjt lägsta tillåtna pris vid försäljning av katt så nu är det minst 1.500 kr som gäller på Blocket.
Sajtvärd Katter iFokus
#38: Grupper för försäljning av djur finns på Facebook även om de inte är tillåtna.
Till exempel finns ett antal försäljningsgrupper för hästar, konsten är att inte skylta öppet med att det är just handel utan använda sig av andra ord och "lura" Facebooks sökprogram.😇
Tanken från Facebooks sida känns ju dock god även om det blir fel effekt i en del fall och snarare sänker djurens värde i samhället, inte bara ekonomiskt.
Hej, detta låter bekant. Som den uppfödare vi köpte vår katt ifrån. Jag rekommenderar att inte köpa en sjuk katt. Vi gjorde tyvärr misstaget och nu är vi under utredning med katten sedan 2 år tillbaka med över 150.000kr i veterinärvård. Vart finns uppfödaren i vilken del av länet? Ras på katten?
#29:
Hur har det gått för dig? ☺️
Behöver du hjälp i sökandet efter hur du tar reda på om katter du är intresserade av är renrasiga?
Är det någon speciell ras du är intresserad av?
Eller vill du ha en huskatt? Då kan katthem vara ett bra alternativ.
Findus där kan söka på regnr och föräldrarnas regnummer och se stamtavlan.
https://findus.sverak.se/
På rasklubbsidor kan du hitta info om specifik ras, hälsa, behov, omplaceringar, tips, aktuella kattungar.
Samt hitta namnen på olika uppfödare och deras kontaktuppgifter/webbsidor/sociala medier.