Katter iFokus

Katter

Läst 235 ggr
Odin91
0

Köpt en döv kattunge

Jag har köpt en döv sibirisk kattunge för 14000 kr.
Jag misstänker att den är döv då han inte reagerar på ljud.
Han är vit med blå ögon.
Han är besiktad UA men inte hörseltestad.

Jag undrar om jag ska meddela uppfödaren och be om "pengar tillbaka", med tanke på att han är defekt..? Eller är 14000 kr rimligt för en döv katt?

OberonsMatte
6

Är kattungen stambokförd? Hur gammal är kattungen? Är den vita föräldern hörseltestad?

För eventuellt prisavdrag behöver det nog fastställas genom ett riktigt hörseltest att kattungen faktiskt är döv eftersom katter kan ha väldigt "selektiv" hörsel, dvs. välja att inte reagera på olika ljud.

Sajtvärd Katter iFokus

Odin91
0

Kattungen är 16 veckor. Jo den är stambokförd och förälder är hörseltestad och är fullt hörande.

Silvestris
8

Det är inte rimligt att betala fullpris för en döv kattunge. Oavsett om hörseltest har gjorts på kattungen före flytt eller inte så upptäcker man som uppfödare om en kattunge är döv eller inte (vet av erfarenhet). Hörseltesta kattungen och kontakta. uppfödaren därefter.

En döv katt kan leva ett gott liv som innekatt, men den kan kräva lite extra omsorg. Uppfödaren ska såklart upplysas om katten är döv och betala tillbaks en del av köpesumman. Det är min bestämda uppfattning.