Seriös uppfödare eller inte?
Vi har köpt en kattunge från en registrerad uppfödare som tillsynes var seriös i början.
Kattungen var utan anmärkning vid kontrollen vid 12 veckor men vid kastrering upptäcktes blåsljud.
Har läst runt lite om andra uppfödare när det upptäcktes blåsljud på hjärtat att de erbjudit sig stå för ultraljudet. Våran avrådde istället och sa att veterinären bara vill tjäna pengar då katten var ua på besiktningsintyget.
Ultraljudet visade lite olika defekter som eventuellt tyder på hcm och andra som kan växa bort med tiden. Vad borde uppfödaren göra?
Ska tilläggas att det även är andra saker som uppdagats efteråt som gett oss en dålig magkänsla kring denna uppfödare.
- Redigerat 2025-09-24 07:14 av Nyen
Hur gammal var katten när blåsljud upptäcktes?
Sajtvärd Katter iFokus
Prata med försäkringsbolaget om dolda fel, även fråga om föräldrarna var hcm scannade. Vad är det för ras?
Är uppfödaren inte hjälpsam så kan du alltid prata med avels rådgivaren i din eller uppfödarens katt klubb. De kan hjälpa med vad uppfödarens skyldigheter är och vad dina val är i detta läge.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Katten var 6 månader när detta upptäcktes.
Dolda fel nekar ersättning då veterinären inte gett en 100% diagnos och sagt att de defekter som upptäckts kan eventuellt växa bort eller bli sämre med tiden. Dolda fel försäkringen säger att vi kan återkomma när katten är fullvuxen och problemet finns kvar. Men vår försäkring täcker inte medfödda fel heller så vi står för alla kostnader själva.
Föräldrarna är hcm testade en gång vid 1 års ålder (2 år sedan) utan anmärkning.
#3: Har du och uppfödaren olika försäkringsbolag? Om man har samma kan inte ersättning nekas för båda försäkringarna.
Jag har Agria och har alltid bara använt kattens egen försäkring (utan problem), oavsett när katten blivit sjuk.
Att även stambokförda katter kan bli sjuka är något jag räknar med att de kan bli och jag personligen tycker att det känns lite fel att reklamera "varan" när det är ett liv det handlar om.
Eftersom båda föräldrarna hjärtscannats utan anmärkning tog uppfödaren sitt ansvar då och sålde i god tro en "frisk kattunge".
Hjärtscanningen kommer att ersättas, men det enda som ev. händer är att ni får ligga ute med pengar som ni får igen senare.
Sajtvärd Katter iFokus
Hjärtscanningen har nekats av både mitt och deras försäkring (vi har ej samma bolag). Min täcker inte medfödda fel och uppfödarens täcker inte då veterinären säger att ingen diagnos fastställts. Så i bästa fall så får jag betala för 2 undersökningar och katten har vuxit från defekterna på hjärtat. I värsta fall så får vi en katt som inte får ett långt liv.
#5: Du får ersättning från något av försäkringsbolagen när det framkommit om problemet var medfött eller tillfälligt.
Det är såklart jättetråkigt om felet är permanent och förvärras så att kattens liv blir förkortat, men det är inget man kan göra något åt nu när katten redan är född. Om katten är livförsäkrad (till inköpspriset) brukar det värdet inte ens börja sjunka förrän vid 8 års ålder.
Sajtvärd Katter iFokus
Veterinären har skrivit att det med största sannolikhet är medfött men försäkringen har nekat ändå, inte pga av medföttheten utan för att det inte finns en tydligt fastställd diagnos säger agria. Så om detta växer bort kommer ju ingen försäkring täcka 2 ultraljud vilket är lika mycket som katten kostade.
Däremot undrar jag om konsumentköplagen inte borde skydda mig här även om försäkringen har andra krav. Enligt lag ska man ju kunna kräva avhjälpande av fel och få extrakostnader täckta pga felet.
#7: Jo, din vanliga veterinärvårdsförsäkring kommer i så fall ersätta undersökningen eftersom undersökningen var veterinärmedicinskt befogad.
När min äldsta katt skulle på tandbehandling senast upptäckes ett blåsljud och då fick jag remiss till hjärtultraljud först. Blåsljudet fanns där även vid den undersökningen, men de hittade inget som tydde på hjärtsjukdom, så han kunde sövas som vanligt. Agria ersatte undersökningen utan knyst (trots att de inte ersatte själva tandbehandlingen han skulle sövas för).
Sajtvärd Katter iFokus
Men min har nekat pga att de inte ersätter medfödda fel? Det står tydligt i villkoren så det känns svårare att bråka om. Och hjärtultraljudet visade medfödda defekter men som kan växa bort och därför täcks ej av dolda fel då han inte dock fastställd diagnos.
- Redigerat 2025-09-24 13:34 av Nyen
#9: Om senare undersökning visar att det var ett tillfälligt tillstånd måste du i efterhand kunna begära ersättning från kattens egen försäkring - även för den första undersökningen.
Hos mitt försäkringsbolag har man 10 år på sig att lämna in skadeanmälan. Att veterinärvårdsförsäkringen inte kan ersätta nu är för att det finns risk för att det är ett medfött fel (eftersom diagnosen inte är fastställd ännu).
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, jag kommer oavsett reklamera detta då det är medfött till uppfödaren och man enligt lag har rätt till avhjälpande av fel.
Jag hade aldrig någonsin köpt en kattunge med hjärtfel till fullpris heller.
#11: Vill du lämna tillbaka kattungen?
Sajtvärd Katter iFokus
Nej, men vill att uppfödaren ska stå för undersökningen.
#13: Jag är bara lite nyfiken. Får hon tillbaka pengarna sedan när någon av försäkringarna ersätter eller kommer du inte låta undersöka katten fler gånger?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror inte att någon av försäkringarna ersätter men skulle de göra det och katten visa sig frisk och hon stod för båda undersökningar så hade jag gjort det.
Men som det ser ut nu får jag stå med minst två.
Jag har också fått ett ogiltig besiktningsintyg som var 15 dagar vid leverans och fått en annan katt än den jag tingade då hon råkade förväxla kattungarna. Så det är inte jag som gjort fel här.
#15: Om en registrerad uppfödare bryter mot kattförbundets regler vid överlåtelse av kattunge ska det anmälas till uppfödarens kattförbundanslutna kattklubb. Det är jätteviktigt!
Det du gjorde fel var att acceptera ett redan utgånget besiktningsintyg och acceptera att kattungarna förväxlades.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-09-24 15:05 av OberonsMatte
Jag visste inte att det var ogiltigt eller för gammalt, visste inte om 7 dagars regeln och hon verkade seriös till en början.
Jag märkte det först när jag kollade datum för intyget när blåsljudet upptäcktes.
Att kattungen byttes ifrågasatte jag när vi hämtade den men hon insisterade på att det var rätt. Och visade att chippet stämde. Det var också först några veckor senare som jag kunde bevisa och hon medgav att det måste blivit fel och att det inte var med meningen. Tänkte att det var ett misstag som kan hända.
Så jag har gett henne många chanser och därför är det extra surt att denna visade sig vara sjuk.
Det ihop med att vi har lagar i Sverige som reglerar konsumeträtten är anledningen till att jag vill kräva henne på kostnaden.
Är du själv uppfödare? För jag tycker det borde vara allmänt känt bland seriösa uppfödare hur man hanterar sådant och hur lagen fungerar, det var därför jag ville kolla här hur andra uppfödare gör om de varit med om något liknande.
- Redigerat 2025-09-24 15:09 av Nyen
#17: Hör av dig till avelsrådgivaren i klubben som du eller uppfödaren tillhör. De behöver få veta vad som hänt och bestämma om det ska anmälas vidare upp till SVERAK. Samt så kan de ge dig mer råd om situationen och vad uppfödaren har för skyldighet gentemot dig och katten.
Jag är uppfödare, men även om jag gått grundkursen och läst alla papper så är jag fortfarande rätt ny i det hela. Jag rådfrågar gärna min avelsrådgivare om jag personligen är minsta osäker på vad min skyldighet är och vad som ligger hos köparen.
De flesta avelsrådgivare uppskattar att kattungeköpare hör av sig om det är något som händer.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Tyvärr kan man hamna i kläm mellan försäkringsbolag på det här viset, i synnerhet om man inte har en fastställd diagnos. Man "ska" få ersättning - men bedömningen görs olika och tolkas på olika sätt och så blir man utan.
Har man olika försäkringsbolag så är risken större men om det är ett dolt fel så kan du ju dock få "varan" utbytt eller ekonomiskt ersatt. "Varan" i det här fallet är förstås inte ett kylskåp utan en kär vän och familjemedlem (antar jag) så då står man där med ett hål i plånboken och svär över fula försäkringsvillkor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com